Icecap skrev:Då jag är lite mer händig än vanligt - och tjurig, hade jag byggt om brännaren till att ha en stos där man kunde koppla på en slang. Sedan hade jag tagit en överdimensionerat slang mellan en anpassning på fönstret och brännaren.
Eller tagit luften från inneluften om det gick och täppt igen fönstret i pannrummet, så har jag det här pga. husets ålder o pannans placering.
Lösning nummer 1 lät tokjobbigt men jag får fundera på det.
Hur är det på Janfire Flex-a, visst tar den in luften på framsidan av fallröret, borde i sådana fall räcka med ett rör som mynnar ut strax ovanför den, eller?
Lösning nummer två var det förut men det gillades inte riktigt av sotaren.
micke_932 skrev:Du har inte något annat ställe du släpper in luft på så att det blir våldsamt drag eller något ? det låter rusikgt kallt, jag har ingen som helst värme i källaren och där blir aldrig kallare än +10 oavsett hur kallt det är ute.
Nu har jag i och för sig en uselt isolerad CTC panna men så mycket kan jag inte tänka mig att den värmar källaren.
Vi har gjort vårt bästa för att täta källaren vintertid och det enda stället som jag kan komma på där det kommer in mer kalluft är garageporten ner till källaren som inte är helt tät.
Problemet för mig är att jag har inte så mycket utrymme att spela på då fönstret är placerat väldigt högt. Valvtaket som syns ovanför fönstret på bilden är taket i pannrummet. Dessutom måste jag kunna öppna fönstret då det skall fyllas på med pellets då bulkslang och förrådsventilation tas ut den vägen. Men jag får titta på det.
Så det är alltså två lösningar på bordet än så länge, slang till brännaren och rör uppåt. Kan man inte ha någon form av "dragbegränsare" som öppnar när det blir undertryck och stänger när det inte är det. Fast då skulle väl fortfarande min riktiga dragbegränsare fortsätta dra in kall luft så länge skorstenen är varm.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.