Jo, men visst: Den har en benägenhet att göra på det viset. Men eftersom denna draglucka ju levererades med pannan som standardutrustning, fick man ru räkna med att det var bästa alternativ för just den pannan. Nu ser jag att allt fler producenter börjat använda sig av Tigex som sin standardlucka. Det kanske kan bero på att den är förhållandevis billig? Jag menar: De dragluckor som rekommenderas i denna tråd ligger över 2 000 kronor, medan Tigex' en kostar mellan 1/4 och 1/3 av det priset.Torsten skrev:
Prova själv får du se! Det blir OnOff reglering för det mesta. Ibland helt stängd och ibland helt öppen. Har också en tendens att fastna i helt öppet läge.
Nu har det inte i och för sig varit det helt stora problemet eftersom skorstenen här tenderar att ligga på kring 20 pascal, och emellant lägre. Men man kan ju se att det kanske kan medföra problem i fortsättningen. Det som ju är lite synd, är att producenterna medlevererar komponenter som inte håller måttet enbart för att rädda egna marginalerna eftersom de förbrukat marknadens priselasticitet och inte kan trissa upp priserna ytterligare.Torsten skrev:Och hur ska det gå med din Viking Bio som enligt specken kräver högst 5 Pa? Då måste ju betydligt mera luft regleras bort!
En sak jag har funderat över, är om detta kan ligga bakom de många brännarhaverierna med sönderbrända brännarrör respektive brännarkoppar som man kan läsa om både här och på andra forum?