Förflyttning av värme mellan rum

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!

Förflyttning av värme mellan rum

Inlägg av rod02 »

Har ett rum som alltid är kallare. Och ett som är markant varmare. Funderar på att ta upp hål i väggen och sätta fläkt(ar). Storlek? Placering?

Kan man med liknande tanke värma ett hus med varmluftspanna? Och glömma vatten...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det finns färdiga lösningar att köpa på bland andra dinvvsbutik.se Dessa kan kompletteras med termotat(er) så att det hela blir full automatiserad. Man behöver sannolikt inte ta stora hål hellre.

Att använda varmluftpanna för att värma en villa, har testats igen ocg igen, men man får ingen ekonomi i det. Det finns flera varmluftspannor för pellets, bland andra vil jag minnas att baxi har en och Eco Tec. Problemet är att, för att det skall fungera, måste man ha ett mekaniskt ventilationssystem över hela huset. Ett annat problem då bli att pannan bränner damm, som ger dålig lukt och ohälsosam partikel/avgas förorening i huset. Vattenburen värme är det hälsosammaste alternativ vi har - och det mest ekonomiska :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Hur menar du? Länken går bara till en startsida. Varmluftpanna är mer tänkt som reserv. Ifall det vattenburna rasar helt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Han kanske menade en sådan här:http://www.jula.se/varmeflyttare-med-te ... 2-w-128044

Fast då den som dinvvsbutik.se säljer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

rod02 skrev:Hur menar du? Länken går bara till en startsida. Varmluftpanna är mer tänkt som reserv. Ifall det vattenburna rasar helt.
När jag skrev inlägget, låg Dinvvsbutik.se nere, så jag finge bara ange startsidan.

Nu skall sägas att deras söksystem är milt uttryckt rörigt. Söker man på fläkt, så får man upp alla möjliga andra saker.

Fläkten som Roli hittat, är precis den som Dinvvsbutik.se brukade saluföra tidigare.

Jag kanske inte förstod dig rätt beträffande varmluftspannan: Jag trodde du menade att avveckla det vattenburna systemet till förmån för en varmluftspanna. Det är klart att om det vattenburna systemet sjunger på sista versen, och man inte har möjlighet att byta det eller laga det, så kan en varmluftspanna vara räddaren i nöden. :wink:

Här är varmluftspannorna från Baxi som jag nämnde tidigare :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Värmeflyttare Myson.
Flyttar enkelt den varma "överskottsluften" från ett rum till ett annat. Ofta upplever de som har braskamin att värmen stannar i ett rum. Nu kan man på ett enkelt sätt fördela värmen till flera rum. Levereras med justerbar termostat 10-30°C som startar fläkten vid inställd temperatur. Håltagning 105 mm. Flöde: 62 m³/h. Ljudnivå 35 dB(A). Max. temperatur luft 40°C. 230V/7W.

http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=36-3694
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Hur går cirkulationen? Räcker det med ett hål? Placering högt eller lågt?
Tänk på att jag inte i första hand vill värma det kalla rummet, utan kyla det varma. Min kamin är individ och div el (dator tv m.m).

Är det lönt att hämta upp kyla från källare(sommartid)?

Nån som vet prisläget för vlp på typ blocket?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Du får vända på steken och blåsa in luften från det kallare rummet till det varma (brukar även bli bättre också..=snabbare spridning/fördelning :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar