Stora Enso

Skriv svar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Icecap, det stämmer men med ett undantag...hos oss var den INGEN som hade kran. Det var ingen info om det på hemsidan, djädra tur att jag var hemma, förra gången de körde med truck så gick plattorna på uppfatten :twisted:

Tilläggas bör att de hade tagit två pallar åt gången och att mina plattor ligger inte på det bästa underlaget :?

Nu fick han snällt ta en i taget.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

@Denno:
Man fyller i en liten uppsats om hur man vill ha det på beställningsformuläret. Där vill de också vägbeskrivningstips och var det skall ställas, så att det blir läst kan jag garantera.
Jag gissar att du får ett tjurigt telefonsamtal om de inte kan uppfylla dina önskemål...
(Alternativet är väl att maila/ringa och kolla med dem)
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Varför ska man beställa hemkörning om man inte har ordentlig väg ordnad. :shock:
Mina plattor klarade både Bionorr och Vida hemkörning och en 7 tons grävmaskin med metallband.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

En brist är att deras utrymme för vägbeskrivning fryser när man kommit upp i max antal tecken. Ingenting går att ändra efter att man kommit upp i max. Skriv gärna i ett annat program och klistra in.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Föraren som var hos mig sa att den flesta utkörare har gps i sina lastbilar.
Så man behöver bara skriva adressen och oftast är det lokala transport företag som kör.
Samtidigt kan man skriva ifall man har staket eller något annat hinder som gör att man inte kan lasta av med truck utan får använda kranbil.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Jo jag skrev beskrivning, samt att det krävs lastbil med kran som kan lyfta över förarhytt för att få dit pallen.

Andra har ju klarat det, så klarar inte enso blir det bara en beställning där. ;)
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men det är väl helt andra priser på pellets från Lantmännen och Neova än pellets från Stora Enso, minst 1500 mer för fyra pallar. Då finns det väl marginal att hyra in någon speciell åkare just för den lilla transporten.

Ska kanske båtkallar som bor på någon skärgårsö också ha gratis hemkört?
Och hur går det med handikappade, de kanske ska ha hjälp med att bära in säckarna också.
Det är väl bra att någon sätter igång och pressar priserna på pellets. Då är det väl bra om man också renodlar transportsättet och pressar priserna i den änden också.
De som vill betala extra för dyrare pellets har väl all frihet till det.
Stora Enso pellets.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Kran eller inte kran beror ju på vilken lastbil som kör...
Jag har haft en bil här som hade en truck bak på bilen. Och sist så var det en bil med kran som var här.
Trucken kan ju inte väga så mycket, så om du ber dom att inte köra med mer än en pall på trucken borde väl plattorna hålla.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Torsten skrev:Ska kanske båtkallar som bor på någon skärgårsö också ha gratis hemkört?
Och hur går det med handikappade, de kanske ska ha hjälp med att bära in säckarna också.
Det är väl bra att någon sätter igång och pressar priserna på pellets. Då är det väl bra om man också renodlar transportsättet och pressar priserna i den änden också.
Nu tycker jag du sticker iväg lite med ditt försvar för SE, Torsten. ALLA leverantörer - oavsett märke - betackar sig för att leverera till öar utan fast broförbindelse, så båtkallarna lär nog så segla hem pellets själv även i fortsättningen :lol:

Handikappade brukar inte behöva elda själv, eller också så har de värmepump eller el värme :wink:

Att renodla transportsättet kan vara rätt så svårt eftersom man här i Norden har såvitt stora topografiska skillnader, och så många olika sätt som bostadsområderna är reglerade. Bara på en och samma gata kan det skilja rätt mycket i tillgänglighet från en fastighet till den nästa. Jag var bud chaffis på 80 talet, så jag har sett en del. Bästa lösningen kanske vore om man kunna komma överens med åkarna om en gemensam standard för ett område, så att man konsekvent använder truck där det behövs, och konsekvent använder kran där det är lämpligast? Nu skulle man kunna tänka sig att på ställen där det är svårt med tillgänglighet, att man skapar en samfällighet där man bygger en depå där pelletsen levereras, och att den därefter kan forslas ut till medlemmarna i samfälligheten med till exempel traktor. Bara en tanke. :wink:

Hos mig lämpar sig båda systemen eftersom jag bor nära vägen, och har en öppen plats precis bredvid mig som kan hantera även stora långtradare. Så hos mig spelar det ingen roll, men ett par stenkast borta, är det en helt annan sak - och det är det som gör att jag är skeptisk till för mycket enkelriktning. Smidighet och flexibilitet vinner över rigiditet och enkelriktning 9 utav 10 gånger enligt mina erfarenheter :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Torsten skrev:Varför ska man beställa hemkörning om man inte har ordentlig väg ordnad. :shock:
Mina plattor klarade både Bionorr och Vida hemkörning och en 7 tons grävmaskin med metallband.
Just därför beställde jag kran...andra klarar det och SE kunde ju mailat/ringt mig att de inte har kran,eller hur?

Det handlar om 3-4 meter av min uppfart, kör de med en pall i taget funkar det, utan problem.
En annan aspekt är den att trucken de kör med har smala, hårda däck=viktfördelningen blir därefter, har kört med lätt lasbil, traktor och kompisens Jeep utan problem, men där har vi en bättre viktfördelning.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Varför ska man tvinga fram en repris av Vida?
Sänkte priset ordentligt till privatkunder. Satsade på egen utkörning i hela syd och mellansverige.
Höll på ett halvår men ledsnade på privatkunderna, minskade utkörningsområdet och chockhöjde priset till privatkunderna.
Blev nog billigare för Vida att sälja till värmeverken.

Varför kan man inte sätta värde på att Stora Enso försöker göra samma sak

Är man inte nöjd med servicen kan man ju prova med Lantmännen eller Neova. Är man inte nöjd med servicen på PriseXtra så får man gå till Östermalmshallen.

.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Varför gnälla på att man får något man inte betalar för ?
Jag begriper mig inte på sådant.
Man kan inte förvänta sig Sheratonservice på motell heller.

Klipp från SE hemsida. Vanliga frågor
Måste jag vara hemma när min pellets levereras?

Nej, det behövs inte.
xxxx. xxx. xxx.xxx.xxx.
Att vid leverans av småsäck på pall alltid märka ut eller ange tydligt i fritextfältet vid orderläggning var pallarna önskas placerade, leverans sker med kran eller truck i leverantörens val.

Klipp från SE hemsida. Från leveransvillkoren
Vid palleverans med småsäckar:
Pellets i småsäck är förpackad i säckar av plast vilka är lastade på pallar. Vikten per säck är 16 kg, respektive 832 kg per pall. Pallarna levereras med lastbil utrustad med kran eller truck beroende på vad vi valt. Obruten pall kan förvaras under kortare tid utomhus utan väderskydd, bruten pall måste täckas över eftersom säcken är perforerad med små hål och därför inte vattentät.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Torsten: Du har givetvis rätt i att många föredrar proffskunder - dels därför att man kan sälja större volymer, som ger lägre handteringskostnader, och därför att proffskunder oftare än inte har välordnat logistik. Men: Proffskunder ställer även hårdare krav på kvalitet och leveranssäkerhet - så att det är ett tveeggad svärd det där. Personligen har jag ingen erfarenheter av Vida (brukar skämta med att jag föredrar smala :lol: ), men såvitt jag förstår är ju Vida en leverantör till lantbruket - precis som Agrol. Det är kanske konsumentägd, och då vet vi vad klockan är slagen, gör vi inte?Bild

Jag är absolut för att tvinga ner priserna - tro inget annat. Men det ena utesluter inte det andra. Man kan ha både låga priser OCH bra service. Bild

En bra affärsidkare lyssnar på sina kunder, och tar hänsyn till deras behov. Vi får inte glömma att den som vänder sina kunder döva örat, inte hellre hör att de lämnar affären för aldrig att återvända Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

lennart wiklund skrev:
Psycho Dave skrev:Då Jämtkraft/Bionorr har höjt priset så kollade jag med Stora Enso om de skulle börja leverera till jämtland inom någon snar framtid men fick följande som svar.
Stora Enso skrev:Tyvärr ser det inte ut som att vi kommer att öppna fler områden uppåt i landet inom de närmsta året i alla fall.
:cry:
Ja,visst är det för djävligt!!!
2715kr tonnet på bulk!
vad gör man??
Vad göra. Nu har dom till och med fräckheten att göra reklam för sitt dyra pris.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11300

Du får ta fram yxan igen. :?
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Vad skall han med den då? Hugga ved? Bild

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar