Slagg Laxåpellets

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Slagg Laxåpellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Jag har nu under fem år bränt en hel del pellets av olika tillverkare. Få leveranser har varit problemfria. Senaste leveransen av Laxåpellets slaggar mycket med en tjock, 30 mm, porös slaggkaka på bara några dagar. Inte bra då den stör lufttillförseln, vilket ger en sotande förbränning. På rosterplåten sätter sig en några millimeter tjockt hårt slagg. Så hårt att det känns som järn och det slår knistor, då jag skrapar av skiktet med ett stämjärn. Är det någon som har haft samma erfarenhet?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Har du ställt in brännaren, efter att du bytt pellets? Låter som du har för mycket inmatning, plus justera lufttillförsel :roll: Kör du med lågriktare, ska ju vara i den pannan, sedan om du kör med underhåll eller inte?
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jodå brännaren är justerad. Just iår gör jag försök att inte köra med underhållsfyr. Kör på läge ett viket innebär start varje gång. Trögheten i pannan gör att jag får långa driftstider då pannvattnet sjunker ner till nästan 50 grader, så ett delta på 30 grader vilket borde påverka verkningsgraden positivt. Körde tidigare på läge tre och hade då ett delta på 10 grader.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Har kört Laxå sen i oktober och inte haft de problem du beskriver.
Men det verkar som att min brännare fixar att bränna allt som kan brinna...
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar