Vart köper jag billiga acktankar?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Anders G
Stor entusiast!

Re: Vart köper jag billiga acktankar?

Inlägg av Anders G »

Roli skrev:
Anders G skrev: Med en solslinga i botten blir hela systemet bara fes-ljummet.
Min tank har laddats enbart med bottenslingan i mer än tre veckor och vid dagens slut så brukar bottentempen vara 88 grader eller högre.
Man skall inte ha 88°C i botten. Man skall ha kallt i botten. Varmt i botten är botten. Varmt vatten skall man ha däruppe runt varmvattenberedaren. Varmt i toppen är toppen.

Såhär runt midsommar funkar ALLA lösningar. Om jag förstått saken rätt har du inte så många driftsäsonger hittills på ditt system, med senhöst och tidig vår? Jag tvivlar inte på att du rättar mig om jag har fel...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Anders G skrev:
Roli skrev:
Anders G skrev: Med en solslinga i botten blir hela systemet bara fes-ljummet.
Min tank har laddats enbart med bottenslingan i mer än tre veckor och vid dagens slut så brukar bottentempen vara 88 grader eller högre.
Man skall inte ha 88°C i botten. Man skall ha kallt i botten. Varmt i botten är botten. Varmt vatten skall man ha däruppe runt varmvattenberedaren. Varmt i toppen är toppen.
Förr eller senare blir det uppåt 90 grader i botten ju :D, om man inte trollar bort sin energi vill säga.

Såhär års alltså....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Anders G skrev: Man skall inte ha 88°C i botten. Man skall ha kallt i botten. Varmt i botten är botten. Varmt vatten skall man ha däruppe runt varmvattenberedaren. Varmt i toppen är toppen.
Det förstår jag också, men om tanken redan har hög temp i toppen så kommer ju så småningom även tempen i botten att höjas.........

Så som i mitt fall.
Anders G skrev: Såhär runt midsommar funkar ALLA lösningar. Om jag förstått saken rätt har du inte så många driftsäsonger hittills på ditt system, med senhöst och tidig vår? Jag tvivlar inte på att du rättar mig om jag har fel...
Under tiden tidig november till sen februari så behöver jag inte fundera över någon värme från mina solfångare eftersom naturliga hinder iform av en skog på en höjd stjäl den mesta delen av solen som skulle kunna nå mitt tak.

Det skulle vara kul att höra hur du har kopplat in din externa växlare så att den inte bara värmer ackbotten.

Själv så har jag det "poänglösa standard svaret" dubbla solslingor. Den övre slingan arbetar vår och höst då solen inte orkar att fylla en stor tank som min med användbart vatten för VV.
Nu på sommaren är den övre slingan överkurs. Då funkar ju ALLA system som du skriver.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Kopplingen med extern vvx är löjligt simpel.
Kallvatten till vvx från botten.
Värmt vatten från vvx till tre hål i tanken på lite olika höjd. Det understa är alltid öppet. De två övre är försedda med bakvända temperaturbegränsare typ varmvattenberedare, fast lite kraftigare. Den bakvända monteringen betyder att hetvattnet kommer på kallvattenanslutningen. Ju högre temperatur, desto mer öppnar ventilen.
För underhåll har jag satt skjutventiler på samtliga röranslutningar på tanken, vilka jag motionerar årligen.

Skillnaden mot en solslinga i botten är att man alltid har kallt vatten att skicka upp på taket, och det varma vattnet skiktas in på lagom höjd.

En solslinga kanske levererar 80°C mitt på dagen, framåt eftermiddagen kyler man ner till 60, och då temperaturen stabiliserats slår automatiken av.

En extern vvx skickar upp kanske 40°C framåt eftermiddagen, får ner 50°C, och lägger in det på lagom höjd när en solslinga skulle stått stilla. Det är de där sista drifttimmarna som är av intresse vår och höst. Jag har en kompis som svär ve och förbannelse över att han bara kan använda sin anläggning när solen steker.

Död åt singelmonterade solslingor i botten! Förbannelse över den som kläckte idén, och hans efterkommande i 14 led! Visst är det tjusigt med fler slingor på flera höjder, men inte blir det en billigare eller enklare lösning. (Till slut blir ju tanken knappt ihålig... :lol: )
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Anders G skrev: En solslinga kanske levererar 80°C mitt på dagen, framåt eftermiddagen kyler man ner till 60, och då temperaturen stabiliserats slår automatiken av.
Håller inte med dig. Min anläggning laddar så länge som solen skiner på solpanelerna. Allt eftersom man ökar tempen i acktanken så ökar även tempen på vattnet som går upp till solslingan. Det är först framåt 6-tiden som min anläggning stannar av, men då har solen till större delen lämnat solfångarytan.

Solslingor eller extern vvx. Vilket som är den bästa lösningen är inte det lättaste att säga. Båda alternativen har plus och minus.

Att ha flera temperaturbegränsare på olika höjder är ingen dum idé, men det finns ett "litet" fel med den lösningen. Tempbegränsaren tar ingen hänsyn till tankens verkliga temperatur så i vissa lägen kan det faktiskt bli att man "kyler" tanken, eller man kanske skall säga att man stör skiktningen i tanken eftersom man kan få in "kallare" vatten där tempen redan är högre. Detta lite beroende på vilka temperaturer som är inställd på resp. tempbegränsare, men risken finns där.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Jag ger mig inte. Du har fel, helt enkelt. Du gled också undan frågan om dina drifterfarenheter av tidig vår / sen höst. Hur många säsonger har du bakom dig på anläggningen?

