Brännare till CTC V25FK?

Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Letade i minnet och kom ihåg något inlägg med Vedprofilen.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 05b93013aa
Egor V25 är alltså samma som CTC V25.

Vid konsumentverkets test så gav en rakt framåtbrinnande brännare (Eurofire) och en undermatad uppåtbrinnande brännare (Bequem) bästa värdena och verkningsgraden medan en snett uppåtbrinnande (Iwabo) visade klart sämre värden.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf

Helt klart alltså fungerar den med en uppåtbrinnande.

Vad jag skulle välja till den pannan: En Bionordic Viking B30 GL , 30 kW brännare med automatisk uraskning. Då fick jag bäst verkningsgrad och slapp för låg rökgastemperatur.
Som undermatad skulle jag välja CTC Bio (Samma som Bequem fast lägre pris). Min teori är att verkningsgraden inte blir den allra bästa med 20 kW brännare i den stora pannan. Det blir inte tillräclkigt med turbulens i rökgasrena om man kör så låg effekt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Tack för det!

Men EGOR ser väl inte likadan ut invändigt, den har väl inte underförbränning och keramiska plattor? Kanske inte har så stor roll...?
Är det inte också olika stora iläggs/förbränningsutrymmen?

Jag vet inte varför men det känns som PX21 skulle passa jäkligt bra, skulle vara kul att se test eller höra nån som kört den kombinationen. Men det kanske blir samma resultat som Eurofire.

Vad ska man annars kolla på när man åker iväg o kollar in en begagnad brännare, om den går att provköra i pannan. Lyfta ur o spana in vaddå?
Vet vad man ska kolla efter på bilar men det är inte riktigt samma sak vad jag förstått :wink:
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Frågan är väl om du blir nöjd i fortsättningen med att välja det mest omoderna och arbetskrävande alternativet. Du mister möjligheten att vid köp av ny pellets någorlunda enkelt justera brännaren själv utan får köra på måfå som det stora flertalet PX21 ägare gör. Större pelletsförbrukning och större risk för bakbrand blir resultatet.
Dessutom är det stora problemet med startdosen specifikt för PX21.
Har du startdosen feljusterad får du ett nytt tändförsök och kanske påföljande gengasexplosion genom att kvarvarnde gas från förra tändförsöket ligger kvar. Jag skulle inte ens våga ha en sådan brännare med tanke på brandrisken, fanns det inte bättre grejor så blev det värmepump.

Lurar du på PX21 för att den säljs billigt så kan man göra bra fynd också på moderna brännare till bra pris om man är snabb.
Eller EcoTec A3 som alltid säljs billigt. Den saknar eltändning och körs på underhållsfyr.

Vad man ska titta på? Sprickor och glödskal i ytor som varit varma.
När det gäller PX21 så titta att det är senaste versionen eller att den är såpass ny att den går att uppgradera. Måste den uppgraderas med varmluftständning och ny processor så är vinsten med det billiga köpet borta direkt.
Titta också på matningsslangen. Är den svart till brunsvart i nederänden så vet du att den brännaren har körts på måfå utan bra inställning av förbränningen. Delar i brännaren kan då ha fått utmattningsskador av den alltför höga temperaturen och sprickor och mycket dyra reservdelar kan snabbt bli en följd.
Stora Enso pellets.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Fanken vilket bra svar!
Jag har inte kollat på px21 pga priset utan av att jag blivit itutad att det skulle vara bra med en som går framåt och att just den skulle funka bra till min panna.

Men efter allt jag läst och alla kommentarer har jag ändrat uppfattning.
Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av pellets är jag blind och ni beskriver "världen" kan jag bara lita på er tills jag provat min första brännare.

Har kollat en del på Bequim men lite orolig över utsläppen/emissionerna man ser i tabellen hos afabinfo som du skicka (iofs en EGOR som är bra mkt äldre och mer ved-anpassad om jag inte minns fel?).

Får se var man slutar, känns i alla fall bra att få höra era tankar!
Så fortsätt gärna... om allt, reservdelar, skötsel, osv. Som sagt kan jag ingenting än så länge.

Direktcitering borttagen. Forumet blir så svåröverskådligt om alla citerar rakt under det inlägg som man avser svara på. / Roli moderator
Senast redigerad av Loranga den sön 14 mar, 2010 20:18, redigerad totalt 1 gånger.
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Torsten skrev: Du mister möjligheten att vid köp av ny pellets någorlunda enkelt justera brännaren själv utan får köra på måfå som det stora flertalet PX21 ägare gör. Större pelletsförbrukning och större risk för bakbrand blir resultatet.
Du kör väl på måfa också eller ? Trots att du har en "modern" brännare.
Delge oss gärna dina rökgasvärden annars. Vad har du för CO2 ?

Det är en sak att ändra förbränningsvärden, men det är en helt annan sak att justera in korrekt och det kan inte göras korrekt utan mätning.
Jag tror inte alla tycker det är värt extra pengar att kunna ändra på en digital display. "Kör på måfå" gör puckon som inte bryr sig och de borde aldrig valt pellets.
PX21 ägare som bryr sig justerar in sina brännare med en skruvmejsel på potentiometrar läser av värdet på en multimeter.
Är det svårare att läsa 100 Volt än 100% ?
Torsten skrev:Dessutom är det stora problemet med startdosen specifikt för PX21.
Har du startdosen feljusterad får du ett nytt tändförsök och kanske påföljande gengasexplosion genom att kvarvarnde gas från förra tändförsöket ligger kvar. Jag skulle inte ens våga ha en sådan brännare med tanke på brandrisken, fanns det inte bättre grejor så blev det värmepump.
Torsten, Felet är inte specifikt för PX21, det finns många andra brännare som kan ge gengasknallar. Det är oseriöst av dig att peka ut bara PX21.

Det är ingen onormalt dålig produkt bland rörbrännare. Det är faktiskt ganska bra, men den har förbannat dyra reservdelar och ska kanske undvikas av den anledningen.
Det har sålts väldigt många PX21, det är inte konstigt att de dyker upp med problemfrågor i forumet.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Loranga skrev:
Jag har inte kollat på px21 pga priset utan av att jag blivit itutad att det skulle vara bra med en som går framåt och att just den skulle funka bra till min panna.

Men efter allt jag läst och alla kommentarer har jag ändrat uppfattning.
Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av pellets är jag blind och ni beskriver "världen" kan jag bara lita på er tills jag provat min första brännare.
PX21 är inte sämre direkt sämre än andra rörbrännare.
Men rörbrännare är en enklare och känsligare konstruktion än brännare som är lite exklusivt byggda.
En brännare med cellmatning är lättare att få bra kontinuerlig förbränning med. En rörbrännare doserar från matarskruven, detta är inte särskilt exakt och ändrar sig beroende på bränslemängd i förrådet.
Minns inte värden exakt men har för mig det kunde skilja uppemot 20% i matning från fullt förråd till låg nivå.
För att komma förbi detta problem har flera tillverkare av rörbrännare lanserat lösa cellmatare att köpa till för ca 3-4 tusen kronor.

Det är i mitt tycke bättre att satsa på en produkt där man gjort rätt från början.
Köp gärna begagnat, kontrollera skicket - kolla reservdelspriset på det som är defekt och anpassa prisnivån därefter. Det går att fynda idag. 1/3 av nypriset är nästan praxis idag för 5 år gamla grejer.
.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Kan man få några exempel på brännare med cellmatning?
Nu börjar det kännas som man går i skolan igen :-D

Vet inte om det kanske ska tilläggas men jag är absolut inte ute efter den billigaste brännaren utan snarare den som är den "bästa" för mig...
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Janfire Flex-a, Janfire NH, Aritherm Bequem , CTC Bio , Ecotec, Pelleco, kommer inte på fler spontant.

Janfire är övermatad med en 20 cm internskruv, CTC - Aritherm - Ecotec är undermatade.
En nackdel med undermatade är att lågan brinner spikrakt upp och ej går att rikta. Det passar inte alla pannor.

Janfire Flex-a brinner snett upp men går att rikta framåt med lågriktare.
Janfire NH brinner snett framåt. Definitivt mer framåt än uppåt, kanske 20grader uppåtlutad låga.

Pelleco är inte särskilt spridd på marknaden med det verkar vara ok av bilder man sett. Har aldrig sett en live så jag vill inte säga för mycket.
.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ska du ha "den bästa" ska du väl knappast chansa på en 20 kilowattare i en 40 kilowattpanna?
bebop skrev: Torsten, Felet är inte specifikt för PX21, det finns många andra brännare som kan ge gengasknallar. Det är oseriöst av dig att peka ut bara PX21.
Moderna brännare konstruerade under 2000-talet som ex. Bionordic har ett stabilt fungerande tändsystem som tänder alla gånger. Nytt tändförsök finns därför inte inprogrammerat och risken för startsmällar är eliminerad.
Den som konstruerar ett så urbota dumt tändsystem så att det behövs två startförsök med påföljande risk för gengassmällar förtjänar gott att bli uthängd. Det handlar bl.a. om brandsäkerhet. Gammalt är gammalt och nytt är nytt, det kan man inte komma ifrån.
bebop skrev: Minns inte värden exakt men har för mig det kunde skilja uppemot 20% i matning från fullt förråd till låg nivå.
För att komma förbi detta problem har flera tillverkare av rörbrännare lanserat lösa cellmatare att köpa till för ca 3-4 tusen kronor.
Låter som något uppsnappat under någon Janfire säljkurs. :?
Jag som går lugnt och systematiskt tillväga och håller reda på variabler och parametrar har inte sett någon skillnad i matning beroende på om förrådet är tomt eller fullt. Vill man sälja in cellmatning så är det naturligtvis en effektfull fras att dänga till med.

Visst varierar det mellan matningsimpulserna hur många pellets som ramlar ned men ser man till medelvärdet så jämnar det ut sig.
Jag uppfattar inte skruvmatningen som något problem om skruven har rätt vinkel och inte är för lång.
Däremot har ju alla undermatade brännare cellmatning.
Degermans cellmatare har i många år funnits att köpa som tillbehör till övermatade brännare för ca. 2000:- men ytterst få har ansett att det finns något behov av extra cellmatare.
Stora Enso pellets.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Torsten skrev:Ska du ha "den bästa" ska du väl knappast chansa på en 20 kilowattare i en 40 kilowattpanna?
Det är sådana frågor jag önskar få svar på här :-)
Då räcker inte 20kW till även att huset är litet (115m2 i ett-o-etthalvt plan) för pannan vill ha 40kW till att värma upp vattenmängden och som du skrev tidigare om rökgaserna bl.a.?
Jag menar inte att jag ska ha overkill-brännare för att ha det värsta och dyraste som finns men ändå inte bara lagom bra.
Hur ska jag förklara mig... hehe.

Så den räcker till, ingen problem-brännare med massa tjafs o strul med allt vad det kan innebära, mek får man väl räkna med men så smidig och effektiv som möjligt helt enkelt. Aska ur är inget jag har problem med då jag ändå kutar ner i pannrummet några gånger om dagen.
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Kan denna brännare vara något för dej? Verkar vara en modern brännare ,men som inte många änvänder ?. Eller vad tycker Torsten ,här går det att ställa in mycket ju och en hel del tillbehör bl.a Lambda kontroller och temperatursensor avgas.

http://www.biocomfort.se/

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Så alla 20kW är bara att blunda för nu?
Enda vettiga är 30kW eller större.?

Någon annan brännare att rekommendera än bionordic viking?
Antar att vi pratar om gula viking nu?
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

Har pratat med CTC idag (fattar inte att jag ringde dit till att börja med :D )
De rekommenderade iaf en uppåtbrinnande typ CTC Bio (givet) eller Bequem osv.
Sen sa han att det borde räcka med 20kW och eventuellt kan man få problem med kondens i skorsten och låg turbulens som Torsten påpekade.

Nu har jag börjat lura på ny pelletspanna istället och flytta pannan till ett annat rum då jag hellre använder pannrummet till något kul (25kvm är lite onödigt att damma ner) plus att jag slipper gipsa tak och en vägg och plåt på dörren som vår duktiga sotartekniker skrivit anmärkning på (tog 81 år att upptäcka...). Kan även lösa det smidigt med stort förråd och enkel bulkpåfyllning.

Varför ny panna då... jag tänker att om det ändå finns risk för problem med skorsten så brännaren ändå måste bytas (om jag inte köper en stor brännare på en gång, dyr ny eller svårfunnen begagad) så sticker pengarna iväg iaf.
Sen slipper jag sota lika ofta (sotar iofs idag varje dag typ p.g.a. ved), effektivare förbränning, kanske får någon krona för min gamla anläggning snällare mot miljön med en riktig panna.
Pellets har vi tänkt att använda oss av i minst 10 år. Kanske 8, kanske 20. Beror på pelletspriset och hur vi känner för att vidareutveckla.

Vi har också funderat på solpanel på taket och de flesta pannor har förberett för det. Visst kan man skaffa en tank till eller byta befintlig mot en som har slinge me...

Åsikter mottages med glädje :-)
Tycker ni att man kastar pengarna i sjön?
Vi har ved ett för tag till så jag hinner nog ändra mig både en och två ggr.
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Loranga
Entusiast!

Inlägg av Loranga »

En tanke...
Om man åker 68 mil för den här till exempel. Hur mkt jobb är det att bygga om till 40kW?
Eller går den att köra som den är och ställa ner max-farten bara?
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Biocomfort har jag kikat på som ev. ersättare till min gamla PX20. (Håller med om allt negativt som sagts som denna brännare, kört 9 år nu och börjar bli rejält trött på den). Ingen som har åsikter om biocomfort?

Inbillade fördelar:
-billigt roster
-billig eltändning
-digital inställning (det ÄR en fördel, bara att mäta matningen med en våg och knappa in, EFTER att den justerats in korrekt en gång...)
-intern skruv (men det är fortfarande "storskruven" som doserar, internskruven jämnar bara ut pulserna)
-lamdasond (borde eliminera nackdelarna med externskruvmatning)
-modulerande drift, sparar eltändningen
-och billigare än ecotec o dylika
Skriv svar