Räcker din pellets?

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Räcker din pellets?

Inlägg av Danne031 »

Vad menar han med räcker..man köper väl mer när det tar slut.
Jo förvisso, men jag har det som så jag abbonerar 16 pall på 24 månader. Så i september fick jag hem 4 pall, i januari ytterligare 4. Tanken var att de skulle räcka tills värmen kom och jag slipper få hem 4 till, för då kommer minst 3 stå och ta plats i garaget hela sommaren.

Men nu har jag ungefär 60 säck kvar, och med ~3 säck/dygn säkert två veckor till lär jag inte komma undan 4 till redan nu.
Och sen vetefan hur bilen ska ta sig upp för våra backar, isen lär ligga en månad efter att det börjar smälta undan :/
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag beställde pellets i måndags och igår ringde dom och sa att jag skulle få 4 ton idag.Fick numret till bilen och ringde i morse.Han sa att det skulle bli sent i eftermiddag eller kväll.Ringde igen vid 20-tiden och då sa han att det skulle bli en annan bil.Fick numret till denna,men där är det ingen som svarar :cry: Nu vet jag inte när han kommer,men förhoppningsvis i morgon bitti,för nu går jag och lägger mig.

Har ca 60 kg kvar i veckoförrådet och fem säckar som jag har i reserv.Stora förrådet tömde jag och rengjorde i förrgår.
Tokigt att den nya bilen inte har mitt nummer,för jag vill att de ringer en timme före,så jag hinner åka hem och guida in honom på tomten.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

När jag fyllt i sista säcken i veckoförrådet åker jag och köper en ny pall, så huruvida pelletsen räcker eller tar slut är mest en filosofisk fråga :-)
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Här tar det strax slut, kanske räcker till imorgon kväll men brännaren stannar nog inatt för det är väldigt tomt i veckoförrådet nu. Fick beställt pellets igen från stora enso när de öppnade i måndags, men än så länge har jag inte ens fått besked om leveransdag. Antingen får jag köra med elpatron över helgen för senast måndag skulle de leverera, eller se om jag kan köpa några säckar hos nån av de lokala pelletsåterförsäljarna.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Fortfarande inte något sms eller mail om leveransdag från stora enso. Åker och köpa 8 säckar a 50 kr säcken senare idag, så dyr pellets har jag aldrig köpt. Men det blir billigare än att köra på el över helgen.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det finns väl inget som förbjuder att du svänger runt ex. ByggMax och hämtar ett g'ng säckar, för att slippa ha tre pallar i garaget över sommaren..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Så typiskt, var och hämtade 8 säckar Neova pellets för 400, sen när jag kom hem och kollade mailen så hade jag fått en avisering om att Stora Enso pelletsen lastas idag och levereras idag eller imorgon.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Min pellets är nästan slut redan

Inlägg av perund »

Har redan gjort slut på 3 ton sedan början på September och det brukar räcka tills sommaren är här. Så nu har jag beställt 3 ton till och väntar på att dom ska ringa. Jobbigast var att ta bort all snö det tog 4 tim med snöslunga.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Blev ju strul igår med bilarna,så jag fick ringa i morse till den andra bilen igen och då svarade nån :lol: Han visste inget :cry: Fick ringa Agro och höra efter vad som blev fel.De ringde upp mitt på dan och gav mig numret till bilen.Det blev samma som jag ringde i morse,som fått ordern i alla fall.Han sa att det skulle bli sent i eftermiddag eller kväll.Ringer nu och kollar närmre vilken tid det blir.
Nu har jag fått tag i honom och han är i Lövstabruk och skall vidare till Östhammar (Uppland),så han är väl här vid 21-tiden :lol:
Har bara ca 30kg i förrådet,så det är väl planerat :wink:
Behöver inte använda reservsäckarna,nu heller :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Nu har jag fått min pellets :lol:
Bilens våg visar fel, så enligt den så fick jag 3620kg,men förrådet blev fullt=3900kg.Lite bonus blev det :wink:

Lite dimmigt är det.

Bild
Senast redigerad av Taxen den fre 26 feb, 2010 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Eller så var det lägre densitet i den pellets du fick...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kan det också vara.Jag vet att det rymmer ca 3900kg,och han sa att han hade 3700kg kvar,så det var ju lugnt att ta allt han hade.Jag var sista kund,så bilen blev tom.Vi fick tömma ur lite som blev kvar i slangen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Sådär ja nu har lastbilen varit här med 4 pallar Stora Enso, hade fixat plats i garaget. Hämtade 6 kubik ved förra veckan som ligger i en hög där också. Så nu finns det mycket att bära ner i källaren innan en bil får plats i garaget igen hehe.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Skriv svar