Mått och utformning på baffelplåt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Mått och utformning på baffelplåt

Inlägg av saabstefan »

Kör som synes med NH i Combifire. Och nu har prylarna spelat mig ett spratt!

Hela baffelplåten är en bucklig hög. Den som tidigare var formad som ett ryggåstak, med en gavel. Plåten har slagit sig och delvis smält!

Pratade med återförsäljaren som berättade att den nu görs i ett nytt material, men med samma form. Han skulle ha ca 2500:- +frakt för en sådan.

Någon som vet vilket material som gäller nu?

Är utformningen en exakt vetenskap? Avser att be en lokal svetsfirma göra en åt mig om det inte är på millimetern.

Åt vilket håll ska den ligga i pannan, med gaveln ut mot brännaren, eller tvärtom?

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Det verkar som baffelplåten är gjord av vanlig svartplåt och det tål nog inte att lågan slår direkt på någon längre tid. Vanlig rostfri plåt borde tåla värmen, om inte så får man ta samma högtempplåt som brännarskål och roster är tillverkat av, Avesta 253MA, men den är dyyyyr, ca 1200 kr/m2 för 3 mm plåt.
Gaveln, har jag läst nånstans, ska ligga mot brännaren så nära intill dörren som möjligt.

Samtidigt undrar jag om du kör med väldigt hög effekt på brännaren eftersom baffeln smälter...
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

Jag har alltid haft den längst in annars gåt ju rökgaserna rakt upp i tuberna .Om jag har den så sticker rökgastempen upp till över 250 grader men med den längst in så håller den sig runt 150 grader vid 12 Kw . Provat med gaveln både upp och ner men föredrar upp då askan blir kvar när man drar ut den.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Re: Mått och utformning på baffelplåt

Inlägg av bebop »

saabstefan skrev: Hela baffelplåten är en bucklig hög. Den som tidigare var formad som ett ryggåstak, med en gavel. Plåten har slagit sig och delvis smält!
Har du kört med brännaren duktigt feljusterad ?
Eller har du låtit bli att aska ur pannan på väldigt länge ? Så att det varit fullt med aska nästan upp emot baffelplåten ?
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

tack för svar,


Kör brännaren på 9kW normalt. Ibland drar jag på 12 när vi tappar badkar.
Några veckor nyligen körde jag med UH, men normalt sett inte.

Tror inte heller att den är särdeles feljusterad. Har aldrig ändrat någonting i den. Har alltid haft fin aska. Har alltid haft rimlig pelletsåtgång. Har någon gång varit väl dålig på att aska ur. Fyllde upp till brännaren den gången.

Så, tipset är alltså att köra med rostfritt.

Hur baffeln ska vändas fick jag två (nästan 3) olika svar på. Någon mer som vet/gissar på det?

Någon som vet om det är extremt noga med utformningen av baffeln?

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
C.M.R.
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 22:35
Ort: HÄSSLEHOLM

Baffelplåt

Inlägg av C.M.R. »

Finns andra priser på baffelplåten (originalet) där de finns i lager.

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
PS.
http://www.ved-pellets.se/Arkiv/VEDSOL/ ... bifire.pdf

På sidan 9 så ser du hur baffeplåten ska ligga. Detta är tillverkarens egen manual
Senast redigerad av C.M.R. den tor 18 mar, 2010 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

Så ser inte min baffelplåt ut. Min är en plan plåt med ca 10-15mm bockning i ena änden. Den bockade änden ligger in mot pannväggen . Det är ca 50mm mellan plåten och taket i pannan . Min Combifire är från -01.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Skriv svar