Koppla solfångare i serie eller parallellt?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Koppla solfångare i serie eller parallellt?

Inlägg av Newlund »

Hallå
Ska montera tre Effectapannan solpaneler snart. 8)
I deras beskrivning är dom inritade i serie vilket innebär att den vätska som blivit uppvärmd i första panelen ska värmas ytterligare i nästa osv.
Är detta en självklarhet?
Jag antar att man gör så för att få turbulens i rören och därmed ett högre övergångstal?
Alternativet är ju annars ett parallellkopplat system vilket innebär att varje panel får "kallt" vatten? Antar att det behövs injusteringsventiler för att reglera flödet om panelerna parallellkopplas och ligger ovanför varandra på ett tak som lutar 45 grader?

Hur har ni gjort?

Tack på förhand för synpunkterna på förhand // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Mina solpaneler är både serie- och parallellkopplade.

Av mina 7 st solfångarmoduler, vilka är monterade bredvid varandra uppe vid taknocken, så är 4 resp. 3 seriekopplade dessa är sedan parallellkopplade med justerventiler. Att inte alla är seriekopplade beror på att man då får för högt motstånd i systemet. Max 5 st av min typ, Lesol 5 AR, får seriekopplas då det ligger en s.k "fullplate" i modulen dvs ett enda 12 mm rör är dragen över hela absorbatorplåten som besår av en enda plåt och inte flera seriekopplade som var vanligt tidigare.

Om jag inte minns fel så ger seriekopplade solfångare högre temp vid mindre flöde medans parallellkopplade ger lägre temp vid samma flöde.

Vilken lösning som är effektivast vet jag inte. För läser man en del i den litteratur som finns så förekommer båda inkopplingsalternativen.

Men att parallell koppla 4 st solfångare låter som om man får en hel del injusteringar att göra för att säkerställa att lika mängd vatten gå igenom samtliga. Du kanske skall seriekoppla 2+2 för att sedan parallell koppla dessa?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

2+2

Inlägg av snillet »

Mina är serie+paralellkopplade 2+2.

Mycken justering blir det med 4 paralellt :D.

Som Roli säger, det står lite olika varianter i olika litteratur, men rent grundläggande är det väl så att kan man tillgodogöra sig de lägre temperaturer man får vår/höst till t:ex golvvärme så kan nog paralellkoppling vara en idé då man får ut mest ENERGI ur solfångarna så men med lite lägre temperatur.

Mitt i sommaren som nu lär det inte spela någon större roll :mrgreen: ,
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar