"ljus fin aska", bra eller för mycket luft

Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

André skrev:Jaha så var de dax igen, Rayyan hur mycket har du testat med olika inställningar o kontrollerat med rökgasinstrument ??????
Tillräckligt.
Och jag fortsätter.

Glömde nämna att det som jag skriver gäller oftast erfarenheter med min anläggning.

Det jag vill uppnå är värme i huset, låg bränsleförbrukning, tillförlitlighet i anläggningen.
Vägen dit kan verka snårig om man inte har rätt kunskap eller förutsättningar. Men jag har iaf hittat dit. Utan kunskaper, utan rökgasanalys.
Mycket tack vare det här forumet.

Ha en bra dag mina vänner :wink:
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan ha haft tur men säg inte att det inte är luftöverskott el ej före du testat med instrumment, Med luftöverskott så är pannan mindre sotig o ju mer luftöverskott man har desto ljusare sot/aska får man
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Min aska är ljusbrun på både väggar och aska :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Mappe99
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 09:40
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mappe99 »

Samma här...

Blir ingen skillnad på askan även om jag ändrar pellets mängden upp/ner ganska mycket...

Ljusbrun aska = ??? :)

Edit: "Citera" knappen skall inte användas när man svarar direkt under ett inlägg, direktcitering borttagen. / Roli moderator
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Färgen på askan beror på träslaget om det inte är så att brännaren sotar utav hel.... och man kan inte bedöma hur bra förbränningen är ifrån färgen.

Det är som att bedöma hur bra en dragracemotor kör efter färgen på gummit på vägen - inte riktigt sätt så att säga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Men att kolla tändstiftens färg i bilmotorn, ger iallafall en liten fingervisning. Borde det inte finnas nått liknande för pelletsbrännare?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Inlägg av Gotte »

Aldrig mer ett inlägg..
Senast redigerad av Gotte den tis 16 feb, 2010 21:34, redigerad totalt 2 gång.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Läste ditt inlägg Gotte om dina försök med instrumentet Testo. Pelletsförbränning är ju ingen stabil process med samma processvärden hela tiden. Då du fyller på med ny pellets i processen så störs ju hela processen för en stund för att sedan brinna med optimala förhållande några sekunder och sedan är det ju dags att fylla på igen osv. Så hur gör man egentligen för att ställa in en sådan process? Går det över huvud tagit. Ett sätt är ju att sampla gas över en längre tid och sedan optimera processen baserat på det medelvärde som den insamlade gasen ger. Även ett instrument typ testo tar ju mer eller mindre ett ögonblicksvärde av processen. Hur tänker du runt detta? Slagg och sintringar stör ju också mellan uraskningarna mm......
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Nej

Inlägg av Gotte »

Aldrig mer ett inlägg..
Senast redigerad av Gotte den tis 16 feb, 2010 21:34, redigerad totalt 1 gånger.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har man bara fått fram ett bra värde med Testo på rökgaserna ska det inte vara något problem alls att byta pellets.
Man kan mäta hur många gram pelletsskruven matar fram under exempelvis 2 minuter, göra några mätningar och skriva upp medelvärdet för den pellets man mätt upp med Testo. När man fått in den nya pelletsen i skruven gör man likadant.
Sedan är det bara enkel förhållanderäkning (reguladetri) att räkna ut hur många tiondels sekunder man måste öka eller minska pelletsmatningen för att det ska komma samma mängd pellets till brännaren.
Naturligtvis ska man göra det med uraskad brännare och nysotad panna.

Har man så dålig brännare att det inte går att få tillförlitlghet med de inställningar man får med hjälp av Testo tycker jag man ska byta ut den direkt. Kan ju bli direkt livsfarligt i värsta fall. Finns många bra fynd på Blocket.
Ulf Rasmusson skrev:Läste ditt inlägg Gotte om dina försök med instrumentet Testo. Pelletsförbränning är ju ingen stabil process med samma processvärden hela tiden. Då du fyller på med ny pellets i processen så störs ju hela processen för en stund för att sedan brinna med optimala förhållande några sekunder och sedan är det ju dags att fylla på igen osv. Så hur gör man egentligen för att ställa in en sådan process? Går det över huvud tagit. Ett sätt är ju att sampla gas över en längre tid och sedan optimera processen baserat på det medelvärde som den insamlade gasen ger. Även ett instrument typ testo tar ju mer eller mindre ett ögonblicksvärde av processen. Hur tänker du runt detta? Slagg och sintringar stör ju också mellan uraskningarna mm......
Jag tror ett rökgasinstrument ändrar sig rätt sakta så skillnaderna aldrig syns. Borde bli lite förändring varje gång ny pellets läggs ned. Skulle vara intressant att veta vilka svängningar i rökgasvärdena man får med VB:s "envarvsmatning".
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har också under åren som gått tänkt och försökt få fram något bra som speglar alla de variabler som finns vid pelletseldning men processen varierar jo både vad gäller korta mätperioder och de lite längre över en askcykel. Till detta kommer pelletsvariationen som är stor både vad gäller samma leverantör och mellan oilka leveranser från samma leverantör. Så jag har kommit fram till att vad som gäller här är att låta "processen tala" och gå på de erfarenhetsvärden som askan berättar för en. Känslan för processen blir avgörande. Hur ser askan ut? Hur ser röken ut? Jag mäter också sottalet då pannan är nysotad och låter sottalet ligga på 2 vilket är en svagt sotande rökgas. Det största problemet tycker jag är den svampiga slaggen som med viss pellets uppstår. Lufttillförseln störs kraftigt och då får man en sotande förbränning. Då jag askar ut så kan jag se "årsringar årsskikt" i askan som ligger på botten i pannan och där ser man hur slaggen påverkar processen. Jag har proveldat många oilka pellets och skillnaden är stor.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Olle45 skrev: vid förhög temperatur brinner syret upp

Jag kan omöjligt ha fel" har nämligen bara haft fel en gång ! !
:-)

Påminner mig om när forskarna på chalmers införskaffat ett svepelektronmikroskop med vilket man kunde se mässingsatomer...
Ja, om man ska tro göteborgsposten alltså...

Tror det blev två nu...

;-)
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ulf Rasmusson skrev:Det största problemet tycker jag är den svampiga slaggen som med viss pellets uppstår. Lufttillförseln störs kraftigt och då får man en sotande förbränning.
Ja utan att hela tiden ta bort askresterna ur brännaren får man inte samma lufttillförsel och förbränningen kommer att variera beroende på hur mycket aska som finns i brännaren Här finns mycket att dokumentera för den som har riktiga mätinstrument.
Förbränningsprincipen i Ecotec Econom borde ha förutsättningar att fungera under längre tid utan igensättning av aska men tyvärr fick vi aldrig se någon fortsättning på det.
Var får man tag i en sottalspump. Priset för en såpass enkel grej är förstås ordentligt tilltaget.

Apropå mässingatomer så var ju den naturvetenskapliga utbildningen vid gymnasiet könsdiskriminerande. Så man gjorde den mindre logisk och teoretisk och mer verbaliserad. Det ansågs att det var fel på utbildningen eftersom killar alltid var bättre i sådana här ämnen.
Vi får nog vänja oss vid fler tekniska tokigheter som "mässingatomer" och "man tjänar ingenting på nattsänkning".
Danmark som är ett jordbruksland satsar på teknisk utbildning. Sverige som var ett industriland satsar på verbaliserad utbildning. Vad ska alla verbaliserade "ekonomer" göra efter utbildning? Ringa runt och sälja mobilt bredband?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag köpte min sottalsmätare på nätet och det var en hel resväska med olika instrument att ställa in förbränningen. Pris några tusen. Jag kom snabbt fram till att det inte fungerar att sampla lite rökgaser och av det bestämma förbränningsparametrarna. Även ett elektroniskt analysinstrument fungerar inte trots att man luras att tro på det mätvärde som visas. För små volymer samplas. Förbränningen är inte homogen över den korta- eller långa tidscykeln. Då pellets tex fylls på i förbränningskoppen ja då blir det ett annat förlopp än då pelletsen brinner utan påfyllning. Det som stör mest är slagguppbyggnaden över sotningscykeln. Vad man kan göra är att mäta sottalet med nysotad panna då vet man att det är rätt åtminstone då. Att övervaka rökgaserna ur skorstenen säger mycket och såklart övervaka rökgastemperaturen för att veta då det är dags att sota. För mig gör det 50 grader mindre rökgastemperatur. Jag tittar också med ficklampa in genom dragbegränsaren och ser då färgen på askan på rökröret. Vad gör ni för att övervaka en mycket svår process och inte bli lurade av en massa instrument som ger felaktiga mätvärden?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Ulf Rasmusson skrev:Vad gör ni för att övervaka en mycket svår process och inte bli lurade av en massa instrument som ger felaktiga mätvärden?
1. Ser till att det inte sotar/tjärar och att all aska är förbränd
2. Ser till att rökgastempen inte är för låg.

Då har du

1. säkerställt tillräcklig lufttillförsel
2. säkerställt att man inte trycker igenom för mycket luft.

Börja med att elda lite fett, öka lufttillförseln så kommer rökgastempen att öka, fortsätt öka lufttillförseln tills tempen vänder och går ner igen, justera nu tillbaka luften så att max rökgastemp erhålls. Nu har du maximal förbränning.
Skriv svar