vilken sort? automatshunt

fredrik0
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 12:03

vilken sort? automatshunt

Inlägg av fredrik0 »

Hej!

Funderar på att skaffa en automatshunt med utomhusgivare och jag undrar vad jag ska leta efter då jag är nybörjare inom detta område.

Har ca 85m² boyta och lika i källaren där jag bara vill ha "grundvärme"

Någon som kan ge några förslag och tips?

Mvh Fredrik
84m2 boyta + källare
Nibe Pellux panna med VB brännare
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Varför ska du ha utegivare?
Thermia Biomatic 20+
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Detta är nog det bästa samt det enklaste mest prisvärda du kan ha!
Har själv använt denna i 7 år nu!

http://termoventiler.se/index.php?sida= ... omatic_cbj
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Har kört med den oxå och den har aldrig krånglat.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har du värmeledningarna gående i ytterväggarna så att du vill få ned framledningstemperaturen?
Har du redan termostatventiler på elementen och inte kör acktank eller värmepump så behöver du inte tänka på innegivare. Fördelen med pellets är ju att du kan få precis så varmt du vill i vart och ett av rummen utan att behöva tänka på framlednings- eller returtemperatur. Den värmekomforten är värd några hundra per år. :)

Här finns några reglersystem:
http://www.dinvvsbutik.se/automix10-shu ... 09105.html
http://www.dinvvsbutik.se/automix30d-sh ... 16651.html
http://www.dinvvsbutik.se/thermomatic-v ... 05405.html
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Inte mening att vara elak, utan mitt ord att vill säga vad jag tycker...

Köpte ny för enkel grej för drygt 2000 kr som "Automix 20" för en månad sedan, och har funkat bra under november månad, inga att klaga på,

medan ni som tjatade om att man ska/bör/rekommendera ha utegivare, snack skit tycker jag.

Det visade sig riktig sant att Thermomatic var bäst av test, förklarar då varför har dom innegivare?

Ni får gärna tjata om utegivare ...det bryr mig inte om länge ... Jag har Automix nu och väldig nöjd och se fram emot kylig vinter ...

Jag träffade en gamla kompis och hans gammalt huset har haft minst 20 år med gamla innegivare med motorarm till shunten typ 70-talet, häftig att den funkar ännu idag ... så har han aldrig haft någon utegivare ...!

Det är människor som bor i inomhus!!

Länk Acaso tillverkar Automix
http://www.lkacaso.se/sv/LK-Acaso/Produ ... lersystem/

Ha det gott varm och skön ... :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Enligt min erfarenhet med utomhusgivare å skit,,Hur vet utomhusgivaren att det är fullt med folk inne på julafton med massa kastruller å ljus??? Å för trivseln så eldar man i kamin,,, Skuntatomatik med en massa rattar& skruvar ingen orkar eller törs röra?? Vittsen är väll att ha rätt klimat inne eller?? Tex,,CBJ koppla in själv å justera en gång så e de klart sen.Men var å en bli salig på sin tro.
fredrik0
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 12:03

Inlägg av fredrik0 »

folk som jag har pratat med har nämt utomhusgivare, så jag antog att man skulle ha det.
Är ju som sagt nybörjare i pannrummet.

men denna som lövet tipsa om:

http://www.blocket.se/stockholm/Varmere ... ?ca=16&w=3

är det en sån jag ska ha? vad ska jag titta på osv?
84m2 boyta + källare
Nibe Pellux panna med VB brännare
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Lustigt att så många säger att en reglerutrustning med utomhusgivare är "skit/dåligt", undrar då vad ni gjort för fel?

Kollade min egen anläggning idag, utomhustemperaturen har droppat ca 7gr på ca 8 timmar, inomhustemperaturen har varierat ca +/- 0,1 grader. Framledningstemperaturen, den har däremot varierat ca 5 grader och den variationen har i princip följt utomhustemperaturens förändringar.

Det fungerar helt enkelt så att med inomhusgivare, utomhusgivare, framledningsgivare och returgivare och en bra reglerutrustning som är rätt inställd så kan anläggningen ta hänsyn till förändringar som sker såväl inne som ute gällande temperaturen. Om det plötsligt blir mycket kallare ute så kan anläggningen börja att shunta ut lite mer innan kylan hunnit "krypa in i huset" och det omvända när det blir varmare ute, då kan anläggningen börja minska utshuntningen lite tidigare.

