Sotningsintervall
-
- Lärjunge!
Jag skiljer på att sota och att aska ur.
Jag askar ur hela pannan med dammsugare en gång per vecka men jag sotar med borstviska en gång i månaden.
Jag askar ur hela pannan med dammsugare en gång per vecka men jag sotar med borstviska en gång i månaden.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
2 ggr i veckan tar inte lång tid och något skoj skall jag oxå syssla med på kvällarna vintertid
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Jag brukar dra ur askan ungefär en gång i veckan och göra rent ordentligt en gång i månaden. I nuläget funkar inte mitt roster som det ska och jag har upptäckt att om jag håller asklådorna ganska tomma så tar det längre tid innan rostret blir helt igentäppt...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
-
- Lärjunge!
När det går runt 3 säck/dygn:
Rensar brännaren varje vecka och brukar tömma pannan samtidigt, tar ju bara ett par minuter extra ändå. Tömmer pannan med en eldstads skyffel ca 1dm bred som är perfekt att skrapa väggarna med i pannan också. Inget dammsugs oljud och inget damm, helt perfekt.
Dock behöver jag öppna vedluckan och göra ett snabbt borstande i pannan en extra gång i veckan. Det lägger sig för mycket aska i rökvägen oljeutrymme->ved delen, vilket leder till pannpuffar om jag väntar för länge.
Tar cirka 15 sekunder.
Rensar brännaren varje vecka och brukar tömma pannan samtidigt, tar ju bara ett par minuter extra ändå. Tömmer pannan med en eldstads skyffel ca 1dm bred som är perfekt att skrapa väggarna med i pannan också. Inget dammsugs oljud och inget damm, helt perfekt.
Dock behöver jag öppna vedluckan och göra ett snabbt borstande i pannan en extra gång i veckan. Det lägger sig för mycket aska i rökvägen oljeutrymme->ved delen, vilket leder till pannpuffar om jag väntar för länge.
Tar cirka 15 sekunder.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt