Pelletsen blir inte ordentligt förbrända
Pelletsen blir inte ordentligt förbrända
Har en Aritherm Biomatic panna + brännare och nu har jag fått problem med att pelletsen inte blir till finkornigt damm utan det ser mer ut som små pelletskolbitar i asklådan och det blir givetvis MYCKET mer aska.
Varken med standard, fet eller mager luftblandning kan jag få det rätt förbränt.
Är det pelletsen som spökar eller finns det någon annan inställning att göra?
Pelletsen är Agria.
Magnus
Varken med standard, fet eller mager luftblandning kan jag få det rätt förbränt.
Är det pelletsen som spökar eller finns det någon annan inställning att göra?
Pelletsen är Agria.
Magnus
Hej
Lite förklaringar i ämnet pellets förbränning.
Rå ämnen till pellets tillverkningen påverkar förbränningen
olika trä arter innehåller olika inergi innehåll i volym räknat
men i vikt ska det vara samma, men färskt trä innhåller mer enegi
i förhållande till gammalt trä.
Om rätt förbränning hur ska askan se ut ??
Pellets med bark innehåll ger mer aska.
Grått pullver liknande ungefär som vetemjöl i konsistens...
Lite teorier om oförbränt kol...
Om det blir kolrester som inte brinner upp tyder det på för högmatning
eller luftflödet båser ur kol som ska förbrännas.
Testa för att ta reda på varför kolrester uppstår...
1 / minska pellets inmatningen lite i taget och notera om vilken ändring som uppstår.
2 / Minska luft flödet / min teori är att kol kan blåsa bort innan dess är utbrända.
En viktig del är temperaturen som bör vara nära 850°C för att förgasa de flesta ämnen till brännbar vedgas.
Lite förklaringar i ämnet pellets förbränning.
Rå ämnen till pellets tillverkningen påverkar förbränningen
olika trä arter innehåller olika inergi innehåll i volym räknat
men i vikt ska det vara samma, men färskt trä innhåller mer enegi
i förhållande till gammalt trä.
Om rätt förbränning hur ska askan se ut ??
Pellets med bark innehåll ger mer aska.
Grått pullver liknande ungefär som vetemjöl i konsistens...
Lite teorier om oförbränt kol...
Om det blir kolrester som inte brinner upp tyder det på för högmatning
eller luftflödet båser ur kol som ska förbrännas.
Testa för att ta reda på varför kolrester uppstår...
1 / minska pellets inmatningen lite i taget och notera om vilken ändring som uppstår.
2 / Minska luft flödet / min teori är att kol kan blåsa bort innan dess är utbrända.
En viktig del är temperaturen som bör vara nära 850°C för att förgasa de flesta ämnen till brännbar vedgas.
Tillverkar rökgasutrustning
Kolla om de små luft-slitsarna i brännarkoppen har satt igen sig, det gjorde att min brännare gick tok-fet och sotade igen som tusan.
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
-
- Gallringsobjekt
-
- Gallringsobjekt
vad många bra svar jag fått!Brynäs skrev:Vad har du för matning in i koppen gentemot fläkt eftersom du bara nämner att du har provat att ändra lufttillförslen bara?
Nästan allt tyder på en sak - att fläkten måste minskas ändå mer.
Slitsarna skall vara OK. De sotar nästan aldrig igen i min kopp, varken uppe eller nere i.
Tänkte jämföra lite matningar o luft med era grejer men inser förstås att det är individuellt beroende på panna, skorsten etc.
Standard inställning som min montör ställde in för tre år sedan är:
HÖG skruv 70%, fläkt 40%
LÅG skruv 50%, fläkt 29%
MIN (var inte inställt pga kondensrisk i skorsten) skruv 25%, fläkt 15%
Sagt och Gjort!Brynäs skrev:Kyrkbyn pröva att ställa fläkten på hög matning ner till 34% och låg matning sätt 60% och på fläkt 26% sen kör en dag eller två och kolla resultatet.
Brännaren justerad till dessa värden + att jag höjde matningen på MIN.
Får se vad det kan ge...
Tack så länge!
J-a väder här i mittskåne idag o kväll. Inte så kallt men blåste riktigt hårt o snöade. Pannan fick jobba lite extra.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm min läget bara med 25% matning
Det kan vara svårt att få det riktigt optimalt med 8 kW som är lägsta angivna effekt, Jag brukar inte justera lägre än 9 kW som lägsta effekt..
Bry dej inte om matningsprocenten utan justera in effekten efter hur mycket pellets den drar/10 min genom att mata brännaren manuellt från hushållsvåg ner i internförrådet, Ha förrådet fullt o sen bara ta tid i 10 min o mata internförrådet manuellt från vågen o se hur mycket som går under 10 min..
10 kW 350 gram/10 min då ska fläkten va på 24%
15 kW 520 gram/10 min då ska fläkten va på 33%
Om det skulle sota något för mycket/mer än man vill öka fläkten till 25 resp 34%..
Med 50% matning kanske du ligger nära 10 kW i låg
Du har inte så extremt mycket fläkt att pelletsen blåser ut utan de kan snarare vara att de inte är optimalt i min så de inte förbränns o koppen flödar över..
Skippa min läget till att börja med o kolla förbrukning i hög/låg, Vill du ändå ha alla lägen aktiverade så bör min inte vara på mindre än 9 kW o då ha låg på kanske 13 kW o hög på 17 kW..
Med 8 kW (280 gram/10 min) brukar det vara 18-19% fläkt

Det kan vara svårt att få det riktigt optimalt med 8 kW som är lägsta angivna effekt, Jag brukar inte justera lägre än 9 kW som lägsta effekt..
Bry dej inte om matningsprocenten utan justera in effekten efter hur mycket pellets den drar/10 min genom att mata brännaren manuellt från hushållsvåg ner i internförrådet, Ha förrådet fullt o sen bara ta tid i 10 min o mata internförrådet manuellt från vågen o se hur mycket som går under 10 min..
Om det skulle sota något för mycket/mer än man vill öka fläkten till 25 resp 34%..
Du har inte så extremt mycket fläkt att pelletsen blåser ut utan de kan snarare vara att de inte är optimalt i min så de inte förbränns o koppen flödar över..
Skippa min läget till att börja med o kolla förbrukning i hög/låg, Vill du ändå ha alla lägen aktiverade så bör min inte vara på mindre än 9 kW o då ha låg på kanske 13 kW o hög på 17 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André skrev:Hmmm min läget bara med 25% matning![]()
Tack för den!
Jag gör ett nytt försök att få en grundinställning. Alla tre lägen har dock fungerat fint hitintills men jag förstår problematiken på MIN och kan tänka mig att skippa den(går dock hårt på sommaren).
Men borde inte installatörens inställningar ha varit bra från början, givetvis med de pellets som jag matade med då(SåBI/NEOVA)?
Jag säger bara att jag borde vara nära i inställning för Så mycket kan det väl inte skilja på vettiga pellets? De anger i stort sett samma energivärde kan skilja lite i pressning o lite olika spån väl.
Magnus
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja det kan skilja riktigt mycket mellan olika pellets, Även från samma tillverkare skiljer det mycket..
Med solett har t.ex en inställning med 20 kW gett bara drygt 15 kW, Den va inställd med våg för att få fram effekten sedan justerad med instrument..
Den gick då extremt snålt o pannan va i det närmaste helt vit invändigt men efter ytterliggare en ny lev så va inställningarna med pellletsen som gav låg effekt mycket för hög då det kom en leverans av mycket bra pellets..
Med inställningarna för den dåliga pelletsen som gav 20 kW så gav den 26,5 kW med nästa leverans men fläkten va samma så då sotade pannan otroligt mycket o massor av oförbränd pellets trycktes ur koppen o ner i asklådan..
För att bränna t.ex 3,1 kg pellets/tim (15 kW) behövs det en viss mängd syre/släkt o det är desamma vilken panna/brännare man har så behövs samma mängd syre till detta, Då kan det bli riktigt fel med olika pelletsar vilket blivit vanligare på senare tid..
Första 2 åren som jag hade instrumentet behövde man aldrig ändra något vid ny leverans av pellets medans nu är de aldrig samma utan det krävs justering varje gång..
Men det är bara att mäta upp hur mycket den förbrukar i vikt o få fläkten rätt så behöver man bara justera matning i framtiden så ska det bli rätt..
Med solett har t.ex en inställning med 20 kW gett bara drygt 15 kW, Den va inställd med våg för att få fram effekten sedan justerad med instrument..
Den gick då extremt snålt o pannan va i det närmaste helt vit invändigt men efter ytterliggare en ny lev så va inställningarna med pellletsen som gav låg effekt mycket för hög då det kom en leverans av mycket bra pellets..
Med inställningarna för den dåliga pelletsen som gav 20 kW så gav den 26,5 kW med nästa leverans men fläkten va samma så då sotade pannan otroligt mycket o massor av oförbränd pellets trycktes ur koppen o ner i asklådan..
För att bränna t.ex 3,1 kg pellets/tim (15 kW) behövs det en viss mängd syre/släkt o det är desamma vilken panna/brännare man har så behövs samma mängd syre till detta, Då kan det bli riktigt fel med olika pelletsar vilket blivit vanligare på senare tid..
Första 2 åren som jag hade instrumentet behövde man aldrig ändra något vid ny leverans av pellets medans nu är de aldrig samma utan det krävs justering varje gång..
Men det är bara att mäta upp hur mycket den förbrukar i vikt o få fläkten rätt så behöver man bara justera matning i framtiden så ska det bli rätt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd