Inget kallvatten på badrummet i morse

Skriv svar
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inget kallvatten på badrummet i morse

Inlägg av Joones »

I morse fungerade inte kallvattnet på badrummet på övervåningen. Helt ”stopp” även till toaletten. Det har varit mellan -15 på dagarna och -22 på nätterna i ca en vecka. Rören går i ytterväggen så min första tanke var naturligtvis ispropp. Vattnet på badrummet på bottenvåningen fungerade som det skulle temperaturen vid ytterväggen på badrummet på övervåningen är ca 23grader och på bottenvåningen troligen något varmare. Radiatorerna går inte att stänga (gamla ihopkärvade ”kranar”) men jag vill ha varmt på badrummen dels för fukt men också för att rören går i yttervägg.

Om det varit en ispropp så borde den rimligtvis varit i höjd med trossbotten på huset eftersom det borde vara det utrymmet som i alla fall rent teoretiskt är kallast. Jag spolade varmvatten så att varmvattensröret blev varmt. Jag stängde även utkastaren med omställaren mellan badkar och duch så att varmvattnet gick baklänges in i toalettstolen så att kallvattensröret i väggen gissningsvis blev ca 55 till 60grader i alla fall ner till tkopplingen till toalettstolen. Väntade i ca 2timmar utan framgång (jag bytte vatten då och då för att värma vattenledningen). Så trycksatte jag ledningen genom att låta omkopplaren till duschen stå så att inget vatten kom ut i tvättstället eller i duschslangen och gick där efter ner i källaren och stängde av vattnet och tömde kallvattensledningen på bottenvåningen dvs före/under stoppet. Trycket är förståss minnimalt eftersom även varmvattnen stängs när man stänger huvudavstäningen. Men detta lilla baktryck baksug i ledningen gjorde att stoppet släppte helt till normal fart på vattnet direkt. Jag har sedan kollat så att vattenmätaren var helt stilla då vattnet var avstängt.

Kan det verkligen varit en ispropp?

I natt vad 01-tiden fungerade vattnet. I morse vid 09:00 fungerade det inte. Jag har inte kallt i badrummen. Förra vintern var det också runt -20grader och kallare en period på någo till några veckor. Då var det inget problem. I höstas fick jag en ny vattenledning nedgrävd till huset så en risk kanske det kan finnas att det kommit smuts/rostpartiklar i ledningen. Stigaren för kallvattnet till badrummen är påkopplat med t-rör ca 10 meter efter mätaren.

Här finns ju mycket samlad expertis när det gäller VVS. Har någon någon bra teori
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Inlägg av Mekaniker »

Lite mera kött på benen :D
En sådan här morgon är det lite styvt på "kontoret"

CopyPaste: Huset är tvåvåningshus ca 136m2 med ouppvärmd källare byggt före 1910

Har du ännu kvar de gamla järnrören till kallvattnet?
Alltsomoftast får vi på jobbet meddelande om att kallvatten inte kommer i gamla egnahem/ höghus= Gamla galvaniserade järnrör som är stockade av rost
Och de går ibland att öppna för en tid med bakåtspolning...

Kan vara det?
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Jag är ganska säker på att rören i badrumen inte är bytta i väggen. Så det bör vara gamla galvade stålrör. I köket på bottenvåningen i alla fall är stålrören utbytta mot kopparrör. Röret för varmvatten är draget i trossbotten men av koppar. Kallvattnet är bytt senare och draget i skåpsocklarna. Men från vattenmätaren och till pannan är det galvat så gissningsvis är det galvat i badrummet (varmvattnet skulle kunna vara koppar även där förståss)

Tanken på att det kan vara rost har ju slagit mig. Is är väll det man först tror då det är -23 grader. Men jag tycker att det gick snabbt från totalstopp till normalflöde när vi tömde lednbingen. Vore det ispropp så föreställer jag mig att det borde blivit ett litet hål med begränsat flöde som ökat eftersom.

Eventuellt får det bli byte av vattenledningar till sommaren
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Inlägg av Mekaniker »

Om du vill prova öppna så har vi hittat på en metod som ibland fungerar och det är en kapad kabeldragningsvajer av stål alternativt en mätarvajer från en bil eller motsvarande som går att sätta fast i en borrmaskin. Skall vara gjord för roterande bruk!

Vattnet bort
Öppna WC:ns anslutning och prova försiktigt krångla in vajern medan den roterar
Tvinga inte, om röret är 1/2" eller 3/4" finns det gott om plats ända till t-stycket där inne nånstans
För det är nästan alltid vid ett t-stycke stoppet är...
Montera en slang som du sätter i WC: stolen, öppna sakta vattnet och prova
Kanske , kanske inte?
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Det låter ju som en smart lösning att "borra" upp proppen. Men måste man gå via WC-stolen eller kan man gå via kallvattenkranen?. Jag har en Mora blandare där ventilpackningarna sitter i princip rakt för vattenledningen. Det borde gå att skruva loss själva kranen med packningen och föra in wiren den vägen.

Just nu har jag ju inte stop så jag låter det nog vara. Min erfarenhet säger mig att "jag inte ska laga sånt som inte är trasigt." Risken för att ställa till ett värre problem än vad jag redan har finns ju alltid.

Det bästa vore nog att få tag på en rörmokare med bra mörkerseende som drar nya ledningar från källaren och helt enklet "fimpar" de gamla rören. Jag har en "garderob" eller vad man ska kalla det i badrummen så det smidigaste vore ju att dra upp rören inne i dem och bara släppa ut rören på lagom höjd och lägga synliga rör på väggen några dm över golvet. Visserligen är "garderoberna" lite trånga att arbeta i men det blir ju avsvärt enklare med genomförningarna i vägg änn att borra sig genom golvet inne i badrummen. Eftersom man inte ser rören inne i garderoberna kan man ju dra prisolrör (eller vad de heter) där inne och sedan dra kormade rör synligt i badrummen.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan gå med värmepistol el gas att värma på röret på nedre våningen oxå, Men då får det inte vara allt för långt till proppen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar