När stänger ni av för sommaren???
När stänger ni av för sommaren???
Hej
Jag har fått för mig att de flesta pelletseldare stänger av sin brännare under sommaren pga att uppvärmningen av enbart varmvatten inte lönar sig med pellets.
När brukar ni stänga av er anläggning?
Hur länge kör ni avstängt?
Finns det något klurigt sätt att räkna ut när man borde stänga av sin panna beroende på yttertemperatatur?
Mvh Jens
Jag har fått för mig att de flesta pelletseldare stänger av sin brännare under sommaren pga att uppvärmningen av enbart varmvatten inte lönar sig med pellets.
När brukar ni stänga av er anläggning?
Hur länge kör ni avstängt?
Finns det något klurigt sätt att räkna ut när man borde stänga av sin panna beroende på yttertemperatatur?
Mvh Jens
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
När du inte behöver nån värme i huset..Tips! kan ju tidigare avstängas om du inst kamin (och har öppen planlösn)...
Good bless the ved...
Good bless the ved...

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stänger aldrig av, har ingen el-patron.
När huset inte behöver värme vrider jag shunten till noll sch stoppar cirkulationspumpen.
Kommer inte heller att skaffa patron, kommer knappast att spara in detta.
När huset inte behöver värme vrider jag shunten till noll sch stoppar cirkulationspumpen.
Kommer inte heller att skaffa patron, kommer knappast att spara in detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Entusiast!
stänger nästan aldrig av. Shunten stänger och cirkulationspumpen stoppas ett tag. Skönt att kunna köra igång värmen om det blir en kall sommar. Kör väldigt sällan med elpatronen, jag tror att pelletsen är billigare än elen.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Jag stänger aldrig av heller, har ingen elpatron eller annan möjlighet till varmvatten, kan inte tänka mig att skorstenen mår bra av att stå oanvänd hela sommaren heller.
Sen är det ju i och för sig rena vansinnet att värma varmvatten i pannan på sommaren, 75% av pelletsen går väl åt för att hålla pannan varm, man det är smällar man får ta.
Sen är det ju i och för sig rena vansinnet att värma varmvatten i pannan på sommaren, 75% av pelletsen går väl åt för att hålla pannan varm, man det är smällar man får ta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nån som vet ifall det lönar sig att stänga av pannan för varmvatten och istället skaffa en varmvattenberedare för sommarvatten?Låt säga att beredare kostar ca 5000kr,så skall ju den betala sig först,innan bara driften kostar i el.
Nu eldar jag för varmvatten i pannan och tycker att det drar en del pellets.
Nu eldar jag för varmvatten i pannan och tycker att det drar en del pellets.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har man elpatron i pannan är det lätt att kolla pelletsförbrukning kontra köra elpatron genom att kolla pelletsförbrukning o elförbrukning men plugga rökröret med isolering då ni kör el..
Själv tänker jag stänga av pelletsen 1 april o köra el tills jag bränt 8000 kWh, Bör bli el framåt dec..
Bekvämt o billigt
Själv tänker jag stänga av pelletsen 1 april o köra el tills jag bränt 8000 kWh, Bör bli el framåt dec..

Bekvämt o billigt

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Fröträd
Jag stänger inte heller av. Luften är mycket bättre i huset om brännaren går. Veckoförrådet räcker i en månad under sommaren!
Och jag har ju el tändning, och stor asklåda så jag behöver inte göra något med pannan under hela sommaren

Och jag har ju el tändning, och stor asklåda så jag behöver inte göra något med pannan under hela sommaren

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Stänger inte av, stänger därimot cirkulationspumpen. De få kronor som jag skulle spara på att värma varmvattnet med el skulle ätas upp av att skorstenen skulle ta stryk av att kallna under sommaren och värmas upp igen på hösten. Och min ventilation baseras på kanalerna i skorstenen .Och att skaffa en elberedare för att bypassa pannan skulle dels bytyda en investering att betala av, dels att pannan skulle få kallna under sommaren och det förkortar livslängden på den dramatiskt. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .