FEL startsekvens, även vid manuell tändning
-
- Stor entusiast!
FEL startsekvens, även vid manuell tändning
Godmorgon,
Fick FELkod "Startsekvens". Provade några gånger, men fick alltid samma. Antog då att tändspiralen var slut.
MEN, då tände jag manuellt. Och det såg fint ut länge. Brann som bara den. Det matades in ny pellets. Det stog något om uppvärmning i displayen. Och snart lös igen FEL Startsekvens.
Vad kan ha hänt?
Fick FELkod "Startsekvens". Provade några gånger, men fick alltid samma. Antog då att tändspiralen var slut.
MEN, då tände jag manuellt. Och det såg fint ut länge. Brann som bara den. Det matades in ny pellets. Det stog något om uppvärmning i displayen. Och snart lös igen FEL Startsekvens.
Vad kan ha hänt?
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Det kan vara brännkopp-termosensorn som har släppt och då inte värms upp varför flamvakten utlösas.
Och vid FEL har den försökt 3 gg redan varför ytterligare försök är mer eller mindre lönlösa.
Och vid FEL har den försökt 3 gg redan varför ytterligare försök är mer eller mindre lönlösa.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Tack icecap,
Är inte vid brännaren nu. Ser jag termosensorn, eller behöver jag guidning av dig för att hitta den? Hur är den fäst? Skruv?
mvh
Stefan
Är inte vid brännaren nu. Ser jag termosensorn, eller behöver jag guidning av dig för att hitta den? Hur är den fäst? Skruv?
mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Stor entusiast!
OK.
Jag fulkörde lite utanför pannan (spärrade brytaren). Borde det inte blåsa varm luft? Det gjorde det inte.
Men samtidigt ville ju inte brännaren köra när jag tänt manuellt.
Inte heller får jag meddelande om flamvakt.
Ska skruva lite ikväll. Men återkom GÄRNA med synpunkter
Stefan
Jag fulkörde lite utanför pannan (spärrade brytaren). Borde det inte blåsa varm luft? Det gjorde det inte.
Men samtidigt ville ju inte brännaren köra när jag tänt manuellt.
Inte heller får jag meddelande om flamvakt.
Ska skruva lite ikväll. Men återkom GÄRNA med synpunkter
Stefan
Fick du tänd ORDENTLIGT manuellt? Jag har testat bara för skoj skull och det var inte helt enkelt att få fjutt på det hela.
Rådet är ju att ta en näve pellets (ett par dl) och lägga en stund i tändvätska, sedan kastar man dessa i brännkoppen och fyller på med en aning mer pellets, tuttar på och när elden sprider sig kör man in brännaren och slår på den.
Sedan väntar brännaren och påbörjar sedan uppvärmningen osv.
Rådet är ju att ta en näve pellets (ett par dl) och lägga en stund i tändvätska, sedan kastar man dessa i brännkoppen och fyller på med en aning mer pellets, tuttar på och när elden sprider sig kör man in brännaren och slår på den.
Sedan väntar brännaren och påbörjar sedan uppvärmningen osv.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Vill nog påstå att jag fick bra fyr. Har gjort samma mannöver som du och bytt toppplåten mot en plexiglasskiva. Stog och titta på när det brann som bara den. Brännaren matade in ny pellets osv. det stog i dasplayen uppvärning nivå 1, och ändrades till nivå 2 efter en stund (osäker på om det stog exakt så).
Tänkte gå ner och testa nu igen. Upptäckte då att externskruven ej dragit upp något, så det var tomt i matningsskruven. Hmmmm. Nu går jag ner och har fredagsmys i pannrummet. Tar med datorn ner såjag inte missar På Spåret..
Tänkte gå ner och testa nu igen. Upptäckte då att externskruven ej dragit upp något, så det var tomt i matningsskruven. Hmmmm. Nu går jag ner och har fredagsmys i pannrummet. Tar med datorn ner såjag inte missar På Spåret..
-
- Stor entusiast!
Nu har jag monterat ner brännaren i molekyler. nästan. Riktigt kul, har aldrig gjort det innan.
Termosensorn verkar sitta bra.
Spiralen trasig (mätte till massa MegaOhm samt identifierade en synlig skada på den)
Ska sätta ihop och prova manuellt igen.
