Sotning av rökkanaler Biomatic

Dr. Flames
Ungskog

Sotning av rökkanaler Biomatic

Inlägg av Dr. Flames »

Har konstaterat att rökkanalerna i pannan är igensatta. Frågan är hur man kommer åt att sota dessa på bästa sätt. Det är alltså inte de fyra tuberna som sitter under luckan jag menar, utan den/de kanaler som leder från förbränningsrummet till asklådans bakre sektion.

Är det flera kanaler eller bara en?
Tips redskap och tillvägagångssätt?
Jag varken kommer åt bra eller ser hur kanalen går.

Eftersom inget står om sotning av denna del i manualen undrar jag om det är onormalt att behöva sota där. Har eldat 40 ton pellets.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Är det inte bara att ta bort automatsotningsmekaniken och dra igenom borsten några gånger? Eller har jag missförstått vilken del du menar?
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Har jag missat något?? :oops:

Är det inte så att under "locket", luckan man öppnar genom att lossa på två vingmuttrar. Där ser man fyra kanaler, men det finns också ett plåtlock som bara ligger löst, och under det så finns det fyra kanaler till. Och också den snedställda kanalen som går ner till förbränningsrummet.

Några andra kanaler har jag inte sett... :?
Finns det fler?? :shock:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Så vill jag också ha det till att det skall se ut.

Hur ofta bör man sota de kanalerna. Jag har inställningen att sota en gång i månaden men det kanske är lite extremt. I synnerhet som jag har problem med låg rökgastemperatur.
Dr. Flames
Ungskog

Inlägg av Dr. Flames »

Jag har visst missat det löst liggande locket i alla år. Det var ju täckt av aska... och inte ord om det i manualen. Nu är i alla fall alla kanaler sotade, de fyra bortglömda var nästan helt igenpluggade...
Tack ska ni ha!
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Jag försökte sota de kanalerna med viskan som följde med men den tvär nöp o fastnade.
Fick slita ett bra tag innan jag fick upp den, frågade sedan sotaren om de kanalerna...
han svarade med att det räckte att köra med spaksotningen.

Har ni någon annan åsikt? För jag har ingen aning som vanligt :-)
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Dr. Flames skrev:Jag har visst missat det löst liggande locket i alla år. Det var ju täckt av aska... och inte ord om det i manualen. Nu är i alla fall alla kanaler sotade, de fyra bortglömda var nästan helt igenpluggade...
Tack ska ni ha!
Hoppsan sa! Dom kanalerna är ju de primära för att få bra verkningsgrad, det är där mesta värmen tas upp! Nån millimeter aska så tappar man massor av verkninggrad direkt...
Så grattis till en "ny" panna! ;)

Men, du borde ta sotarn i örat! Det där borde, enligt min vetskap, sotaren fixat åtminstone de två ggr per år han kommer. Sen bör man ju tycker jag dra viskan ca var 14:e dag. I vart fall när det är så kallt som nu.

Själv drar jag alla 8 tuber minst var 14:e dag med viskan. Det räcker med att dra ner och upp viskan en gång per tub.
Senast redigerad av Barsk den lör 25 dec, 2010 20:46, redigerad totalt 2 gång.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Loranga skrev:Jag försökte sota de kanalerna med viskan som följde med men den tvär nöp o fastnade.
Fick slita ett bra tag innan jag fick upp den, frågade sedan sotaren om de kanalerna...
han svarade med att det räckte att köra med spaksotningen.

Har ni någon annan åsikt? För jag har ingen aning som vanligt :-)
Det räcker bra att köra spaksotning i perioder, men den tar inte allt så plocka ur och kör med viskan nån gång emellanåt. Säg varannan månad?

Tips för viskan är att inte dra den upp och ner inne i tuben. Det går inte. Dra den helt igenom ner, och sen helt upp. En gång per tub räcker normalt.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Du kom ihåg att sota den kanalen som går snett ner till eldstaden också? Den är förvånansvärt lätt att missa :shock:

Tror inte att sotaren har sotat den hemma hos mig någonsin...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är ett mycket vanligt problem - mycket tack vara en flummig och dålig manual.

Här är en till som haft samma problem - fastän med en Bionet som inte har spaksotning eller autosotning: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... &start=285
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Problemet är att jag inte ens kan få ner viskan...
Den fastnar efter 30 cm (neråt).
Får väl skaffa en mindre om det är nödvändigt att dra med viska också.
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm viskan går inte lätt men den ska gå få ner helt :?
Blir det stopp måste det vara tätt el har tuben blivit hoptryckt där?? :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Pannan hade gått typ en månad sen den var ny när jag provade viskan.
Har inte vågat testa igen för det var för jävla bökigt att få ut den.
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Visst var det tungt att dra den. Det blev att dra igenom den och sedan upp igen. Men det skall nog räcka.

Jag kände aldrig att den var på bristningsgränsen dock...
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Loranga skrev:Pannan hade gått typ en månad sen den var ny när jag provade viskan.
Har inte vågat testa igen för det var för jävla bökigt att få ut den.
Enligt anvsningarna ska man plocka ur spaksotningen 2 ggr/år o köra med viskan så sotarn din ska igentligen göra detta men jag vet att sotarn här oxå hopppar över o säger att det räcker med spaksotningen..

Visst hade du plockat ur spiralerna/spaksotningen??
Man ska trycka dom helt igenom innan man drar upp viskan igen, De går inte lätt ibörjan men de blir ren o fint :wink:
Har sotat kompisens Biomatic några ggr o brukar dra viskan 3 ggr upp o ner genom varje tub, Då blir det riktigt rent..
Om man vrider viskan samtidigt som man trycker ner den går de lättare, Vrid handtaget medsols om de går pga takhöjd..
Annarn skulle du kunna köpa en viska för borrmaskin :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar