Prisvärd Pellets på Småländska Höglandet?

Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Prisvärd Pellets på Småländska Höglandet?

Inlägg av Tegheim »

Vi ska inom ca en månad köpa vårt första lager med pellets till vårt nya/första hus. Vi flyttar in i huset 15okt och förra ägaren har inte mer än en halv pall kvar.

Vart ska man köpa den mest prisvärda pelletsen på småländska höglandet?
Förra ägarna köpte alltid av www.stockhorvan.se och var väldigt nöjda med att de inte dammade och mjölade så mycket.
De vill ha 2500kr/pall vid köp av minst 4.
Billigaste jag hittat är www.StoraEnso.com som vill ha 2200kr/pall vid köp av 4st.

Har läst deras energivärden oxå, och undrar hur mycket man kan lita på sånt?
Stockhorvans pellets ska ge 4.75kWh/kg
Stora Enso's pellets ska ge 4.85kWh/kg

I mina ögon så är ju Stora Enso både billigare och mer energirika.

Har jag missat nåt? Vart köper ni er pellets, och vilka ska man akta sig för?

Vi är helt novis på detta med pellets och hus också för den delen
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror faktiskt att jag, åtminstone första året, skulle köra med Stockhorvan - i synnerhet eftersom förra ägaren till huset kunde rekommendera den. Skillnaden i energi innehåll är försumbar. Jag har ingen egen erfarenhet med Stora Enso, men det finns en tråd här på forumet som dryftar just Stora Enso

Det man måste vara noggrann med när man eldar pellets, är att man måste sota och aska ur pannan regelbundet. Använd ALLTID dammskyddsmask när du fyller veckoförrådet och under sotning/uraskning av pannan.

Annars finns ju vi pelletsnördar här, och kan svara på frågor.

Det att bo i hus är förbundet med aktivitet hela tiden. Det finns alltid saker att ta tag i, så man upplever aldrig lyxen av att ha tråkigt :lol:

Lycka till med ert nya boende :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Energiinnehållet är nog istället en "minst garanterade" varför jag hade bortsett helt ifrån detta värde, min erfarenhet är att det aldrig ändrar sig om inte pelletsen är synnerligt blöt.

Jag kör med Stora Enso, fungerar bra men är inte lika hårda som "normalpelletsen", 650g/L mot 675g/L. Jag har testat ett antal olika pellets, alla förutom en experimentpellets har fungerat strålande så jag väljer pellets efter billigaste viktpris helt enkelt.

Till det hör att jag har en helt självjusterande brännare, något som inte är helt normalt, faktisk är det synnerligt ovanligt varför det kan vara lönt att antingen lära sig justera brännaren själv eller att få den justerat med en viss pellets som man kan skaffa gång efter gång.

Tyvärr är inte ens samma märke en garant för att densiteten är lika, det kan de-facto variera från pall till pall och ja, jag vet att det är så.

Så mitt råd: ta den billigaste pellets (räknat per viktenhet) och se till att brännaren går iaf. rimligt bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Hur mycket finns att tjäna på att brännaren går bra, hyffsat eller kanon?

Edit: som jag skrev i Enso-tråden så visade det sig att dom inte kan leverera till oss. Helt och hållet mitt fel att jag inte kollat upp det tidigare. Tog det för givet när det fanns 4mil bort i Jönköping, men de kör bara väster ut därifrån :(
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är svårt att säga exakt hur mycket man kan spara på att brännaren går bra, hyfsad eller kanon, men en sak är jag säker på: Ju bättre den går, ju mindre problem får du med sotavlagringar i pannan, och därmed får du också bättre pannverkningsgrad som leder till att du spar tid i pannrummet, pengar på pellets och arbete med att släpa pelletssäckar. En annan sak är ju att när brännaren går bra, så spar man den för onödigt slitage och därmed undviker man onödiga reparationer och driftsavbrott - vilket kan vara rätt tråkigt om det inträffar när kvicksilvret inte orkar över - 30 grader C. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Har blivit rekomenderad att handla Neova-pellets ifrån Vaggeryd för 2570:-/pall vid 4st. Tydligen ska de vara något drygare och mindre sot och sinter-avfall. De är även de enda som är rekomenderade av sotar-förbundet?

Åsikter??
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Neova

Inlägg av bergatorparen »

Det stämmer nog bra det, Tegheim. Jag köpte själv Neova pellets nu denna månad, och blev glatt överraskad. Knappt någon finfraktion alls, och det stämmer att de är dryga. Jag har inte behövd ändra inställningar,¨så förklaringen till det hela måste ligga i bättre råvarukvalitet. Så här långt har jag kört i snart 14 dagar, och inte ens avvärkat halva veckoförrådet. Så jag sällar mig till sotarna och rekommenderar Neova jag med :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Neova hör väl till dem mest utskällda pelletsen här på forumet.
Att inte köpa Stora Enso om man kan få den hemkörd mycket billigare är väl heldumt.
Byggmax hämtpris numera, 2233 per pall.
Jag skulle aldrig våga mig på Neovas darriga kvalitet och dessutom få betala mycket mera.
Hur dryg pelletsen är beror på vikten och till liten del på vatteninnehållet.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig testat just Neova men dock en massa andra märken och att påstå att det är "drygare" är att fara med osanning! Pelletsen kan vara hårdare pressat varför det finns mer bränsle per m³ men det viktiga är pris per viktenhet!

Alla pellets håller 4,8Wh/g, om de avviker är det till det sämre och för att de är blöta.

Alltså är den enda "dryga" faktor priset per viktenhet.