Intressant att se var att den lilla tappen på armen från rostermotorn var nästan helt avsliten. Har haft lite småproblem med asksrapning. Har fått böja till lite på brytaren för att få det att fungera. Det har tydligen berott på att rostret aldrig har kommit riktigt hela vägen in då tappen var så sliten.
Om nu tändningen fungerar bra, så gäller det att hitta billigaste spiralen. Eller finns det olika märken/kvalité så det kan löna sig att köpa annat än den billigaste?
mvh
Stefan
Termosensorn verkar sitta bra.
Spiralen trasig (mätte till massa MegaOhm samt identifierade en synlig skada på den)
Ska sätta ihop och prova manuellt igen.
Intressant att se var att den lilla tappen på armen från rostermotorn var nästan helt avsliten. Har haft lite småproblem med asksrapning. Har fått böja till lite på brytaren för att få det att fungera. Det har tydligen berott på att rostret aldrig har kommit riktigt hela vägen in då tappen var så sliten.
Om nu tändningen fungerar bra, så gäller det att hitta billigaste spiralen. Eller finns det olika märken/kvalité så det kan löna sig att köpa annat än den billigaste?
mvh
Stefan
-
- Stor entusiast!
Nytt försök med manuell tändning:
Tänder enligt manual. Stoppar i brännaren, och startar. 3min fördröjning. Sedan börjar den mata in pellets och drar på fläkten. Uppvärmning nivå 1 följs av Uppvärmning nivå 2 i displayen. Allt ser bra bra ut en stund. Men jag upplever att den matar in ganska mycket pellets. Efter ca 5-10min i sekvensen så signalerar den "FEL startsekvens".
Undersöker vidare, men jag har inte mycket idéer kvar.
// Stefan
Tänder enligt manual. Stoppar i brännaren, och startar. 3min fördröjning. Sedan börjar den mata in pellets och drar på fläkten. Uppvärmning nivå 1 följs av Uppvärmning nivå 2 i displayen. Allt ser bra bra ut en stund. Men jag upplever att den matar in ganska mycket pellets. Efter ca 5-10min i sekvensen så signalerar den "FEL startsekvens".
Undersöker vidare, men jag har inte mycket idéer kvar.
// Stefan
-
- Stor entusiast!
Lurade termosensorn genom att förvärma godset i brännkoppen med en lödkolv. Gick bra. Så nu tuffar och går den bra.
Inte kör den med askskrapning när man kör manuell start?
Inte kör den med askskrapning när man kör manuell start?
Att tända manuellt kan nog vara lurigt, nu har jag en helt annan brännare men när jag tänder manuellt (tänder längst fram i röret) så måste jag sätta upp tiden för motsvarande termostat för det tar mycket längre tid innan det blir tillräckligt varm där bak där termostaten sitter, ca 40 minuter mot normalt 12 minuter med tändelement.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Ungskog
Mitt recept på manuell tänding.. stearinljus och lacknafta.
Brann som fasen
Det var dock bra att ställa in manuell tändning då fick det stå i 3 minuter innan startsekvensek kom igång.. misslyckades nämligen första 2 ggrna då askskrapan skrapde bort min lilla brasa askskrapan går ju igång vid automatisk uppstart.
Blev inte riktigt klok på vad som styr när den är nöjd med brasan dock, är det 100 grader på tempsensorn som måste uppnås efter 10 minuter eller vad är det som styr det?

Brann som fasen
Det var dock bra att ställa in manuell tändning då fick det stå i 3 minuter innan startsekvensek kom igång.. misslyckades nämligen första 2 ggrna då askskrapan skrapde bort min lilla brasa askskrapan går ju igång vid automatisk uppstart.
Blev inte riktigt klok på vad som styr när den är nöjd med brasan dock, är det 100 grader på tempsensorn som måste uppnås efter 10 minuter eller vad är det som styr det?
Janfire Integral med NH brännare och Pellistore förråd.
Jag sitter inte vid en dator med den källkod men när uppvärmningssekvensen är klar ska den ha uppnådd en viss temperatur, minns inte exakt vilken men den är ställbar.
Det kan alltså löna sig att tutta på och sedan peta in brännaren men vänta en liten stund innan man slår på uppvärmningssekvensen.
Det kan alltså löna sig att tutta på och sedan peta in brännaren men vänta en liten stund innan man slår på uppvärmningssekvensen.
Är inte PK!
Är inte PK!