Problem med knarrande motor/matning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
petnet
Frö

Problem med knarrande motor/matning

Inlägg av petnet »

Hej.

Jag har varit medlem en tid här och läst en del om vad som skrivs då vi har en pelletspanna i ett av våra hus.

Nu så har det varit problem med den under en tid.

Vi hade problem med motor och fick den utbytt av ett företag som i sig verkar ha nötter som jobbar/äger företaget.

Efter det bytet så gick kullagret sönder efter 8 månaders användning.

Då lämnade jag den till ett annat företag som bytte lager och den höll bara i två månader, så nu köpte jag nytt lager från Värmebaronen och satte dit det själv.

Och det har blivit samma sak igen, motorn rör sig när den matar fram pellets och nu tror jag att lagret gett sig igen.

Det är lagret som sitter ner i matarröret.
På bilderna jag inte kunde lägga upp så ser ni hur den har dragit sig åt vänster.
Men det kanske går med Facebook?

http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... =634345115

Den som kan hjälpa mig kan få bilder på mail och se vad som är galet.

Sedan undrar jag om inte den ska vara fastsatt på två punkter så den är rak hela tiden?

Ja det lutar åt att byta till bergvärme till detta hus då det går åt så mkt pellets och vi inte bor där själva.

Nej detta duger inte ut och skotta bort blötsnö som rasade från taket inatt.

Hälsningar Peter[/img]
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Vad är det för pelletsapparater du har?
Sitter det lager i matningsröret?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Petnet:

Om du kompletterar din profil med uppgifter enligt pkt 3 i forumreglerna, blir det mycket lättare för oss att ge dig råd och tips på vad som kan vara fel mm, mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Bulten sitter där huvudsakligen som rotationsskydd, så att motorn inte snurrar runt sig själv. Det ser ut som tanken är att motorn skall vara mer eller mindre "självbärande" via axeln. Detta medför att axeln inte går rakt igenom lagret och dessutom säkerligen ändrar vinkel när axeln roterar., därför måste du ha ett lager som kan ta upp vinkelskillnader, exvis ett sfäriskt lager. Alterntivt gör du om motorfästet så det sitter fast monterat på röret och vinkelskillnaderna försvinner eller blir mycket små.

Det kommer inte gå åt mindre energi bara för att ni byter energikälla, såvida inte brännaren/pannan är felinställd, men då är det väl bättre att ställa in den rätt.
Skriv svar