Varmvattenberedare i serie med pelletspanna?

Skriv svar
Värmetorsk
Ungskog

Varmvattenberedare i serie med pelletspanna?

Inlägg av Värmetorsk »

Tänkte installera en vvb som får stå för vårt vv-behov på sommrarna. Frågan är bara exakt hur jag installerar den. Om jag sätter den rakt av i serie efter pannan kommer jag ju till vintern att pumpa in varmvattnet från pannan i vvb.. vilket borde innebära att jag måste tömma i stort sett hela beredaren på kallvatten innan jag får ut varmvatten i kranen. Måste jag installera en ventil så att jag kan gå förbi beredaren när jag kör pannan? Att montera vvb innan pannan tänker jag mig är en mycket dålig idé.. eller tänker jag fel då?

Behöver hjälp nu! Har börja tänka i cirklar :shock:
propulsion
Prima virke

Inlägg av propulsion »

Koppla den parallellt med pannan, så det bara blir att växla över när det är dags för pannan att vila över sommaren.
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Jag har min kopplad med två ventiler så jag därigenom kan styra vilken väg vattnet skall gå

Sommar tid går vattnet via vvb och under vinter är den bortkopplad
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Själva grejen med att koppla vv beredaren i serie efter pannan är ju att de flesta pannor med pellets inte har så stor kapacitet för varmvatten. Vv beredaren ska då vara påkopplad och gå in med extravärme när pelletspannan inte orkar med.

Vill man inte ha vv beredaren påkopplad ska man nog ha en förbikoppling där för att slippa värma beredaren.
Vill man undvika kondensrost i pelletspannans eld- och rökutrymme sommartid skulle man nog ha en förbikoppling där också så kallvattnet som ska värmas inte först går genom pelletspannan.

De flesta tror jag gör en enkel seriekoppling och har vv beredaren igång hela tiden.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Värmetorsk
Ungskog

Inlägg av Värmetorsk »

Tusen tack för era svar! Ser ut som att jag varit på ganska rätt spår ändå. Installerar det helt enkelt i serie med pannan men med en rak ledning parallellt med vvberedaren. Då kan jag, om jag vill, koppla förbi beredaren när brännaren går. Låter vettigt att inte dra vattnet genom pannan när bara vvberedaren går. Får kika på hur jag ska lösa det i just mitt pannrum.

Tack tack!! :thumright:
Skriv svar