Problem med värme
Problem med värme
När jag höjer temp ( går bra upp till ca 40 gr ) på framled så sjunker panntemp och brännarn orkar inte få upp värmen, är det någon som har några förslag.
Nibe City VX -96
Viking Bio -08
Viking Bio -08
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
När du höjer framledningstemperaturen drar det mer värme från pannan i början men snart (10 min kanske) kommer det varmare vatten tillbaka så det jämnar ut sig.
Kanske det nu drar för mycket värme för att brännaren ska orka med.
Nu när det var -24 grader gick min brännare nästan utan något uppehåll.
Kanske det nu drar för mycket värme för att brännaren ska orka med.
Nu när det var -24 grader gick min brännare nästan utan något uppehåll.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Fick höja shunten här när vi kom hem i söndags efter att ha varit borta i 10 dagar, var bara 16 grader uppe å ca 15 i källaren då. Kör ut 55 grader nu och det verkar räcka till för att hålla 20-21 grader uppe. Inatt var det -27 här och sen vi kom hem har det gått åt 128kg pellets på bara tre dagar.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Problem med värme
Då är det så enkelt att radiatorerna slukar mer än vad brännaren ger då sjunker tempen i pannan, Vad kör du brännaren på för effekt o hur stort hus har du??L_Nilsson skrev:När jag höjer temp ( går bra upp till ca 40 gr ) på framled så sjunker panntemp och brännarn orkar inte få upp värmen, är det någon som har några förslag.
Nu då jag kört elpatron som bara är på 6 kW så hände samma sak då det blev kallt ute, Radiatorerna frånger sej 6 kW hos mej med en framledningstemp på 47° så det som hände va att tanken/stigartempen låg konstant på 47° men tempen inne började så smått sjunka..
Detta hände vid -13° o då höll det 22° inne men då tempen sjönk till -18° så blev det bara 20,5° inne men allt vatten höll ändå 46-47° o shunten stod fullt öppen o skrek efter mer värme så då tvingades ja starta brännaren..
Så du förbrukar mer än vad brännaren ger då du shuntar ut mer än 40°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-24 till-29 i en vecka nu ungefär i mitt köldhål björkvassla.jag shuntar ut manuellt då era10 inte fungerar vet ej varför,50grader framledning får jag 20 nere med alla termostater borttagna och 26 grader uppe fast strypt med termisar där så 20gr nu.13 grader oisolerat pannrum utan element källare.så värmen har jag inget probl med alls men skulle då vilja få ner pelletsförbrukningen, då mitt hus med en panna med 90% verkngrad ska ha en förbr på 25-30kg dygn när det ä som kallast enligt en insatt maestro här på forume funderar jag på en annan panna.ändå mindre denna sesång än förra då var det overkligt skrämmande åtgång då vinden typ var utan spån,gammal oisolerad slut ytterdörr utan tätn lister,ingen dragregulator,shunt fastnat i max ut läge=70 gradet framledn hade jag,gammal honeywell system för cirkpump osv osv.
Då låter det mer rimligt.
Det var en annan medlem med en hälsingegård modell större jag förväxlat ditt hus med.
Då kan kanske komma ner i två säckar om dygnet, dvs 32 kg.
Men jag skulle nog tro att 32-40 kg är mer realistiskt vid -29g rader om du vill hålla 20-21 grader inomhus.
Det var en annan medlem med en hälsingegård modell större jag förväxlat ditt hus med.
Då kan kanske komma ner i två säckar om dygnet, dvs 32 kg.
Men jag skulle nog tro att 32-40 kg är mer realistiskt vid -29g rader om du vill hålla 20-21 grader inomhus.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex