CTC Total med PellX-brännare

Skriv svar
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Har ingen där :)
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Har nu vridigt ner "programväljaren" ganska mycket. Men har fortfarande i-lnadsbekymret att det är 22-24grd i huset. Väldigt skönt är det ju såklart, men jag tror vi gör av med en hel del pellets pga detta :)

6 säckar på 5 dygn har det varit nu, och då är utetempen ganska mild

http://www.temperatur.nu/nassjo-1vecka.html
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Risken finns att när det blir kallt så har du för låg framledningstemp om du justerar nu när det fortfarande är rätt varmt ute.

Jag tror inte det gör något om ratiatorer får något för varmt vatten om man har termostater på radiatorerna ..pelletsförlusten är nog mycket liten

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Testar att låta det vara nu, så får man se när det börjar bli svalt ute... Dags att föra dagbok kanske :)
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Utetemperaturen har legat omkring nollan i en vecka, och vi har gjort av med ca 18kg pellets / dygn.
Inne har vi 21-22grd nu.

Fyllde förrådet fullt 12oktober, 17oktober fyllde jag på med 6st, och idag den 24oktober fick jag i 9 säckar till.

Så sammanlagt 15st säckar på 12 dagar.

Idag fick jag även mitt första driftstopp. Har startat om den nu, och hoppas det håller sig!
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Har riktiga "bekymmer" att få ner tempen i huset... 23-24grd är inget ovanligt, och pelletsen går ju åt som smör i solsken!

Ska jag börja vrida ner termostaterna i radiatorerna igen, eller sänka pannan ytterligare? Ställde ikväll pannan på program B, och sedan finjusteringen på -10.
Hoppas jag inte ställt till något nu gällade förbränningen?

Utetempen ligger på -2 - +6 ca...
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Det har inget med förbränningen att göra så ratta på :wink: ..men kanske bättre att dra net termostaterna och ev kolla upp dom så att dom verkligen funkar med tanke på din höga temp inne när dom är fullt öppna så brukar ju dom vanliga vara maxade till 22 grader ..ja om ingen micklat med dom
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Underligt att förbrukningen inte sjunker när man vrider ner program-läget då?

Gör av med 16-20kg/dygn nu.

Använder ingen natt-sänkning, och har 23.4grd idag när jag reser mig ur sängen :)
Lite svalare i vissa rum om man håller dörren stängd. Man märker att visa radiatorer är bättre än andra.

Ska sänka lite direkt på radiatorerna nu...
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Nu står programväljaren i botten!
Finjusteringen på 0.
Alla termostater fullt öppna i huset.
23-24grd i huset...
Ut-temp till radiatorerna har legat stabilt på 35-38grd ända sedan jag flyttade in... Har inte förändrats något trots programförändringar...

Hjälp?
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jamen nu fattar jag vad som är knas ..har du shunten nervriden så långt det bara går motsols ? ....om den är där och du vrider sakta på ratten medsols så känner du att vid någon siffra blir shunten trögare ..om det är är så är jag mycket säker på att själva shunten har fastnat och inte stänger helt ..då får man plocka bort fronten så gott det går eller bara alla paneler i fronten och därefter lossa själva shunten som är skruvad från sidan inne bakom kontroll panelen eller på en del pannor sitter det en täckbricka uppepå pannan ovanför shunten ..har jag inte helt fel så är det vanlig skruvmejsel och hela skruven måste ur innan man kan dra ut shunt ratten och nu kan du se själva shunten och då är det en typ pinne i mitten som du smörjer upp med lösande olja och sedan kan du försiktigt börja dra i och trycka på ..efter ett tag så känner du att den lossnar och pinnen kommer längre ut ..nu är det bara att fortsätta motionera den tills den går fint.
Min fastnade för en tio år sedan så minnet är inte så färskt men troligen inget större problem att få fart på den ...jag brukar motionera min shunt även sommar tid genom att vrida ratten från min till max några gånger för om den inte används så känner man att den liksom fastnat av sommaruppehållet.

ps: slå av strömmen till pannan inna du börjar rota innanför pannelarna

Lycka till

Edit: Direktciteringar undviker vi för att göra forumet lättläst, borttagen. / Roli moderator
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Utan att skruvat på något, så vet jag att shunten står på Automatic. Förra ägaren använde denna ibland, så den har inte stått still iaf. Men den kan ju säkert fastna ändå?

Om jag vrider den fullt åt båda håll, och det börjar gå trögt, är de problem då menar du?

Edit:

Va nere i pannrummet precis. Den stod på Automatic, dvs max medurs. Började vrida den moturs, dvs från 0-10, och vid 3-4 började den gå lite trögare, men så släppte det, och nu går den lätt över hela varvet. Ställde tillbaka den på Automatic efter att ha snurrat fram och tillbaka 10-12ggr...

Fel av mig?
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Okey när du började vrida shunten från auto mot max så gick det lätt fram till 3-4 ...och därefter trögare indikerar att automatiken ställt den i det läget eller som du skrev att du dragit ner panna till mini så borde den inte varit vid 3-4 nu när det är typ plus grader ute så troligen hade shunten fastnat i 3-4 läget och därmed den värmen du haft i huset och nu när du vred förbi 3-4 och till max och sedan tillbaka och nu går den lätt hela vägen så är det troligen så att shunten nu fastnat i max läget med tanke på att den går lätt hela vägen ...okey ingen katastrof bara att plocka bort själva shuntratten som jag beskrev tidigare.

Vad har du för framledningstemp nu?

Vill du komma i kontakt med mig via telefon så lämna namn och nummer via PM ..kanske är jag till hjälp
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Precis som du säger så har den troligtvis fastnat i max-läge nu. För imorse va framledningstempen över 65grd!! Har legat på 30-35 hela tiden innan. Lagom varmt va det oxå imorse! Puh...

Lämnar ett PM till dig notti, så kanske vi kan ta en litet samtal i helgen om du har tid och lust.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Varför jag inte fick ner tempen från börjar är svårt att säga. När jag började skruva på shunten, så märkte jag att automatiken hade ställt den på 3. Sen när jag började skruva så fastnade shunten som sagt i max-läget.
Vi fick då väldigt varmt :) 65grd i elementen och 25-26grd i huset på ett halvt dygn.

Tack vare notti, så fick jag hjälp att plocka isär shunten, och motionera den lite. Sedan ställde jag ner programväljaren i botten igen, och nu börjar vi märka skillnad.

Idag på morgonen har det varit -7grd ungefär, och vi har 22grd just nu. Elementen känns mer normalt "svala" och ut-flödet ligger på omkring 30grd.

Tack för hjälpen såhär långt!
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Nu funkar värmeregleringen va de verkar :) För kallt är det! Så nu börjar jakten uppåt ifrån lägsta läget! 18grd i huset ikväll :)
Skriv svar