Första startdos efter rengöring?

Skriv svar
foxmulder90
Lärjunge!

Första startdos efter rengöring?

Inlägg av foxmulder90 »

Hej hej!

Jag ska fatta mig kort:

Jag har ALLTID upplevt att brännaren ALDRIG startar på den första startdosen när jag rengjort den, detta skiljer sig dock från brännare till brännare men jag har som sagt en Baxi Eurofire.

Jag har startdosen på 3 dl och det räcker inte till för den första startdosen efter att jag rengjort brännaren, det brukar ofta bli att jag får starta om brännaren igen (dvs 2 startdoser) och då kör den vidare som innan rengöringen?

Är detta normalt? Måste startdosen vara lite större efter att man rengjort brännaren?

Beror det på att pelletsen sprids för enkelt i kasetten innan det hunnit samlats en kolkaka?

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 16:42, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har sett att det vanliga rådet är att efter en rengöring lägger man en näve pellets på lämplig plats, detta för att första startdosen annars inte klarar jobbet.

Men det är som antydd baserat på konstruktion, min brännare startar alltid på en dosering och skulle den inte göra det kommer den dosering ändå att rensas ut.

Men de rörbrännare jag har sett inlägg på gäller det en näve pellets efter rengöring, just för att få startdosen att stanna rätt ställe.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej hej!

Jo det är säkert det som är "felet", lite dålig konstruktion av Baxi att inte göra en liten "grop" i kasetten där startdosen samlas, det blir ju att den sprids ut alltför mycket nu på det helt plana rostret/kasetten.

Om dom bara hade satt en liten stålskena på 0,5 cm inom lämpligt område, givetvis vinklad mot pannan, så hade nog allt hållits på plats.

Men men, nu är konstruktionen som den är och jag har ingen svets =D

Får komma ihåg att lägga lite pellets manuellt nästa gång =D

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 16:42, redigerad totalt 1 gånger.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag lägger i en näve i min KMP.
Sen har jag satt dit en bromsplåt i fallröret,så att det inte skall bli sån fart på pelletsen när skruven matar på.
Finns det till eurofire?
Sen när första brännfasen är klar så brukar askan dämpa för resten av starterna.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Hej igen!

Gick faktiskt ned och rengjorde bränaren igen och la i lite extra pellets manuellt, och starten gick jättebra, i alla fall nu! =D

Har dock märkt att skruven matar lite ojämnt vid "min-matning", dvs. den kan gå en hel del cykler utan att pellets matas fram, och sedan kommer en hel hög med pellets?

Kan detta bero på dålig vinkel på matarskruven, har den just nu under 45 grader men tänkte mäta ordentligt imorgon, kanske går att köpa något enkelt graderat vattenpass.

Lite irriterande att det blir lite ojämn matning just där, då kanske brännaren stannar mellan uppstart och max-läge, haha =D

Mvh
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Taxen skrev:Jag lägger i en näve i min KMP.
Sen har jag satt dit en bromsplåt i fallröret,så att det inte skall bli sån fart på pelletsen när skruven matar på.
Finns det till eurofire?
Sen när första brännfasen är klar så brukar askan dämpa för resten av starterna.
Inte färdigt vad jag vet, men det är enkelt att göra en själv:

Jag klippte ut en liten halvmåneformad stålplåt som jag skruvade
fast i fallrörets böj, och sedan hängde jag två korta kedjor från den,
det stoppar pelletsen mycket bra så de landar bättre på rostret.

Men, även jag lägger in en näve manuellt efter utrensning.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Skönt att veta att man inte är själv, haha =D

Jag har ställt upp en liten lista på förbättringar till Baxi ang. Eurofiren, dom har säkert detta i åtanke redan men det går att klara av allt utan att höja produktion speciellt mycket, t ex:

*Snabbfästen som är låsbara till brännaren mot pannan
*Snabbfästen till kassettkåpan så att den inte glider fram i rostret
*Pelletsbroms i fallröret alt. inpressning av kasetten
*"Enkel" tryckluftsrensning av kasetten, kan med fördel placeras på samma sätt som tändelementet (ovanför), och sedan ansluta slangen till en minikompressor som styrs efter PLC:s klocka, tror att jag ska hitta på något sådan, finns ju extra kontakter i styrdatorn :O

Vad jag ser det så kanske kostnaden sticker iväg max 1 500 - 2 000:- på totalkostnaden av priset, vilket borde göra eurofiren till en värdig kandidat mot de "större" spelarna på marknaden =D

Jag "gjorde" själv två snabbfästen till brännarens anslutning mot pannan, tog 1 st M8 skruv med 2st 4x4cm brickor samt en vingmutter, vilket passar jättebra ovanför varje fäste mot anslutningsplåten, vilket förhindrar att brännaren mot all fördmodan skulle "hoppa bort" från pannan, haha =)
Skriv svar