Sedan, om man inte har automatisk justering, kan det vara lönt att hålla pellets av en viss densitet eller byta en gång och justera in brännaren lite lagom, då 2 pall från samma tillverkare kan variera kännbart i densitet kommer det ändå aldrig att passa perfekt utan en automatisk reglering.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Tyvärr visade det sig att jag inte kunde få tag på Stora Enso där jag bor. Så just nu står det mellan Enova eller Stockhorvan. Har inga andra direkta alternativ om man inte ska börja handla av Telge, OKQ8 eller så...

Dessa pallar från Enova är på 52säck, 832kg, och kostar som sagt 2570kr hemkört.

Stockhorvan kostar 2500kr hemkört, samma vikt...

Varmavillan.se säljer Enova för 2338kr/pall (832kg) just nu.

Sen hittade jag en ny säljare:
http://www.norregardensfastbransle.se
2388kr/pall brunpellets (832kg)

Jag blir bara mer och mer förvirrad av det här...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Den norska brunpellets är en bra pellets - men den är mycket hårdare (790g/L) än "vanlig" (675g/L) pellets!

Detta betyder att brännaren MÅSTE ställas om ifall du väljer brunpellets.

Annars är det en kanonbra pellets. Lite svårstartat då den är så hård men har man en besvärlig skruv är den pellets guld!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tegheim skrev:Tyvärr visade det sig att jag inte kunde få tag på Stora Enso där jag bor. Så just nu står det mellan Enova eller Stockhorvan. Har inga andra direkta alternativ om man inte ska börja handla av Telge, OKQ8 eller så...

Dessa pallar från Enova är på 52säck, 832kg, och kostar som sagt 2570kr hemkört.

Stockhorvan kostar 2500kr hemkört, samma vikt...

Varmavillan.se säljer Enova för 2338kr/pall (832kg) just nu.

Sen hittade jag en ny säljare:
http://www.norregardensfastbransle.se
2388kr/pall brunpellets (832kg)

Jag blir bara mer och mer förvirrad av det här...
Det förstår jag väl. Nu är det så, för att börja med Telge, att här i söder så saluför de Neova pellets för ca. 50 - 100 kronor mer per pall än vad Neova begär.
OKQ8 har eget varumärke på sina pelletssäckar, fastän jag tvivlar på att de har egen pelletsfabrik. Bra pellets, men lite väl mycket spån till tider.

Som det sägs här, är det stora kvalitetsskillnader på pellets, så om man har en leverantör som har pellets som brännaren går bra på, tror jag man skall hålla sig till den - även om man skulle få lägga på 50 - 100 kronor mer per pall. I ditt fall, skulle jag välja Stockhorvan eftersom brännaren fungerar bra på den - om vi skall tro förra ägaren. Tror vi inte så där jättemycket på förra ägaren, är Neova försöket värd. Du behöver inte köpa in för hela vintern på en ända gång. Köp ett par pallar och prova, så får du se hur det funkar. Och här är alltså varmavillan.se billigast. :wink:

Det finns de här på forumet som har gjort sina negativa erfarenheter med i princip de flesta pelletsleverantörer - vilket kan bero på hur väl återförsäljarna och åkarna har behandlat pelletsen med innan leverans. Dålig förvaring, ger per automatik dålig pellets. Stora Enso har den förmånen att de inte mellanlagrar pelletsen men kör ut direkt från fabriken. De har även fördelen att råvaran aldrig lämnar fabriksbyggnaden. Från sågverket går spånen direkt till pelletsfabriken som alltså ligger under samma tak. Då blir kvalitetssäkringen lättare än när man handlar råvaror lite här och var stans som de flesta andra väl gör. :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Tänkte bara tillägga att mig veterligen går det inte att få tag på norsk brunpellets eftersom Vestmarka gick i konkurs våren 2009 (tror jag det var). En del leverantörer i Sverige har lite slarvigt kvar pelletsen i sitt sortiment men med tillägget att det för närvarande ej går att leverera...

Nu har de gamla lokalerna köpts upp av Pemco så kanske det finns en chans att Brunpelletsen (norska, ej barkpelletsen) snart går att köpa igen. Vestmarka är den klart "bästa" pelletsen jag eldat och jag betalade gärna de 30-40 örena mer per kilo den kostade då det begav sig.

Jag är inte helt uppdaterad på pelletsfronten så kanske icecap eller någon annan på forumet vet något mer om Vestmarka och brunpelletsen, då går det bra att slå mig på fingrarna. Ingen blir gladare än jag om Vestmarka återuppstår :)
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Norsk brun pellets

Inlägg av bergatorparen »

Än så länge är det inte alldeles klart vad för sorts pellets som kommer att produceras när PEMCO kör igång fabriken i Eidskog, Norge, igen. Men såsom jag förstår det, så kommer det att bli produktion. Den springande punkten är huruvida man kommer att fortsätta med den tryckkokta brun pelletsen - eller om man kommer att använda samma recept som vid fabriken i Säffle. :shock: Det får väl tiden utvisa. :?

Här är senaste nytt från norska Glåmdalen - som ju inte precis är pinfärskt

Update: Det verkar som om Pemco Norge, och Pemco Sverige saluför samma kvalitet. Kruxet är, att medan Pemco pelletsen i Norge säljs och distribueras genom Fellesköpet, som är en ekonomisk förening ägt av lantbrukarna, så finns ingen sådan ordning i Sverige, utan här är det avhämtning på fabrik som gäller - såvida du inte bor i området kring Säffle och handlar i bulk, vill säga.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Dykarn: inte ska vi slå fingrar här, speciellt eftersom du har rätt.

Jag har dock 5 säckar Vestmarka 6mm liggande, de ska snart i brännaren för att se hur väl lambdasonden reglerar båda när de kommer i och sedan när jag kör på "normal" pellets igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar