Temp och tryck i solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Temp och tryck i solfångare

Inlägg av Roli »

Idag har jag slagit nytt rekord på temperatur och systemtryck.

172 grader uppe vid solfångaren och ett systemtryck på 8,8 bar. Blev inte högre för sedan gick cirkpumpen igång igen. Eftersom bottentempen i tanken blev lägre än 88 grader. Acktanksmax var programmerad till 88 grader.

Det var mindre lämpligt att pumpen gick igång vid den tempen i solfångaren, det började att fräsa och ryka vid några kopplingar nere vid tanken, tempmätaren på inkommande vatten snurrade ett varv och visade ungf. 10-15 grader.

Tur att jag var nere i pannrummet i annat ärende och såg detta fenomen. Styrutrustningen behövde programmeras om.

Höjde max acktankstemp till 95 grader, aktiverade skyddsfunktionen för solfångaren så att c-pumpen går igång vid 120 grader även ifall acktanken har nått sin maxtemp. Detta för att slippa få ner vattentemp över 170 grader.

Detta bekräftar att plana solfångare en varm dag kan nå väldigt höga temperaturer samt att ingående isolering och annan utrustning måste klara höga temperaturer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

I bygganvisningarna för min Lesol3-anläggning varnade man för detta fenomen, man skulle inte överdriva isoleringen på undersidan av absorbatorn.

Allmänheten är välkommen hem till mig att duscha varmt just nu. Man skulle kunna ha ihjäl ogräs med varmvatten i trädgårdsslangen säger grannen.

Fler tips någon?

Nåja, i vinter... fy f-n vad vi skall frysa...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Jo tack..

Inlägg av snillet »

JO, detta känns igen.

Snacka om energiöverskott....

Fast mina solfångare (borö src2000) har inte lika hög maxtemp som de flesta plana solfångare. Dom är attans snabba upp till ca 80 grader, även klara vinterdagar, men sen vill dom sällan högre än 90 grader.

Reflektorkonstruktionen beter sig nog något annorlunda. Är dom uppe i runt 85 grader och pumpen stannar så lägger dom sig oftast precis under 100 grader.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Temp och tryck i solfångare

Inlägg av André »

Roli skrev:
Höjde max acktankstemp till 95 grader
Nästa steg blir att bygga pool då?? :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Temp och tryck i solfångare

Inlägg av Roli »

André skrev:Nästa steg blir att bygga pool då?? :wink:
Om detta överskott står sig så är det ingen dum idé. Synd bara att man inte har någon bra plats att placera en sådan på.......

Man kanske skulle borra sig ett hål och skicka ner överskottet dit för att sedan ta hand om det till vintern med en VP. Näe usch en sådan tanke, VP har egna forum dem talar vi inte om här..........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Sälj

Inlägg av snillet »

Sälj varmvatten till grannen med kulvert :wink:

Ingen dum affärsidé :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Bbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 21:34

Inlägg av Bbob »

jag tror den som kallas fjärrvärme;)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Temp och tryck i solfångare

Inlägg av André »

Roli skrev:Eftersom bottentempen i tanken blev lägre än 88 grader. Acktanksmax var programmerad till 88 grader.

Höjde max acktankstemp till 95 grader,
Hur har det gått efter du höjde till 95 grader??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Temp och tryck i solfångare

Inlägg av Roli »

André skrev: Hur har det gått efter du höjde till 95 grader??
Ordinarie maxtemp är fortfarande 88 grader. Jag har sedan aktiverat "solfångarskyddet".

Detta ger följande: Tanken laddas till 88 grader i botten, därefter stannar cirkpumpen. Blir solfångar tempen över 115 grader så startar cirkpumpen och går tills solfångar tempen understiger 105 grader (då den stannar) dock till en maxtemp på 95 grader i botten på tanken. Inträffar detta så lär nog tryckoch temp öka, men jag hoppas att det inte skall göra detta någon mer gång. Dessutom går det "trögt" att ladda tanken vid så höga temperaturer samtidigt som värmeförlusterna är stora. Har just nu 35 grader i pannrummet........

Detta har än så länge (vad jag har sett) inte givit några mer höga tryck och temperatur i systemet. Med andra ord det verkar fungera.

Just nu har jag 91/87 grader i tanken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Temp och tryck i solfångare

Inlägg av André »

Roli skrev: Har just nu 35 grader i pannrummet........

Detta har än så länge (vad jag har sett) inte givit några mer höga tryck och temperatur i systemet. Med andra ord det verkar fungera.

Just nu har jag 91/87 grader i tanken.
Ok...

Hoppsan 35 grader.. :shock:
Du kan ha pannrumet som bastu nu på sommarn då.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Temp och tryck i solfångare

Inlägg av Roli »

André skrev: Hoppsan 35 grader.. :shock:
Du kan ha pannrumet som bastu nu på sommarn då.. :wink:
Nu är ju 35 grader ingen bra bastutemp, men det känns varmt iallafall när man går in i pannrummet vill jag lova.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli de kanske ä tur att du inte isolerat tanken som du tänkt än.. :wink:
Visst hade du tänkt ha en till solpanel men den rymdes inte??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tankisoleringen kommer, fast inte just nu. Man blir ju svettig bara man går in i pannrummet.

Japp, jag funderade på 8 solfångare men det fick "bara" plats 7 uppe vid nocken.
Man kanske skulle ha nöjt sig med 6, men de blir i alla fall effektivare vår och höst med 7 istället för 6.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

kroknar..

Inlägg av snillet »

Det kanske finns en tanke bakom reflektorsolfångarna som jag har.... dom tvärkroknar vid ca 100-110 grader. Blir inte högre temp än så i dom när pumpen stannar vid 87 grader bottentemp....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
eKontroll
Tillverkare/Försäljare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 feb, 2004 00:35
Kontakt:

Inlägg av eKontroll »

Intressant detta..
Vi ska precis välja vilka temperaturgivare vi ska använda till vår nya solfångarstyrning. Främst vilken temperatur de ska tåla. Vi kollar upp på flera håll, men måste givetvis höra vad pellets.info:arna har för synpunkter också.

Om man täcker in alla vanliga varianter av solfångartyper. Vad är era åsikter kring maximal temperatur på dessa ställen?
-I solfångaren
-Solslingans in-rör
-Solslingans ut-ror
Skriv svar