
Fundering 2 på acktank?
Fundering 2 på acktank?
Fortfarande ny på området. Vi satte in en Villa S2 i en Alpin kompipanna, till den så finns en acktank på 500 liter kopplat och klart men används inte. Har jag någon fördel att använda den? Är det någon risk när den inte har används på flera år? Har läst i andra trådar om detta och det är olika svar beroende vad man har för utrustning. Tacksam för hjälp... 

Albin Villacombi 720 -93
Iwabo Villa S2 -09
Mafa Veckoförråd
Laxå Pellets
Hus byggt 1947, 2 våningar (155kvm) med uppvärmd källare (14 grader)
Iwabo Villa S2 -09
Mafa Veckoförråd
Laxå Pellets
Hus byggt 1947, 2 våningar (155kvm) med uppvärmd källare (14 grader)
Blir väl mest ökade förluster.
Din brännare fungerar väl bra med underhållseld på vintern när det är kallt? Då slipper du många start och stopp.
Din brännare fungerar väl bra med underhållseld på vintern när det är kallt? Då slipper du många start och stopp.
Senast redigerad av broberg den tor 04 feb, 2010 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Man får färre startar, och därmed en aning bättre ekonomi, på pelletsbrännaren. Denna vinst blir oftast förlorat på värmeutstrålningen från tanken så i bästa fall är det ±0 och i sämsta fallet är det en (liten) förlust att använda tanken.
Är det däremot vedeldning som gäller är svaret tydligt: använd tanken!
Det finns i grova drag 2 sätt att köra en pelletsbrännare på:
Sätt 1: Av/på. Då startar brännaren med en kallstart, eldar upp värmen i systemet och när det är klart stänger den av. Fördelen är att den inte glödhåller som oftast sotar/tjärar och har dålig effektivitet, nackdelen är att en kallstart tar en viss tid och det sker alltid precis när man ska duscha.
En relativ stor hysteres på termostaten är önskvärd i detta läge.
Sätt 2: Glödhållning. Brännaren har pyrande pellets och när termostaten begär värme är den snabbt upp i drift. Fördelen är snabbt svar på termostaten, nackdelen är just glödhållningen som sotar/tjärar.
En relativ liten hysteres på termostaten är önskvärd i detta läge, på vintern (alltså när det tas ut över en viss mängd värme) kan detta läge vara det bäst fungerande.
Om ni använder tanken i sätt 2 kommer det att betyda att tanken egentligen inte används alls, alternativt att glödhållningen förlängs ut över vettig tid vilket egentligen sätt 1 i driftläge men med förlusten av glödhållning.
Kör brännaren i sätt 1 kan tanken vara intressant att använda, detta då man får en buffert som klarar av starttiden.
Så tydligt och simpelt svar är: det beror på hur stort värmeuttag ni har! Och därför på vilket sätt ni styr brännaren.
Nu blev du kanske inte speciellt mycket klokare men det är svårt att ge ett spikat svar.
Är det däremot vedeldning som gäller är svaret tydligt: använd tanken!
Det finns i grova drag 2 sätt att köra en pelletsbrännare på:
Sätt 1: Av/på. Då startar brännaren med en kallstart, eldar upp värmen i systemet och när det är klart stänger den av. Fördelen är att den inte glödhåller som oftast sotar/tjärar och har dålig effektivitet, nackdelen är att en kallstart tar en viss tid och det sker alltid precis när man ska duscha.
En relativ stor hysteres på termostaten är önskvärd i detta läge.
Sätt 2: Glödhållning. Brännaren har pyrande pellets och när termostaten begär värme är den snabbt upp i drift. Fördelen är snabbt svar på termostaten, nackdelen är just glödhållningen som sotar/tjärar.
En relativ liten hysteres på termostaten är önskvärd i detta läge, på vintern (alltså när det tas ut över en viss mängd värme) kan detta läge vara det bäst fungerande.
Om ni använder tanken i sätt 2 kommer det att betyda att tanken egentligen inte används alls, alternativt att glödhållningen förlängs ut över vettig tid vilket egentligen sätt 1 i driftläge men med förlusten av glödhållning.
Kör brännaren i sätt 1 kan tanken vara intressant att använda, detta då man får en buffert som klarar av starttiden.
Så tydligt och simpelt svar är: det beror på hur stort värmeuttag ni har! Och därför på vilket sätt ni styr brännaren.
Nu blev du kanske inte speciellt mycket klokare men det är svårt att ge ett spikat svar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tack Icecap! Rätt, inte så mycket klokare men något... Som mest har vi varit 5 personer som har duschat och det har inte varit några problem att få varmvatten fastän det har varit 25-30 grader kallt. Så det kanske inte finns någon skäl att koppla in den?
(Tidigare ägare har haft vedeldning)
(Tidigare ägare har haft vedeldning)
Albin Villacombi 720 -93
Iwabo Villa S2 -09
Mafa Veckoförråd
Laxå Pellets
Hus byggt 1947, 2 våningar (155kvm) med uppvärmd källare (14 grader)
Iwabo Villa S2 -09
Mafa Veckoförråd
Laxå Pellets
Hus byggt 1947, 2 våningar (155kvm) med uppvärmd källare (14 grader)
Då bör svaret ju vara att ni på vintern kör utan tank med glödhållning och på vår/höst kör med tank med start/stop och på sommaren använder ni tanken om ni gör VarmVatten (VV) med pellets, är det elpatron ska tanken vara av.
Senast redigerad av Icecap den tor 04 feb, 2010 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!