Hur/vad ska uraskas på en pelletskamin?

Skriv svar
Alpha
Prima virke

Hur/vad ska uraskas på en pelletskamin?

Inlägg av Alpha »

Förstår mig inte på ariterms beskrivning riktigt till min lilla frö vad avser uraskning vid samband med påfyllning av mer pellets.

Ska man ta bort brännaren eller tömma själva keramikskålen bara i asklådan?

Någon som kan förklara så vore det jättesnällt då det börjar närma sig en andra påfyllning inom kort.

En annan sak.. ska den suga in luft på framsidan och blåsa ut i bak?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

På sidan 4 står det hur du askar ur.
På sidan 6 står det att insuget är från baksidan.
Fläkten måste gå baklänges.

http://195.198.92.151/ariterm/FRO_Anv_SE_100924.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Alpha
Prima virke

Inlägg av Alpha »

Får testa och skifta stickkontakten först då och se om det räcker.

Jo jag har läst att brännaren ska tas bort, men ska man behöva skruva bort 4 skruvar varje dag enlig 4.1 sidan 17?
Alpha
Prima virke

Inlägg av Alpha »

hmm förstår mig inte på själva varmluftsfläkten, skiftade på blåa och svarta stiftkontakterna nu till fläkten och det blev ingen skillnad.

Det suger ju visserligen nertill bak men kan inte påstå att det blåser nå mycket genom gallren på framsidan.

Den luften som jag känner blåser baktill på ovansidan är väl läckluft kanske vad vet jag.

Kaminen går ju iof bra, kanske går 20-30min sedan standby i 1-2h innan den startar igen och har 20-21 grader inne och stopptemp på 20,5 start 18-18,5grader.

Räcker det inte med att tömma ur själva brännarskålens aska, eller ska man behöva demontera hela brännaren varje gång?

Jag har som ni märker ingen vidare erfarenhet av pelletseldning :D
Skriv svar