Jag har fått flera offeter olika system...
ett på 10 m2 plana solfångare + reglersys + 750 lit 3 slingorsdalatank pris 60000 ej monterat.
Alt ca 80000 för ett 13m/2 system med 4 slingor i tanken och en "mer avancerad styrenhet" med bla nattkylning. monterat.
Alt ett system med 6.6 m/2 vakuumrör, 3 slings dalatank för 63000 (ej monterat)
Hjälp mig att välja och gärna argument för "ditt val"...
systemets ska dockas med en panna med pelletsbrännare (ctc pionjär med en viking bio brännare)
Tack på förhand
Hjälp att välja!!!
-
- Gallringsobjekt
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hur har du tänkt att du ska räkna hem ett system för 60-80000:-
när du maximalt kan spara ca 1000 kg pellets/år..
Enligt stem så kan man inte betala max 20000:- för att kunna räkna hem ett system.. Då har dom räknat mot el som är dyrare än pellets...
Har du pellets anläggningen idag o om så är fallet vad har pannan för vattenvolym?? Den bör inte ha mer än 50 liter om den ska köras mot acktank..
Om jag va du så skulle jag ta mej en ordentlig funderare om köp av så dyr solfångaranläggning..

Enligt stem så kan man inte betala max 20000:- för att kunna räkna hem ett system.. Då har dom räknat mot el som är dyrare än pellets...
Har du pellets anläggningen idag o om så är fallet vad har pannan för vattenvolym?? Den bör inte ha mer än 50 liter om den ska köras mot acktank..
Om jag va du så skulle jag ta mej en ordentlig funderare om köp av så dyr solfångaranläggning..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ge oss mer !
Ge oss gärna lite mer info om vilka solfångartyper du fått offert på och angivna utbyten.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- Gallringsobjekt
Ok lite mer info om systemen...samt lite funderingar
offert 1, 4 st solentek premium AR (465 kwh/ m/2 /år) = 4640 kwh/år
offert 2, 8 st lesol 5 ar ( 450 kwh/m/2/år ) = 5760 kwh/år
offert 3, 2 st climatwell 3300 (539 kwh/m/2/år ) = 3557 kwh/år
Min panna (värmepannan alltså
...) har en beredarvolym på 90 liter och total volym på 200 liter.
..."max 20000:- för ett solsystem"...intressant....
inkl eller exkl. acktanken?
listpriser på en hyffsad (750 liters) tank ligger ju mellan 10-20 tusen kronor...
drivpaket...ca 5000 kr...och då har vi ju inte lämnat pannrummet ens...
Jag börjar känna att jag tappar greppet
Betalar folk 50-70 tusen spänn "i onödan" för att ha fräcka solfångare på taket.
med argumenten :
- jag slipper elda...
- eller jag har gratis varmvatten under sommaren...men jag har en jävligt dryg amorteing;) på solfångarna
... eller är jag ute och cyklar helt?
Min (och säkert flera med mig) grundsyn på solfångarsystem är att jag ska med en viss investering i en dylik anläggning kunna reducera min nuvarande energiförbrukning mha en fast amortering i upp till 20 år.
I steg två så vet jag ej hur länge min panna från 1992 håller?
Håller den i 10 år så ska solfångeriet ersätta ca 1000 kg pellets/år (precis som André säger) tills dess. Men OM den dagen kommer tidigare än så... ( och säkert mitt i en julhelg om murphy får bestämma) ...så har jag acktank m elpatron och solfångarna att docka den typen av energikälla som den dagen ses som mest lämplig, det motiverar ju självklart ej en (över)investering på 50-70 tusen mer än vad STEM rekomenderar. men det är en fundering som jag har som kanske kan motivera att satsa mer än 20 tusen.
jag tror nog att ni hajar mitt resonemang...dock kvarstår det faktum att 60-80 tusen ger många ton pellets...typ 38 ton...och det räcker väl ett tag, hmm
offert 1, 4 st solentek premium AR (465 kwh/ m/2 /år) = 4640 kwh/år
offert 2, 8 st lesol 5 ar ( 450 kwh/m/2/år ) = 5760 kwh/år
offert 3, 2 st climatwell 3300 (539 kwh/m/2/år ) = 3557 kwh/år
Min panna (värmepannan alltså

..."max 20000:- för ett solsystem"...intressant....

listpriser på en hyffsad (750 liters) tank ligger ju mellan 10-20 tusen kronor...
drivpaket...ca 5000 kr...och då har vi ju inte lämnat pannrummet ens...
Jag börjar känna att jag tappar greppet
Betalar folk 50-70 tusen spänn "i onödan" för att ha fräcka solfångare på taket.

