Pelletstillverkning

Hagust
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 29 jan, 2010 19:52

Inlägg av Hagust »

Hej!

Jag lovade er full information om pelletsmaskinen, och här kommer det. Maskinen är såld i 200 ex bara iT jeckien, och det är ett i allra högsta grad seriöst företag som tillverkar och säljer den.

Jag bifogar en länk till deras hemsida, är ni intresserade så kan höra av er till mig, så skall jag koppla ihop er med företaget.

Min roll i det hela är att jag har gjort en marknadsundersökning kring behovet av denna typ av maskin i Sverige. Därav mitt konstaterande att 17 företag står för 80% av tillverkningen av pellets.

Jag tror trots detta att det finns utrymme för denna typ av maskin på marknaden, i synnerhet när den är väl beprövad och testad.

Här är länken: www.smallpelletmill.com

Tacksam för kommentarer.

Hälsningar
Hagust
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Intressant maskin. Kan vara något för den som har ett eget mindre sågverk. Även om jag jobbar med pelletsframställning är det pellets av PE och PP så träpellets kan jag inte så mycket om frånsett att de sliter på utrustningen och att trä gärna börjar brinna om man inte har koll på temperaturen i maskinen. Jag kan allmänt säga att tekniken här är ganska enkel och beprövad men man behöver som vanligt vara händig och räkna med att det behövs övervakning av maskinen. 150 kg i timmen är ju för lite för att ge någon vinst om man inte kan köra maskinen samtidigt som man jobbar med ex såga virke. Såg föresten att Derome startat ny anläggning: I Kinnared har träindustriföretaget Derome tagit ytterligare en pelletstork i drift. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Hagust
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 29 jan, 2010 19:52

Inlägg av Hagust »

Hej!
Alla är så kunniga här på forumet, imponerande!!!
Jag har räknat lite på inverstering och drift och kommit fram till att om du har tillgång till råvara och arbetskraft, så måste detta vara en lysande affär. Måste vara ett smart sätt att utnyttja resurser och spill.

Kan inte heller se att de "stora" leverantörerna kan vara ett hot, om man jobbar lokalt.

Hagsut
Hagust
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 29 jan, 2010 19:52

Re: Pelletstillverkkning

Inlägg av Hagust »

Äro dessa maskiner konstruerade för att pelletera gödsel.fiskmjöl och liknande eller är de konstruerade för att pellettera trämjöl?[/quote]

Nu vet jag mycket mer om maskinen, den kan pelletera alla slags material, gräs, havre, fiskmjöl och även pelletera foder.

En fråga: Finns det någon som pelleterar halm i Sverige och hur får man kontakt med personen.

MVH
Hagust
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Om ni ska ha halmpellets som hästboxströ, så har jag fått höra av en bekant att hon bestämt avråder från det, då det inte suger upp urin lika bra som träpellets.

Orsaken är att halm har en blank yta som hjälper till att bevara värmen (därav varför man lade halm i madrasser förr i tiden, och som gör att bl.a. grisar tycker om att sova i halm), men som också gör att halmen är mer motståndskraftig mot vätska.

Hon sa att halm visst skapar ett bättre stallklimat än exempelvis spånbäddar gör (mindre urinammoniak i luften), men att träpellets är ännu bättre.

Men hur är halmpellets att elda? Pris? Funktion? Askmängd? Slaggprodukter?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Hagust
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 29 jan, 2010 19:52

Small Pellet Mill

Inlägg av Hagust »

Hej, för några månader sedan ställde jag en massa frågor om pelletstillverkning, för att få info och kunskap inför en marknadanalys för ett företag.

Det hela har slutat med att vi nu är generalagent för Skandinavien för www.smallpelletmill.com ,det var ju inte riktigt meningen.

Jag vill gärna komma i kontakt med någon i södra Sverige som har behov och kan tänka sig att installera en maskin, där vi sedan kan ha visningar.

Gå gärna in på www.newsdesk.se och sök på pelletstillverkning så kan ni läsa mer.

MVH
Hagust
henell
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 10:48

Pressa pellets inget för svenssoons

Inlägg av henell »

Jag har arbetat några år med att tillverka pellets. Detta är absolut inget för svenssons.

Det är dyrt, skitigt och explotions och brandfarligt.

Man måste dessutom ha råmaterial som håller exakt rätt fukthalt och
sammansättning. Man kan bli tvungen att lagra spån och sedan blanda
med färskt. Det går att tillsätta bindemedel, men det kostar och leder
till mer maskiner.

Det som behövs:

En tork (torkar ner spånet till ca 11-12%)
En kvarn
En press
En kyl (pelletsen kan vara 120 grader när den kommerut)
En sikt
En silo
En packningsmaskin

Alltså miljoner i investering.
Sedan beehövs mycket el. (vi gör av med mellan 300 och 1000Amp)

Processen dammar, så allt måste va Ex klassat. Vill det sig illa
flygger allt i luften.

Bränder i pelletsfabriker sker flera ggr om året.

Ni som vill prova.

LYCKA TILL.....
Hagust
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 29 jan, 2010 19:52

Inlägg av Hagust »

Hej, och tack för alla kommentarer till pelletstillverkning, har varit nyttigt. Nu kan ni se maskinen i drift i Eneryda, utanför Växjö.

MVH
Hans-Gunnar Gustavsson
www.pellets.hagust.com
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Med den lilla elmotorn måste 150 kg/h var för halm eller något liknade. Skulle gissa på 50 KG i praktiken med spån in eller väldigt smuliga pellets...Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Hagust
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 29 jan, 2010 19:52

Inlägg av Hagust »

Hej, vi säger att vi kan producera upp till 150 Kg/h. Vi installerar maskinen i morgon och jg kommer att meddela hur mycket vi kan producera när vi har ställt in maskinen.
Vi sitter just nu med tillverkarna som säger att upp till 140 kg/h produceras av vissa maskiner. Det finns närmare 300 maskiner installerade av denna maskin.

Jag meddelar resultatet här på nätet.

MVH
Hagust
Skriv svar