Stor vedpanna, vad ska man välja?
-
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Även Baxi verkar ha svårt att klara 20 år utan att rosta sönder om man ser på olika forum, Packningar vid inspektionsluckor som pajar till följd att pannan kan vara ordentligt upprostad snabbare än du anar Andreas... Bäst du går ner o river av plåtarna o kollar
Tror inte iaf du får nånting på försäkring om den är äldre än 10 år, Det tyder väl på hur försäkringsbolagen ser på hållbarheten
En kompis Ctc v35 rostade det då hål i botten på pannan efter ganska exakt 3 år men ctc ställde upp på godwill o byta panna samt stod för bytet
Tror inte iaf du får nånting på försäkring om den är äldre än 10 år, Det tyder väl på hur försäkringsbolagen ser på hållbarheten
En kompis Ctc v35 rostade det då hål i botten på pannan efter ganska exakt 3 år men ctc ställde upp på godwill o byta panna samt stod för bytet
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
Sista lödningarna händer just i detta nu.
I kväll blir de premiär eldning om allt gott bra.
Men, måste man "bränna in" keramiken eller är de bara till å elda?
Alltså elda småbrasor ett par timmar för att torka ur den.
Då de händer i kväll är de lite halvbrådis att få svar på detta...
Tack tack
I kväll blir de premiär eldning om allt gott bra.
Men, måste man "bränna in" keramiken eller är de bara till å elda?
Alltså elda småbrasor ett par timmar för att torka ur den.
Då de händer i kväll är de lite halvbrådis att få svar på detta...
Tack tack
Albin Polar 50 vedpanna
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
2x750l ack-tank
1st Luft/luft pump
1st luft/vatten pump
1st Bionordic 30kw pelletsbrännare
1st Gammal norsk etagekamin
-
- Pannrumshärskare!
Lager med aska ovanpå keramiken
Lägg ut ett lager aska, någon tum tjockt, ovanpå keramiken. Jag tror att det skonar keramiken, särskilt då den är ny. Jag har det hela tiden. Min keramik är tolv år... håller nog någon säsong till... jag tycker det är bra. Tror att lagret med aska förlänger livslängden på keramiken.
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
Min sotare rekomenderade att ha lite aska på keramiken, mest för dämpa lite så inte vedträna skulle stöta sönder keramiken när man slänger in dem. Om det sedan påverkar förbränningen negativt vet jag inte.
/Mats
/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.
/Mats
/Mats
-
- Pannrumshärskare!
Jag är oxå nyfiken på att höra hur denna panna beter sig.shaft skrev:Det blev en Atmos GSX60, ser riktigt köttig ut, kul!
Nu ska han "bara" bygga pannrum....
Fortsättning följer
Det är inga problem att få godkänt av sotare eller kommun när man importerar en modell som inte säljs av någon återförsäljare i sverige?
så en ny panna kan rosta sönder efter 3 år? sjukt. min eryl har då tuffat på sen 1957 på olja,ved och nu pellets,i framtiden kanske plutonium?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
grannen installerade samtidigt slutet på 50 talet eller början 60 (osäker info exakta årtalet) med lika eryl å den tuffar med på utan problem.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.