Soprent i pannan?

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!

Soprent i pannan?

Inlägg av rod02 »

Är det så viktigt att ha soprent i pannan så man behöver dammsuga? Det är ju en sottillverknings maskin man har. Själv nöjer jag mig med metallspade.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
KalleXX
Prima virke

Re: Soprent i pannan?

Inlägg av KalleXX »

Soprent behöver det nog inte vara. Pannorna har en hel del toleranser för askinnehållet kan jag tro.

Det är viktigare att det inte blir beläggningar på värmeöverföringsytorna. Alltså, inga (eller lite) beläggningar där det finns vatten på andra sidan ytan. Spelar stor roll! Sotbeläggningen blir ett isolerande skikt som man inte vill ha.

Moderna pannor har ju många värmeöverföringsrör (ökar värmeöverförande ytan) som helst skall vara spegelblanka. Dessa bör sotas ur någon gång per vecka, beroende på hur ofta man eldar.

Allt detta visste du nog redan ... :wink:

KalleXX
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Gabriel Edström
Frö

sotelände

Inlägg av Gabriel Edström »

Trots en hel del bökande med matartiden på min Roslagsbrännare, i nuläget 2,10 s /15s, och koll om det funkar bättre med eller utan turbulatorer (i nuläget 2 av 3 stycken i kanalerna) så sotar den förskräckligt mycket. Lågan är lagom gul! Som nysotad har jag rökgastemperatur på ungefär 150 grader (mätt före motdragsluckan) dagen efter är den 200 grader. Vad kan göras? Det gamla villaoljeröret går in i pannrummet, ska man dra en tjock slang för att mata brännaren med frisk luft? Ska man utföra rökgasanalys? Finns det någon i Sthlmsområdet som kan rekommenderas?
Cometpanna, Roslagsbrännaren villamax, tillbyggt 20-talshus 180m2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Förbränningen kör fet, matningen ska sänkas och/eller fläkten höjas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

2,1 sek matning och 15 sek paus låter inte som någon särskilt hög effekt.
Är det en Värmebaronen panna (gissning eftersom du nämnde 3 turbulatorer) så borde det fungera med 2 turbulatorer i.
Är fläkten i brännaren igensatt med pelletsdamm kan det vara en orsak.
Har du inte tilluft till pannrummet kan det vara en annan, ska vara lika stor öppning utifrån till pannrummet som skorstensarean.
Är det bra drag från skorstenen vid rökröret innan pannan?
Finns det dragbegränsare i rökröret och är den rätt inställd.
Om du tar bort matningsslangen och håller en tändsticka eller ett ljus vid fallröret när brännaren går ska elden dras in i fallröret annars är det något fel på draget.

Pelletsinstallatörer i Sthlms bergvärmebälte är det nog rätt ont om.
Jag tror du kan greja det själv.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Stockholm/Saltsjö Boo: Prova http://www.kretsloppsenergi.com/
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar