MiniQ med A4. Bra och driftsäkert?

Skriv svar
Schpermis
Fröträd

MiniQ med A4. Bra och driftsäkert?

Inlägg av Schpermis »

Som vissa här på forumet har läst, men knappast förvånats av har jag haft en del problem med min panna under vintern. Jag är väl antagligen en av de sista som har kvar en econom...

Men i alla fall... Han som har installerat min econom erbjöd sig idag att byta ut min panna mot en MiniQ med A4-brännare för 30 000kr installerat och klart. Enligt honom var det ett erbjudande från ecotec för att kompensera lite för den dåliga driftsäkerheten i econompannan. Han verkade dock lite osäker på om erbjudandet fortfarande gällde.
Är detta en bra och pålitlig kombination? Och är det någon som vet om det erbjudandet fortfarande gäller från ecotecs sida?
Mitt krav på en panna är förutom hyfsad driftsekonomi osv. att jag ska slippa besöka pannrummet mer än var 10e dag, gärna ännu mer sällan.

Jag ska även diskutera detta med min pelletsleverantör (som säljer brännare av ett annat märke) för att se vad han har att säga och vad han kan komma med för erbjudanden.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Det är ett bra erbjudande då det är nya grejer installerat och klart.
Alternativet är att du inte får ett skit.

Annars om du vill lämna Ecotec helt och hållet så finns nya Ariterm Biomatic på blocket för 40 000 kr. Då tillkommer förstås installation vilket kan vara ganska mycket pengar om man lejer bort det.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Jo, det känns ju som ett bra erbjudande. Men samtidigt vill jag ju inte stå nästa vinter och känna att jag bara köpte på mig nya problem om jag nu slår till på erbjudandet...

Betalar det sig att samtidigt slå till på en laddomat eller liknande och någon slags shuntautomatik när jag ändå har hemma hantverkare som borde kunna installera sånt? Och vad brukar såna prylar kosta?
Shuntautomatik ger ju självklart en komfortfördel genom att man slipper springa ner och justera själv hela tiden, men gör den något på driftskostnaden också?
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

en laddomat o shuntstyrning bör du skaffa, Typ termomatic cbj med innegivare..

termomaticen kostar 2000 på rinkabyrör o laddomat ca 3000
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Inte en så värst stor merkostnad med andra ord.

Har a4 ett annat namn också eller varför hittar jag inte något produktblad eller liknande till den på ecotecs hemsida?
Econom med 500l ack
tg
Entusiast!

Inlägg av tg »

bioline20 heter den numera
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tycker du ska byta anläggningen o kosta på shuntstyrning, Den kan du iof köpa där du finner den billigast o montera själv vilket är mycket enkelt då det är 2 givare som ska anslutas (framledningsgivare o innegivare) med 2 ledad kabel sedan är det bara stoppa kontakten i väggen.. Bökigast tycker de flesta är att dra kabeln till innegivaren dit man vill..
Har du golvvärme någonstans typ wc/bad med klinkers så rekomenderar jag Automix 20 som även har så du kan ställa in min framledningstemp för komfortvärme på sommaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Hittade en liten slant i madrassen så det blir nog byte av panna.
Ska försöka få en åsikt från min leverantör (ett litet enmansföretag) och sen blir det till att diskutera med installatören tillika pannförsäljaren om vad jag vill ha installerat tillsammans med pannan och vad det kommer att kosta.

Tack för tipsen och ungefärliga prisuppgifterna!
Econom med 500l ack
Schpermis
Fröträd

Inlägg av Schpermis »

Snackade med min pelletsleverantör och han tyckte att en begagnad nibe attack med en roslagsbrännare var det man skulle ha. Och framhävde ecotecs lite tvivelaktiga rykte med konkurser osv...

Ska man snåla och köpa begagnade prylar eller ska man lägga lite mer pengar och köpa nya prylar? Som min ekonomi ser ut just nu kan jag göra vilket som, men är det värt de extra pengarna att få helt nya prylar?
Econom med 500l ack
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om man kan hitta en billig (5-6 lusentappar) begagnad brännare så kan det väl vara vettigt, nackdelen med dom mera "avancerade" brännarna med kedjor, kugghjul, extra motorer och annan mekanik är ju att risken är större att något ska j****s med dig om du köper begagnat, en gammal simpel fallrörsbrännare finns ju inte så mycket som kan gå fel så där är kanske utsikterna bättre med en begagnad brännare.

Och även en begagnad panna kan ju vara vettigt, det beror ju väldigt mycket på priset, med vettigt pris och relativt frisk panna så varför inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Din leverantör blandar ihop namnen. Det är Nibe City modell före 2005 som är en bra pelletspanna. beskrivning finns på Nibes hemsida om man inkluderar gamla modeller först.
Nibe Attack är samma panna som TMV Attack och den är inte alls så bra för pellets. Problem att få plats med askan.
Roslagsbrännaren är säkert ett bra val. Hållbarhet och priserna på reservdelar ska man titta på när man köper begagnad brännare.
Som sagt, många rörliga delar är många delar som kan gå sönder.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Skriv svar