Har alla pelletseldare skorstensrök vid uppstart?

foxmulder90
Lärjunge!

Har alla pelletseldare skorstensrök vid uppstart?

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Tänkte bara fråga en liten sak, har ni alla rök från skorstenen vid uppstart, oavsett kallt eller varmt ute? Grå/brun rök som avtar efter 10 min eller så?

Det jag tänker på är den "feta" blandningen vid uppstart pga. startdosen., ej så fet blandning att det blir rökgasexplosioner men jag får alltid rök vid uppstart, ej in i pannrummet utan från skorstenen givetvis =)

Jag har alla inställningar korrekt såsom startdos och fläktvärde tror jag.

Jag tror att detta är normalt men tänkte fråga om det gäller alla? Grannarna vet jag har pellets men jag ser aldrig någon rök ur deras skorstenar (vet dock ej om dom kör med pelletsen ännu).

Mvh
GunnarM
Entusiast!

Inlägg av GunnarM »

Jodå, det brukar komma en del synlig rök även ur min skorsten vid uppstart. Så har det varit även de perioder när brännaren fungerat som den ska, och jag har aldrig egentligen bekymrat mig över detta.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Bara jag som tänker ologiskt :) , det är ju nästan självklart att det blir rök vid uppstart eftersom startdosen måste vara högre än när brännaren väl går i maxläge, då jämnar som sagt allting ut sig =)

Mvh
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Lite ljusgrå rök precis när pelletsen antänder ca:1-2min, annars bara lite kondensånga i 5min vid kall väderlek.

Brun eller svart rök bör du inte ha...sommartid kan jag kan knappt se när brännaren startar, sen syns inget alls när den går.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hmm, vad kan då vara fel? Behöver jag mer luft vid uppstart kanske?

Får ganska "kraftig" rök (brun/svart) i några minuter som sedan avtar när brännaren är helt varm (lågan har uppnått temp).

Kan det ev. bero på pelletsen? Har börjat köra med pellets från Jem&Fix senaste veckan/veckorna, den är ju från Polen, kanske är något mer iblandat än pelletsen här i Sverige?

Mvh
Anders p
Ungskog

Inlägg av Anders p »

Är det mycket spån i pelletsen?
Värmebaronen Joker 2006
Brännare Viking bio 2006
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej hej!

Jag uppfattar det som mer spån än tidigare, då jag använde Fågelfors pellets =/ Nu råkade vi köpa på oss EcoPellet från Jem&Fix som sagt..

Ska nog byta tillbaka, men har några 100kg att bränna upp först =/

Har för övrigt sänkt min-matning och ökat min-fläkten en aning..

Hur är det med er andras uppstarter, ingen rök alls vid uppstart?

Mvh!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har som Vednisse. Tjock svart rök vid uppstart indikerar väl att det är för stor startdos eller att fläkten inte är med där den skulle vara.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Hej Foxmulder!
Det finns ingen bättre helt rökfri brännarstart. Brukar 1 minuter vit rök när det börjar snar antändning. Jag hade haft både Viking Bio och Janfire NH båda lika synlig vit rök ca 1 minuter sen försvinner. Men bara Pellx 22 och Ulma 2000 TC har snabbt start nära nog rökfri brännarstart, men ändå synlig vitrök kort stund ca 30 sek eller mindre då försvinner.
Såg jag pellets braskamin man manuell häller tändvätska in och sen braständare då är det säker rökfritt.
Nuvarande byte vi från pellet till bergvärme och är helt nöjd att slippa sota, lukt i skorsten och bära pelletssäckar. Just nu är statestik kraftigt ökning bergvärme försäljning. Det är upp dig vad du tyckte och smak.
Lycka till.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Att det ryker under uppstartsförfarandet är inte konstigt eftersom man "rostar" pelletsen upp till "flashpoint" - flampunkten där gengasen tänder och låga etableras. Jag har märkt mig att olika pelletsfabrikat ryker olika mycket och att det tar lite olika tid för dem att tända - givet samma betingelser: Nyrengjort brännare, uraskat och sotat panna.

Så länge det är vit rök, är det inget att bry sig om. Ryker det svart som värsta krematoriet, då skall man dra ner på startladdningen.

På tal om bergvärme, så tror jag nog att priserna på pellets, sot, aska och bökiga brännarsystem med många problem, är med på att undergräva folks förtroende för pellets som system. Värmepump och fjärrvärme är bättre anpassade för yrkesaktiva människor i allmänhet, och småbarnsföräldrar i synnerhet. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Det ryker inte precis svart rök men det är lite kraftig grå/brun rök i några minuter..

Provade innan med att öka fläkten lite under min-effekt men det gav inget bra resultat.

Jag har nu provat att sänka startdosen till 2,5 dl nu, istället för 3 dl som tidigare, men jag är inte helt säker på om den startar då..

Får se om det gör susen i alla fall =)

Mvh
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

min ryker något gråvit i starten men efter ca 1-2 min syns inget vid 0 eller minus så är det ibland lite vit rök. bara
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej Magnus!

Vad har du för inställningar på din Eurofire?

Jag kör med följande:

Startdos: 40 sek ger 3 dl
Min-matning: 0,6 (sänkte just)
Max-matning: 1,2
Min-fläkt: 157
Max-fläkt: 172
Hysteres: 70-80 grader

Mvh!
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

kan kolla vad jag har i inställningar men jag har en anorlunda styrning av brännaren än dig då den är inbygd i pannan
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Då kanske det inte stämmer =)

Men då har du ingen Baxi Eurofire Millenium 3? Hur gammal är din Eurofire?

PS, tror att "felet" beror på för hög matning på min-effekt, den låter inte startdosen brinna färdigt förrän den matar på med pellets, vilket gör att den går fet, så jag tror jag sänker till 0,4 i min-matning, vilket Vednisse beskrev en gång tidigare =)

Mvh!
Skriv svar