Matarskruv till Biomatic 20+ - bara flexskruv?

Skriv svar
Danielmotala
Prima virke
Kontakt:

Matarskruv till Biomatic 20+ - bara flexskruv?

Inlägg av Danielmotala »

Hittar bara flex-skruv till den, finns det inte enkel modell med hårt rakt rör på ca 2 meters längd? Vart hittar jag den i så fall eller kan man använda vilken skruv som helst, typ Janfire?

Försöker se över alla alternativ till uppvärmning av huset nu och ny Biomatic för 39 000 kr kan ju inte vara helt fel men behöver ju skruv också.
Senast redigerad av Danielmotala den fre 05 nov, 2010 11:09, redigerad totalt 3 gång.
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Janfire skruv är väl väldigt speciell, en spannmålsskruv med kärna och mycket stor kapacitet.. Skulle väl tro att det passar bättre med helt vanliga kärnlösa skruvar med Shinmyung eller SPG motor.
Flexslang??? Menar du den brännbara plastslangen mellan skruv och brännare så är det en nödvändig säkerhetsdetalj.
Menar du flexskruvar med böjligt rör har de nog kommit ur mode då de ofta inte höll.

Följer det inte med skruv om man köper en ny panna ?

Så här ser det ut när proffs som snokez installerar. :lol:
http://www.ht67.com/pannrum/Pannrum_007.jpg
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Danielmotala
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

Menade flex-skruv. Pannan tänkte jag i så fall köpa via Jämtkraft http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... ?ca=14&w=3 har ringt dom men får inte tag på den personen som sköter försäljningen av pannan så jag vet inte om skruv ingår.
Torsten: Den skruven på bilden följde den med pannan? Det är väl en vanlig helt rak modell? Vet du vart den går att köpa löst om den nte följer med vid pannköp?

Edit: Skruv ingår inte i priset för Biomaticen. Jämtkraft säljer normalt med skruv och förråd från Mafa. Jag hittar ingen hård skruv från Mafa...
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

En vanlig 220V pelletsskruv kan väl köpas här: Nibe 1,5m för 3300-
http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1125

Är det en ny Biomatic 20 så är det väl ett mycket bra pris!
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det går bra att använda janfire skruven men man får ställa ner matningstiden från 30 sekunder till 3-4 sek då janfireskruven ger ca 80 kg/tim mot flexskruvens 20-25 kg, Man kommer inte heller få rätt värden på förbrukning mm då värdet i pannan inte går ställa så högt..
MAFA har samma skruvar som janfire men med ctc/ariterm pannor/brännare är det annan utväxling
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Jag kör Janfires skruv och det funkar utmärkt om man bara matar 3 sek åt gången.
Skriv svar