Tändelement
Det är att t.ex.brännaren går igång när panntempen är 60 grader och stoppar vid 80 grader = hysteres på 20 grader.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jag har en givare direkt i pannan nu när det är kallt. Har nog ungefär samma tror jag. Brännaren går ca 15 min 2ggr i timmen. När det är plusgrader ute har jag en på varmvattnet istället. Då går brännaren 2-3ggr per dygn ca 1tim. Så det är en jäkla skillnad. Känns inte optimalt.
PX21 Fågelfors Pellets
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
Här kan du läsa om vad olika uppdateringar kan göra.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... =processor
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... =processor
Pelletseldare sen -00
-
- Entusiast!
Beställde just precis 2st tändelement på denna annons.
http://www.blocket.se/alvsborg/Tandelem ... ?ca=10&w=3
2st till ett lägre pris än ett element hos Pelletsbilen! Får väl hoppas att dom håller skapligt bra i allafall.
Det står H-Mek AB på annonsen men telefonnumret är det samma som till Ulma, så något lur skall det inte vara med denna annons.
Ringde även och pratade med dom och elementet var på 420W.
//Highlander
http://www.blocket.se/alvsborg/Tandelem ... ?ca=10&w=3
2st till ett lägre pris än ett element hos Pelletsbilen! Får väl hoppas att dom håller skapligt bra i allafall.
Det står H-Mek AB på annonsen men telefonnumret är det samma som till Ulma, så något lur skall det inte vara med denna annons.
Ringde även och pratade med dom och elementet var på 420W.
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
-
- Entusiast!
Äntligen någon som vet hur man sätter vettiga priser!Highlander skrev:http://www.blocket.se/alvsborg/Tandelem ... ?ca=10&w=3
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
-
- Entusiast!
Ja, vad ska man säga. Beställde tändelementen i går mitt på dagen och fick dom hemma i brevlådan i förmiddags.
Värlsklass!!
Har precis kommit upp från källaren efter att ha monterat tändelementet och startat upp pannan och naturligtvis så funkade det bara fin fint. Få nu bara hoppas att hållbarheten är acceptabel.
Så som det verkar hittills så kan jag verkligen rekommendera annonsen ovan.
//Highlander

Har precis kommit upp från källaren efter att ha monterat tändelementet och startat upp pannan och naturligtvis så funkade det bara fin fint. Få nu bara hoppas att hållbarheten är acceptabel.
//Highlander
Ariterm PX22
Ariterm PX22
Tändelelement
På bilden ser det ut som tändelement från Strukturgruppen, dom håller definitivt ingen bättre kvalitet än KMPs/Ariterms egna av gamla modellen.
(har ca 500 PX21 installerade..)
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
(har ca 500 PX21 installerade..)
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
funkar det fortfarande bra?Highlander skrev:Ja, vad ska man säga. Beställde tändelementen i går mitt på dagen och fick dom hemma i brevlådan i förmiddags.Värlsklass!!
//Highlander
behöver också beställa...
-
- Entusiast!
Länge sedan man kikade in här ser jag
. Kom knappt ihåg inloggningen
.
Nåväl, så måste jag tyvärr meddela att tändelementen inte har övertygat direkt. Ett har pajat så jag är nu inne på det andra.
Har väl funderat på att ta kontakt med säljaren men det har inte blivit av än.
//Highlander

Nåväl, så måste jag tyvärr meddela att tändelementen inte har övertygat direkt. Ett har pajat så jag är nu inne på det andra.
Har väl funderat på att ta kontakt med säljaren men det har inte blivit av än.
//Highlander
Ariterm PX22
Ariterm PX22
Hej jag har haft mitt typ "blocketelement" sedan februari 09 och det har hållit mycket längre än vad orginal tändelement har gjort för mig . (senaste orginal höll ca en månad från pelletsbilen, inte fick jag nån ny han varken svara/hörde inte ens av sig vare på tel eller mail )
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
-
- Entusiast!
Var ju inte så värst mycket världsklass över kvaliteten på tändelementen dock... Nummer 2 pajade härom natten. 2st tändelement sedan april!
Tyvärr är det precis som vanligt: Man får det man betalar för.
Nu sitter iaf ett original tändelement monterat.
//Highlander

Nu sitter iaf ett original tändelement monterat.
//Highlander
Ariterm PX22
Ariterm PX22
det är så alltså?
Jag har inte varit inne här på evigheter då pannan har funkat bra.,-)
Men nu strular det - står pellets upp i röret och jag misstänker att det är tänelementet då jag inte känner att det kommer någon värme alls, trotts att den ändå kör en kvar eller så.
Men då ska jag inte köpa en sådant element igen då?
*suck* Behövde inte mer utgifter denna månaden...
Jag har inte alls lust att skruva pelletsbrännare idag, men ikväll hinner jag inte...
Jag har inte varit inne här på evigheter då pannan har funkat bra.,-)
Men nu strular det - står pellets upp i röret och jag misstänker att det är tänelementet då jag inte känner att det kommer någon värme alls, trotts att den ändå kör en kvar eller så.
Men då ska jag inte köpa en sådant element igen då?
*suck* Behövde inte mer utgifter denna månaden...
Jag har inte alls lust att skruva pelletsbrännare idag, men ikväll hinner jag inte...
-
- Frö

är ny på detta forum... Köpte en gård juni 2010 med pellets värmning har ingen erfarenhet av detta. Nu har tändelementet gott sönder 9/4-11

Dåliga tändelement eller kan det vara något som fördärvar dom?
Nibe Pellux år 2006
PellX 20kw år 2006
Villa 160 m2
PellX 20kw år 2006
Villa 160 m2
Som du kan se på föregående sida,så satte jag i ett nytt tändelement Juni-09 och det håller fortfarande.
Det måste ha nåt med inställning och justering att göra med att de går sönder så fort för er.
Det måste ha nåt med inställning och justering att göra med att de går sönder så fort för er.
Pelletseldare sen -00