Observera att jag ändå tycker att två slingor är bättre än en. Men inte särskilt billigt eller elegant.
snillet
Pannrumstomte!

Inte billigt men rätt

Inlägg av snillet »

Jag tänker satsa på en inte så billig men BRA funktion på den växelventil jag skall ha till övre/undre inloppet i tanken från solvvx.

Skall helt enkelt ha en differenstermostat på den, när tempen från solvvx är högre än tempen i tanken vid övre inlopp går vattnet in där.

När tempen från solvvx är lika med eller lägre än tempen vid övre utloppet går vattnet till det under utloppet.

Blir som sagt dyrare men det BÖR bli bra.

Det är klart att det måste orsaka problem att vattnet vid lågt laddad tank måste stiga hela vägen upp.......
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Anders G skrev:Jag ger mig inte. Du har fel, helt enkelt.
Vad är det som jag har fel på? Solslingor?

Anders G skrev:Du gled också undan frågan om dina drifterfarenheter av tidig vår / sen höst. Hur många säsonger har du bakom dig på anläggningen?
Det har jag skrivit om i så många inlägg redan, så jag tog för givet att de som läser här på forumet redan visste: Att min anläggning tog i drift okt-04.
Anders G skrev:Observera att jag ändå tycker att två slingor är bättre än en. Men inte särskilt billigt eller elegant.
Är externa VVX speciellt billiga? Dessutom så behöver väl en VVX en extra cirkulationspump för att bli effektiv, vilket ger ökade kostnader.

Elegant eller inte med slingor i tanken. Det skall fungera, vilket jag tycker är det viktigaste.
Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Inte billigt men rätt

Inlägg av Roli »

snillet skrev:Jag tänker satsa på en inte så billig men BRA funktion på den växelventil jag skall ha till övre/undre inloppet i tanken från solvvx.

Skall helt enkelt ha en differenstermostat på den, när tempen från solvvx är högre än tempen i tanken vid övre inlopp går vattnet in där.

När tempen från solvvx är lika med eller lägre än tempen vid övre utloppet går vattnet till det under utloppet.

Blir som sagt dyrare men det BÖR bli bra.

Det är klart att det måste orsaka problem att vattnet vid lågt laddad tank måste stiga hela vägen upp.......
Låter som en bättre lösning än med flera temperaturbegränsare. För de som vill ha/har en extern VVX.
Moderator
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

Anders G skrev:Man skall ha en extern värmeväxlare, och leda in varmvattnet högre upp, vid olika höjd beroende på temp.
Vad har du för dimension på anslutningarna i ack.tanken?

Jag har fått uppfattningen att man måste ha "stora" rör in i tanken för att inte röra om skikten för mycket. Vad är tillräckligt stort för att det skall fungera tillfredsställande?
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

toysoldier skrev:
Anders G skrev:Man skall ha en extern värmeväxlare, och leda in varmvattnet högre upp, vid olika höjd beroende på temp.
Vad har du för dimension på anslutningarna i ack.tanken?

Jag har fått uppfattningen att man måste ha "stora" rör in i tanken för att inte röra om skikten för mycket. Vad är tillräckligt stort för att det skall fungera tillfredsställande?
Ingen som har svar på detta?
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

R25. Lågt flöde, 6l/min och det understa hålet är alltid öppet. Rimligen ca 3l/min och hål. Det fungerar, men skulle säkert kunna fungera ännu bättre med diverse instickande förlängningsrör och silar.
---
Säsongen börjar närma sig slutet, men jag har i år inte behövt elda sedan mitten på mars 2005. Jag brukar stänga av solfångeriet i mitten av oktober. Det brukar bli allt varmvatten jag behöver under 7 månader om året. Dyrare och krångligare lösningar för några extra veckor gör allt ännu dyrare, men har man material till hands och ändå håller på bör man ju försöka optimera. Det brukar finnas 100-tals sätt att göra rätt, och bara några få sätt att göra fel...

Omrörning i skikten... det får man främst genom att försöka mata in all värmen i botten med en sk solvärmesvindlare... nej solvärmeslinga heter det ju!
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

Tack för svaret Anders...
sjoluan
Prima virke

Inlägg av sjoluan »

NeeeeeeeeeeeeJ

ha koll på ex blocket eller dyl.
Begagnat visserligen men bra i bästa fall
pellefant
Frö

Inlägg av pellefant »

leta på skroten, jag köpte en tank på 2m3 för ca 800:-, det var en fd lufttrycktank! manlucka så jag kan krypa in i den :D
jag har skurit hål och svetsat fast muffar på lämpliga ställen samt provtryckt med 2,5 kg

sen köpte jag en 750liters tank på blocket med vvslinga+ två elpatroner med termostater o överhettningsskydd för 2500:-

bytte till mej 2 st 500 liters tankar mot lättbetongbalkar som låg o skräpade

köpte en 4,5 m3 tank med "tryckgavlar" invändigt kopparklädd för 100:-

så nog finns det billiga tankar, sen får man lägga ner någon timme på dom men det blir hyfsad timpenning :D
Skriv svar