Stormfälld skog blir pellets!

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Stormfälld skog blir pellets!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Som jag har skrivit tidigare, så har jag eldat Laxåpellets under lång tid både bulk och säck. Senaste leveransen från januari 2010 har vållat stora förbränningsproblem, då den bygger upp en porös slagg (vulkansten) som täcker av lufthålen i rosten och ger en sotande förbränning. Ett dygns förbränning ger några cm tjockt lager slagg. Tittade på Laxås instruktionsfilm på nätet, där de berättar att de gör pellets av stormfälld skog och sågverksavfall. Den stormfällda skogen har ju legat vattenbegjuten i flera år, så kan det vara orsaken att pelletsen helt plötsligt bygger slagg. Dåligt barkad? (Jag har ju skrivit tidigare att färgen är inte lika homogent ljusgul som tidigare.) Löst ut mineraler....För det är väl inte saltvatten man har använt. Jag har skriftligen reklamerat pelletsen, men inte fått något svar eller läskvitto, vilket borde ha kommit då tiden har gått. Vad tror ni? Vore kul att höra. Själv har jag många funderingar.
Senast redigerad av Ulf Rasmusson den lör 13 mar, 2010 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Låter ju nästan som det parti Neovaskräp jag hittade på ByggMax tidigare i vinter. Slaggade också efter ett dygn.

I dagens tidning annonserar för övrigt Neova om att man kostnadsfritt hämtar stubbar. Så nu åker det nog ner både det ena och andra..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Gör dom pellets av stubbar kommer det bli problem, Mycket jord/sand som följer med där
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Bristen på råvara kanske gör att de får "högtryckstvätta" dem före flisningen.. :lol:

Ja, jag reagerade också över annonsen. Men med åter höjda massavedspriser, så får de allt svårare att komma över råvara.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja ett helvete då man drabbas... Jag skall snart beställa...så vad beställer man. Vad är era erfarenheter?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar