Stora Enso

Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Fick leveransen igår. Inom utlovad tid förståss. Inblåst med 1 kgs tryck och inget synligt spån överst i förrådet (som jag fått med andra leverantörer). Mycket nöjd så här långt. Dessutom separata tankar som de byter mellan släp och bil. DVS ingen omblåsning här inte.
:)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
CJF
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 30 sep, 2010 22:27
Ort: Vargön, där Göta Älv börjar

Re: Sten i pelletsen

Inlägg av CJF »

Hero skrev: Kan även tillägga att en del säckar var dåligt "svetsade" i skarven på baksidan av säcken så den brast ca 10cm när man lyfte dom.
Är det ngn som har liknande erfarenheter?
När jag köpte Stora Enso i april var hälften av säckarna så dåligt svetsade att jag fick tejpa dem innan jag bar in dem. Jag skrev och klagade, och fick 10% tillbaka på köpesumman. :)
Vb Comet, Viking Bio, Mafa veckoförråd. Stora Enso Pellets
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Inlägg av Hero »

Nu har det löst sig med min "steniga" pellets, var ut igår och
fingranskade ett antal säckar och fann några fler sten dessa
var mer svarta men mindre än de jag skrev om tidigare.
Idag fotade jag alltihop och skickade ett vänligt mail till SE kundtjänst
efter ungefär 10 minuter ringer hon ifrån SE och beklagar det inträffade.
De kommer och byter de 2 oöppnade pallar som jag har kvar i garaget
de 3 andra var redan inburna i pannrummet dessa får jag reducerat pris
på med 30%. Det hela var avklarat på mindre än 3 tim då hade jag även
fått tel från LBC Karlstad tror jag det var som meddelade att de kommer redan
imorgon eftermiddag och byter de 2 pallarna.
Jag tycker det var exemplariskt skött snabbt och lätt, nu ska jag bara skicka in mina sten så att de kan analysera var de kommer ifrån.
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Så skall det skötas :D

När jag reklamerade min bulkpellets till återförsäljaren för några år sedan så var det minsann inte prat om någon kompensation....... de återbetalade endast för de pelletskilo som de fick tillbaka via sugbilen. Den var nog inte billig, tog 2 timmar för killen att suga ur förrådet.

Återförsäljaren ville inte ens återfylla förrådet efter tömningen. "Tänk om det blir dålig pellets igen, då går vi ju med förlust.....". Den återförsäljaren behöver inte oroa sig för att jag skall beställa mer pellets hos honom.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Fick hem mina pallar igår, svetsarna var helt intakta, har inte börjat elda med dem ännu, blir oktober så mild som det är nu blir premiären vid månadsskiftet... :D

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

...en vecka sedan jag fick pallarna och ingen faktura :shock: :?: Har aldrig handlat av SE förr, fakturor bruka komma med bilen eller dagen efter, någon som vet?

Inte för att jag längtar precis... :wink:


Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Va inte orolig :wink:
Fakturan kommer, men det kan ta någon dag. 1 vecka.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Jo jag förmodar detta, det passar sig jättebra om den dröjer till nästa månad...inte mig emot.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Verkar seriös och utlovande.
Beställde genom internet och efter 4 dagar fick jag sms om lev. dagen innan, och så kom lastbilen på morgonen och körde med truck in till min garage.
Fakturan kommer efter veckan.
Har inte kört med Stora Enso, har lite kvar Derome. Sen hoppas SE är lika bra som Derome :)
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

...fakturan låg i brevlådan när jag kom hem igår :roll:

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
henasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 10:17
Ort: Järna

Inlägg av henasa »

Fick leverans på 4 dagar.. Super. Dessutom mycket billigare än andra aktörer i mina marker. Fick dock ringa och kolla om det skulle börja leverara till mitt område. Hon som svara säger att hon vet att något är på G. Hon ber att få återkomma. 2 timmar senare beställer jag pellets till Järna, utanför Södertälje.

Kvaliten verkar vara bra.
Biomatic+ 2001 Bequem 20D 2004
CRB121
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Psycho Dave skrev:Då Jämtkraft/Bionorr har höjt priset så kollade jag med Stora Enso om de skulle börja leverera till jämtland inom någon snar framtid men fick följande som svar.
Stora Enso skrev:Tyvärr ser det inte ut som att vi kommer att öppna fler områden uppåt i landet inom de närmsta året i alla fall.
:cry:
Ja,visst är det för djävligt!!!
2715kr tonnet på bulk!
vad gör man??
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Fick min leverans från Stora Enso i våras och som jag skrivit tidigare så har jag enormt mycke järn i pelletsen ..och nu när mitt bulkföråd börjar bli tom så kan jag öppna inspektionsluckan till förådet och jag ser att jag har en hel del spån och enormt mycket konstig mörk damm ..jag tog en magnet och drog runt i spånet och lyfte upp magneten ur spånet och den var helt lurvig av järnspån ..lika är det med det mörka dammet massor av järn.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Inlägg av Hero »

Man undrar var järnet kommer ifrån? Är det tillverkningen då måste de ha enormt slitage på sin maskiner, eller kan det varit ngt i bulkbilen innan han fyllde pellets i den.
Har du problem vid eldningen?
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Ja det finns problem ..jag måste städa ur brännaren minst en gång i veckan för det blir metall klumpar i röret som hindrar luften att komma upp genom dom små hålen i brännarröret ..klumparna är stora och av metall för dom fastnar i magnet.
Jag var i kontakt med SE och fick ingen vettig förklaring men dom återbetalade en mindre summa ..jag skulle tro att dom blandat i rivningsvirke eller gamla lastpallar och då är det säkert spik som blivit nermalt
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar