El fel...

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

El fel...

Inlägg av Roli »

Två gånger, när jag kom hem igår och i natt, har säkringen till cirkulationspumparna (golvvärme och laddomat) löst ut. Vilket har fått till följd att värmesäkringen på pannan löst och stoppat brännaren.

Varje gång jag återställer säkringen så går pumparna och allt runt omkring precis som normalt.

Vad kan det vara för fel på pumparna (tror att det är pumpen på laddomaten eftersom den låter lite illa när den startar) som hela tiden löser säkringen??

Just nu går de normalt igen, innan jag for hemifrån idag så la jag om matningen till en av pumparna till en annan säkring för att eventuellt "isolera" felet...

Någon som har några tips på felkälla ???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Säkringar som går brukar bero på överlast, och överlast kan bero på antingen kortslutning - eller slitna motorer. Att laddomaten låter illa under uppstart, kan bero på att själva pumpen kärvar - eller att ett lager håller på att ta slut. Så kolla de mekaniska orsakerna först. Det bästa vore om det vore ett elektriskt fel eftersom det är lättare att ågärda, men jag tror det inte :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Får kolla när jag kommer hem om säkringen har löst igen och eventuellt ta loss pumpen och se om den glappar.

Hur länge skall man förutsätta att t.ex c-pumpen i Laddomaten fungerar?
Min är inne på det 13:e året. Nu går den ju lite varmare än en "vanlig" c-pump till värmesystemet men där pratas det ju om livslängder upp mot 30-40 år......

Är det någon som har bytt c-pump i sin Laddomat 21 ?? Om så är fallet, hur länge höll den?

Om man tittar hos Rinkaby rör så säljer de pumpen som reservdel (1225:-) så det verkar som om den är "förbrukningsvara". Skulle de inte gå sönder speciellt ofta så skulle ju inte Rinkaby ha den som reservdel.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Det kan ju vara så att säkringen pajat också, bara så du är medveten om det. Fast troligast är väl pumpen, om den låter illa så går den trögt och då drar den mer ström, blir det extremt så löser ju säkringen till slut. Dock så lär det inte hända om den ligger helt själv på en säkring, förmodligen börjar något brinna eller smälta sönder innan den löser 10A helt själv.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Pumpen har än så länge fungerar sedan den blev "ensam" på säkringen.
Har nu börjat koppla tillbaka några av förbrukarna såsom solfångarna.

Får se om det fungerar framöver. Till helgen skall jag försöka få lite tid över så jag kan demontera pumpen och se efter om den har slitna lager.

Tror inte säkringen är paj, den har ju knappast någon belastning alls. Tre c-pumpar (golvvärme, Laddomat och solfångarepump), styrboxen till solfångarna, spänningsadaptern till CBJ:n samt elmätaren till solfångaranläggningen.
Moderator
Skriv svar