lågt bulkförråd

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!

lågt bulkförråd

Inlägg av Danne031 »

Skriver för min mamma+styvfar vill ha tips på tillvägagångsätt.
De har i dag ett Mafa modell rätt stort (Maxi? ca 23 säck går i), och en Kmp panna. På andra sidan väggen från förrådet så har de en kvadratisk gjuten platta på 30-40kvm. Uppmurat ca 150cm med leca, sedan ligger vardagsrummets bjälklag på det. Panna/genomföring är bara någon meter ifrån ena hörnet.
Hade man kunnat få till ett bulkförråd med den låga höjden? Först och främst en lösning utan att köpa mullvad.

Jag har ohyggligt svårt att se hur man kan få till det utan att behöva skotta manuellt var och varannan vecka och det tar ju liksom bort tjusningen med bulk..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det kan gå... men ska det vara "fullautomatisk" måste det finnas en "krattmekanik" och precis där blir det besvärligt.

Så om inte de har en viss intresse av att meka själv är det nog ganska kört faktisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Är takhöjden 150 cm??
Då är det inga problem att göra bulkförråd där..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Ja max 150cm, kanske var något lägre. Tror du verkligen man kan få till tillräckligt fall i ett förråd med så låga väggar? Borde det inte bli för litet för en 3tons fyllning då?
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Är det bara inte för hög fuktighet och att du kan få en bra längd på förrådet bör det gå att få en bra volym trots låg takhöjd. Jag hade byggt ganska långt och smalt. Hur stort hade ni tänkt? Hur mycket går det åt på ett år?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Till mitt hus går det åt runt 6½t/år, skulle det vara i ett o samma förråd skulle det bli runt 10m³ effektivt värde.

Om man räknar med att det går att få runt 1m effektiv höjd på förrådet (det går ju av lite till sneda sidor, skruv osv.) och bottnen är 45° då går det inte att ha ett bredare förråd än 1m.

För att ha 10m³ volym måste det alltså vara 20m långt.

Självklart kan man placera ett par (eller fler) sådana bredvid varandra, även sammanbyggda så att botten få W-form (eller fler V) med 2 (eller fler) utmatningsskruvor.

Så jag var nog lite snabb med första svaret men det praktiska beror på hur mycket volym man vill ha plats med vilket ju beror på husets förbrukning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Mitt förråd är 3*2*2 meter och rymmer ca 9 kubik med snebotten ca 90 bred och 90 hög på bägge sidor om skruven. Om det skulle gå att fylla optimalt skulle det bli 6 ton dvs två års förbrukning för mig.

För att få in två års förbrukning tänkte jag lägga en flat botten på halva tanken föratt få in två års förbrukning. då räknar jag med att en decimeter går ut till botten och en dm vid taket för att fyllningen inte blir perfekt. Då kan jag mot senvintern andra året skyffla lite till den vinklade sektionen.

Så visst kan förrådet vara mer än en meter brett.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hade vid behov (om längden inte räcker till) bygg två sektioner bredvid varanda. Dvs två skruvar i botten som bör kunna drivas av samma motor genom att lägga om en kilrem eller något åt det hållet. Lite kreativitet krävs men möjligheten finns!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Stugsittaren skrev:Jag hade vid behov (om längden inte räcker till) bygg två sektioner bredvid varanda.....
Man ser denna lösning på http://matene.com/vertical_conveyor.html
om man klikkar in på "Integrated...". Lösningen skall leveras i maj månad till en skola i Oslo.

Tycker separat motor på varje skruv är enklare. 1,5 meter höjd tycker jag är för lite. Man borde se på lösning med bod inntil husväggen eller använda ett annat rum med bra höjd.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Ja Rol-bi det hade såklart varit enklare att bygga högre någon annan stans, men nu finns ju det här utrymmet i direkt anslutning till pannrummet, och det används inte så därför ville jag få lite ideer :)

Dom har inte riktigt koll på sin förbrukning men jag tror att senast vi pratade om det så borde det inte gå mer än 6 pall på ett år, kanske t.o.m 5 klarar sig.

Alla funderingar och ideer är välkomna, bygget blir säkert inte av denna säsongen ändå, men det hade varit kul att få igång det till vårsommaren.
Mitt lilla projekt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det måste ju rymma 6m3 för att få in 3 ton..
Med ränna får man rätt välfyllt förråd..

Hur långt går förrådet göra??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar