Askfällor

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Askfällor

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Hur är er erfarenhet av askfällor typ Altbergs? De renar ju inte till hundra procent så ger det några problem i damsugaren? Jag kör en industridamsugare utan påse. Jag använder Janfires askburk som följer med då man köper paketet men jag har byggt om den och förbättrat den några gånger men man har ju alltid det interna filtret som byggs på då man suger och så minskar sugförmågan. Det slipper man ju med cyklonerna men är det så att man flyttar problemet till damsugaren? Någon som har en bra lösning på att rensa filtret utan att tömma askburken. Jag har funderat på vibrationer (tryckluftsmejsel med lämplig adapter!!!!!) som skakar av askan på filtret. Just nu slår jag burken ett par gånger i golvet då damsugaren är avstängd och så blir det OK igen. Tömmer efter varje sugning och då är det upp till 1,5 kg aska i behållaren. Tar en "batong" typ och knackar på filterbehållaren och den är ren igen. Jag kör med ett hepafilter som är halt på ytan så soten/askan ramlar lätt av men är enormt hårt packad på ytan.[/url]
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Moon
Späd planta

Inlägg av Moon »

Hej!
Jag har en Altbergs och har även prövat Pellvac. Min erfarenhet är att eftersom den inte skiljer av allt, så flyttas åtminstone en del av problemet till dammsugaren. Jag har gjort slut på en grovdammsugare på det sättet.

Jag tycker att funktionen i askfällan förbättras om man tömmer den flitigt.
Janfire flex-a (2005). Pellistore (2005). CTC Elcombi (1980). 1 plan med källare 116+140 kvm, byggt 1965.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Hej!
Tack för dina synpunkter. Jag kan tänka mig det då askan är så fin att det är svårt att avskilja. Mitt hepafilter fungerar kalas om man bara kunde hålla det rent från uppbyggnad på ytan. Jag har kört med det ett år och det är fortfarande rent på insidan så det verkar inte all släppa igenom något. Jag skall göra försök med en tryckluftsdriven skak och se om dettta räcker för att hålla filtret rent.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Backblåsning med tryckluft är vad som andvänds till stora filteranläggningar. En annan möjlighet är att andvända två filter och en ventil som växlar mellan filtren under drift. För transport av pulver som sätter igen filter andvänder vi på mitt jobb dubbla enheter som växlar fram och tillbaka varvid det andvända filtret resas. Kan vara en ide för någon hemmabyggare även om det tar lite plats och går åt en del ventiler mm. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Ja det är ett problem som det gäller att lösa på ett enkelt sätt. Jag har tänkt att jag skall prova att köpa en tryckluftsmejsel för en dryg hundring och så göra en enkel adapter som gör att jag via locket på askfällan kan skaka om filtret så askan ramlar ner i behållaren. Det hepafilter jag använder är så halt att några slag i botten så är filtret rent så kanske kan det fungera med mejseln. Lite trött på att tömma behållaren efter en uraskning.
Skriv svar