- jag slipper elda...
- eller jag har gratis varmvatten under sommaren...men jag har en jävligt dryg amorteing;) på solfångarna

... eller är jag ute och cyklar helt?
Min (och säkert flera med mig) grundsyn på solfångarsystem är att jag ska med en viss investering i en dylik anläggning kunna reducera min nuvarande energiförbrukning mha en fast amortering i upp till 20 år.
I steg två så vet jag ej hur länge min panna från 1992 håller?
Håller den i 10 år så ska solfångeriet ersätta ca 1000 kg pellets/år (precis som André säger) tills dess. Men OM den dagen kommer tidigare än så... ( och säkert mitt i en julhelg om murphy får bestämma) ...så har jag acktank m elpatron och solfångarna att docka den typen av energikälla som den dagen ses som mest lämplig, det motiverar ju självklart ej en (över)investering på 50-70 tusen mer än vad STEM rekomenderar. men det är en fundering som jag har som kanske kan motivera att satsa mer än 20 tusen.
jag tror nog att ni hajar mitt resonemang...dock kvarstår det faktum att 60-80 tusen ger många ton pellets...typ 38 ton...och det räcker väl ett tag, hmm
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm till att börja med så har din panna för stor vattenvolym för att köras mot acktank/soltank... Den bör max ha 50 liters vattenvolym.. Som jag nämt i tidigare trådar så har du mycket energi lagrad i vattnet.. Så för din del så har du 17 kW enbart i vattnet + plåten i pannan.. Rätt mycke..
Stem kan inte tagit med acktank i priset på 16-20000:- då ska man ju få solfångarna o då skulle nog jag skaffat solfångare oxå..
Jag fick ett pris på 32000:- för 4 st lesol 5, vväxlare, rör, isolering pumpar mm exkl montering men inkl solbidrag.. De va före sommaren o innan jag sett hur pelletsförbrukningen skulle bli..
Från 2/6 har det gått 185 kg pellets = 274:-.. Sen kan det då inte va av bekvämlighets syfte som man skaffar solfångare.. Om förbrukningen skulle fortsätta va som juni o juli skulle jag få köra i 8 månader mellan sotning/asktömning..
Som du nämner gratis vv på sommaren (6 månader) det är 2500 kWh.. Det kan ju inte va någon mening att låta vv stå o rinna bara för att man har solfångare o gratis vv..
Eller som du skriver 38 ton pellets.. Det blir 38 år de..
Priset du fått är ju näsan som om du skulle byta hela pellets anläggningen..
På nolia mässan tar dom 50000:- för janfire nh inkl automatisk spaksotning o skruv exkl elpatron, Biomatic 20+ 43000:- exkl skruv.. Så nog kan jag förstå om du börjar fundera...
Eller som en kompis som lyckats bli miljonär innan 30 sa "max 5-6000:- får solfångare kosta annars är det förlust" Trodde att han som har pengar skulle gå få att köpa så han skulle slippa elda på sommarn..
Stem kan inte tagit med acktank i priset på 16-20000:- då ska man ju få solfångarna o då skulle nog jag skaffat solfångare oxå..

Jag fick ett pris på 32000:- för 4 st lesol 5, vväxlare, rör, isolering pumpar mm exkl montering men inkl solbidrag.. De va före sommaren o innan jag sett hur pelletsförbrukningen skulle bli..
Från 2/6 har det gått 185 kg pellets = 274:-.. Sen kan det då inte va av bekvämlighets syfte som man skaffar solfångare.. Om förbrukningen skulle fortsätta va som juni o juli skulle jag få köra i 8 månader mellan sotning/asktömning..
Som du nämner gratis vv på sommaren (6 månader) det är 2500 kWh.. Det kan ju inte va någon mening att låta vv stå o rinna bara för att man har solfångare o gratis vv..

Eller som du skriver 38 ton pellets.. Det blir 38 år de..

Priset du fått är ju näsan som om du skulle byta hela pellets anläggningen..

Eller som en kompis som lyckats bli miljonär innan 30 sa "max 5-6000:- får solfångare kosta annars är det förlust" Trodde att han som har pengar skulle gå få att köpa så han skulle slippa elda på sommarn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bekväm.
Många som har solfångare har det väl för att de är bekväma. Sen sparar du definitivt livslängd på övrig pannutrustning när du har solfångare.
Men det gäller att sålla i priser och offerter.
Skall man ha ett riktigt ekonomiskt utbyte av det hela så får man nog lägga in lite eget arbete i installation m.m.
Hade jag fått betala 50000:- för solfångare+acktank med kringutrustning så är jag inte så säker på att jag heller hade valt detta.... men det "tror" jag.
Min kostnad hamnade på solfångare 15000 (nya men aldrig monterade, kille orkade aldrig komma igång med montering). Detta inklusive drivpaket och reglerutrustning.
Acktank 1500:-
Shuntautomatik (termomatic rsc2) ca 2000:-
Diverse rör+övrigt material har jag inte riktigt koll på men cirka 7000-8000:-
Detta MINUS solfångarbidraget på 7500:-.
Blir en annan kalkyl mot 50000:- det.......
Men det gäller att sålla i priser och offerter.
Skall man ha ett riktigt ekonomiskt utbyte av det hela så får man nog lägga in lite eget arbete i installation m.m.
Hade jag fått betala 50000:- för solfångare+acktank med kringutrustning så är jag inte så säker på att jag heller hade valt detta.... men det "tror" jag.
Min kostnad hamnade på solfångare 15000 (nya men aldrig monterade, kille orkade aldrig komma igång med montering). Detta inklusive drivpaket och reglerutrustning.
Acktank 1500:-
Shuntautomatik (termomatic rsc2) ca 2000:-
Diverse rör+övrigt material har jag inte riktigt koll på men cirka 7000-8000:-
Detta MINUS solfångarbidraget på 7500:-.
Blir en annan kalkyl mot 50000:- det.......
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.