Självklart så måste man justera in kurvorna i anläggningen rätt, detta utifrån de egenskaper som ens hus har.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Eldvin skrev:Enligt min erfarenhet med utomhusgivare å skit,,Hur vet utomhusgivaren att det är fullt med folk inne på julafton med massa kastruller å ljus??? Å för trivseln så eldar man i kamin,,, Skuntatomatik med en massa rattar& skruvar ingen orkar eller törs röra?? Vittsen är väll att ha rätt klimat inne eller?? Tex,,CBJ koppla in själv å justera en gång så e de klart sen.Men var å en bli salig på sin tro.
Jo, var och en blir salig på sin tro.

Hur blir det på på övervåningen eller källaren när man har kastruller, ljus och folk på markplan ?
En shuntautomatik med utomhusgivare ställer man in en gång och sedan är det färdigt. Variationerna tar termosterna hand om, Shuntautomatiken ser till att det finns lagom varmt radiatorvatten för att få en mjuk reglering.
När det gäller system med enbart inomhusgivare så är det svårt att hitta en punkt i ex ett tvåvåningshus som ska vara representativ för hela husets värmebehov.

Det finns många som är nöjda med enbart inomhusgivare, men i vissa byggnader funkar det inte. System med utomhusgivare har den fördelen att de även funkar i riktigt stora hus. Själv har jag 290 m2 så jag vet vad jag pratar om.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Inlägg av Mekaniker »

bebop skrev:
Eldvin skrev: När det gäller system med enbart inomhusgivare så är det svårt att hitta en punkt i ex ett tvåvåningshus som ska vara representativ för hela husets värmebehov.

Det finns många som är nöjda med enbart inomhusgivare, men i vissa byggnader funkar det inte. System med utomhusgivare har den fördelen att de även funkar i riktigt stora hus. Själv har jag 290 m2 så jag vet vad jag pratar om.
Helt sanna påståenden, har själv en Ouman 203
http://www.ouman.fi/SVENSKA/tuotteet.asp?id=2&tuote=1
med innegivare TMR för att utnyttja självregleringen: Automatiken söker själv upp den effektivaste värmekurvan med mätning av ute samt innetemperaturer och sköter sedan om att huset hålls vid den önskade värmetemperaturen.

Det har fungerat klanderfritt och sparat en del Kwh men golv-värmen i källaren hinner inte med så->Frun :x
Datoriserad intelligens är inte positivt ibland :)
Så det blir att montera en egen shunt till källaren...
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
ATF
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 02 dec, 2009 17:48
Ort: mitt i Västergötland

Inlägg av ATF »

Hej
Har en VSE-2 med utomhusgivare och givare på returen har fungerat kanon i 3 år.
MVH Torgny
Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
Mlund
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 11:17
Ort: Haninge

Inlägg av Mlund »

Med en så pass liten yta som 85 m² att reglera borde en inomhusgivare som t ex CBJ vara alldeles tillräcklig för god värmekomfort. Jag håller med dom som hävdar att ett stort hus med flera "komfortzoner " kräver mer sofistikerade system inkl utomhusgivare. Men de är ju svårare att justera rätt, åtminstone för en icke-utbildad hemmapulare. En CBJ är ju tvärtom enkel både att installera och att justera till bra värme. Har haft min i 2 år och är mycket nöjd, liksom flera andra i denna och flertal tidigare trådar på samma tema.
Själv skulle jag dock inte köpa en sån grej på Blocket. Det är ju helt omöjligt att veta om den är hel...
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Min filosofi, helt utan belägg för något som helst:

Mitt hus är dåligt isolerat och variationerna som sker utomhus märks inne direkt. Speciellt om det blåser eller har regnat så att fasaden är våt. Därav har jag bara en inomhusgivare. Det är trots allt temperaturen där som räknas.

Hade jag haft ett väl isolerat hus där det tar längre tid att märka variationerna så hade jag satsat på en utegivare.

Någon som fårstår sig på det hela bättre än jag gör får gärna berätta vad som är fel eller vad man kan ha för invändningar mot vad jag sagt.
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Skriv svar