Optimalt drift-läge, Janfire?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
PaW
Gallringsobjekt

Optimalt drift-läge, Janfire?

Inlägg av PaW »

Funderar på om vilken eldning som är bäst.
Har skaffat http://www.logger2020.se där jag kan logga t.ex. framledningen som då visar hur pannan, brännaren brinner.

Nu när det är kallt ser man att brännaren (Janfire Flex-A) brinner konstant utan att nå upp i drifttermostatens max inställning, 80°.
Ligger och kör på 70° rätt stabilt hela dagen då det nu är -15 till -20° ute och normalt VV uttag...
Då används läge 2.

Hade läge 3 när temperaturen låg på -10° ca och då fick jag brinntid på 2½ timme för att sedan droppa till ny brinnstart på en ½ timme... (El-spiralen används då aldrig.)

Alltså vad är bäst enligt Er experter; :roll:
Brinner konstant med panntemperatur på ca 65-70°.
eller
Brinner i cyklar på brinntid 2½ h, avsvalning ½ h och då ca 70-80°

Mvh
Pa
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

läge 2 och 3 är på 12kw båda 2 så det är ingen skillnad...
den enda skillnaden på lägena är att på läge 2 slocknar brasan mellan eldningarna,
och på läge 3 går brännaren ner på underhållseldning mellan eldningarna med undantaget att den slocknar om underhållstiden är över 1 timma.

själv kör ja läge 3 nu när de e kallt och 1 på sommaren, de fungerar ok för mej.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
PaW
Gallringsobjekt

Inlägg av PaW »

Tack för svaret.
Men enligt http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... ABOXEN.pdf sid 28 t.ex. skall det vara olika spänning på steg 2 (75V) och steg 3 (90V).

Nu har jag försökt att "kopiera" de värden jag hade på den brännaren jag ersatte den jag eldar nu med.
Där var det en än högre spänning på båda stegen samt även skillnad mellan de olika stegen.

Dessutom har de nyare elektronikboxarna en inställning där brännaren ej släcks mellan eldningarna om det ej hinner gå en viss tid mellan kallelserna på värme.
Detta gäller även i steg 1 och 2.

Tack ändock för Ert inlägg.
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

de stämmer säkert de du säger

ja antog att du hade en flex-a av årsmodell ca 1999-2009,5
specificera gärna i din signatur vad du har för prylar, de hjälper oss alla :-)
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Skriv svar