Julas asksugare

Användarens profilbild
Davve
Ungskog

Julas asksugare

Inlägg av Davve »

Är det någon som provat denna, vad det verkar, smidiga sak till dammsuga i pannan? http://www.jula.se/asksugare-1200-w-128992 Den kostar ju inte mer än en vanlig askavskiljare, som inte ens har någon motor!

Sitter och letar något nytt istället för min Kärcher asksug/avskiljare eftersom tygfiltret brann upp senast. Spred sig t.o.m. till dammsugaren men den klarade sig tack och lov med uppbrunnet motorfilter. :oops: Anledningen till att jag en gång i tiden köpte just en Kärcher asksug var att det skulle gå att få tag på reservdelar, typ filtret. Man tänker ju sig att stora kända märken håller sig med reservdelar. Men det går knappt visade sig nu när jag behövde. Bara om du köper direkt av Kärcher för 185kr ex. moms. För en tygpåse! :evil:

Har också suttit och kollat och läst en del om cykloner. Klart intressant förutom att jag inte orkar bygga en nu, för kort tid till nästa rengöring i pannan också. Att köpa t.ex. Pellvac, i grund och botten en "plåthink" för över tusen spänn känner jag inte för. Sååå dyra är de inte att tillverka.

Men som sagt, någon som provat Julas som jag länkade till ovan? Om inte annat blir jag kanske den första. :wink:
Effecta Pellets 220 -08
Ecotec A4 -04
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Just den här typen har jag inte sett förut, men när jag frågade Julas personal i butiken om grovdamsugare
(med motor) som tar aska, så tål de absolut inte sot! Så beskedet var att garantin gäller inte på någon av
deras grovdammsugare om man använder den till pelletspannan.

Sen finns det inte många som fixar glödande aska, har själv eldat upp en och annan "grovis" och dammsugare vid det här laget. :shock:
Man får lov att vänta ett par timmar innan man börjar.

Nu kör jag en Kärcher 2604 med påse och HEPA filter och det är det bästa jag gjort. Grymt sug, prisvärd och mycket smidigare än plåthinkarna.
Grannen kör med en lika dan Kärcher på sin vedpanna och det funkar bra där med.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Spontant ser den utmärkt ut för uraskning (om du har nära till eljacket), men jag skulle ha munskydd på då jag inte skulle lita på filtret...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
Davve
Ungskog

Inlägg av Davve »

snokez skrev:Just den här typen har jag inte sett förut, men när jag frågade Julas personal i butiken om grovdamsugare
(med motor) som tar aska, så tål de absolut inte sot! Så beskedet var att garantin gäller inte på någon av
deras grovdammsugare om man använder den till pelletspannan.

Nu kör jag en Kärcher 2604 med påse och HEPA filter och det är det bästa jag gjort. Grymt sug, prisvärd och mycket smidigare än plåthinkarna.
Grannen kör med en lika dan Kärcher på sin vedpanna och det funkar bra där med.
Det var ju synd att Julas maskin inte sägs klara sot.

Ok, jag kör också med en Kärcher grovdammsugare bakom askavskiljaren, en A2201 tror jag den hette. Kör du med vanlig papp-påse? Och vart sätter man HEPA-filtret? Fylls inte påsarna väldigt snabbt? Min panna har en så enormt stor eldstad och i kombination med ganska litet hus så jag behöver inte rengöra särskilt ofta, men när det väl är dags så är det rätt mycket sot som ska bort.

Får se lite hur jag ska gå vidare, hittade detta flamsäkra filter på Jula: http://www.jula.se/flamsakert-filter-125553 Ska mäta lite och se om man kan få det att passa i min Kärcher-avskiljare.
Effecta Pellets 220 -08
Ecotec A4 -04
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

I så fall är det enklare att ta det grövsta först med "spade" och sen eventuellt ta det sista med sugen. suga upp drivor med sot med en dammsugare känns lite onödigt tycker jag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har aldrig dammsugit min panna, nöjer mig med att skrapa rent ytorna och skyffla upp askan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Om man nu ska suga ut askan (och sotet) istället för att skrapa ur det, är det inte bättre att bita i det sura äpplet och köpa den dyrare Altbergaren?

"Buy quality, cry once!" som man säger over there... :)

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Davve
Ungskog

Inlägg av Davve »

teufel skrev:"Buy quality, cry once!" som man säger over there... :)

/P
Sant!

Anledningen till att jag hittills dammsugat är bara för att det känns bättre med helt ren panna... Jättedumt, eller hur!? :wink:
Men jag kommer nog hädanefter att skyffla ut sotet, och bara dammsuga runt brännaren. Sedan får man dammsuga spillet utanför istället, vilket är mycket mindre mängder. Sedan har jag mycket gratis i min panna då det i botten ligger en plåtlåda som sotet samlas i som man bara drar ut och tömmer. Men runt brännaren måste man ju dammsuga, annars kommer IR-ögat som ser att det är tänt att sotas igen till slut.
Effecta Pellets 220 -08
Ecotec A4 -04
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Det där med plåtlåda var ju en intressant idé.

Jag har ju en CTC265, "Sveriges vanligaste panna" en gång i tiden, och kör med Ecotecbrännare i oljebrännaröppningen.

Skulle man kunna specialtillverka en "låda" runt brännaren som man bara lyfter ut när det är dags att aska ur? Eller är det smidigare ändå med en asksugare?

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är så litet hål på 265:an så det är inte det enklaste att få till en låda där, en väl utformade "spade" funkar bäst.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Jag har en 265 också men jag kör med grovis och plockar ur påsen lite då och då och tvättar av den med ljummet vatten och lite sköljmedel.
Funkar bra än så länge,men som sagt man kan inte börja suga så länge det finns glödhögar.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag borstar rent i pannan å drar ut asklådan öser det i en plåt hink med lock på
jag har aldrig dammsugit vare sig pannan eller brännaren, när jag tänker efter så har jag aldrig rengjort fotocellen sedan inköp av brännaren :lol:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Brände också hål på mitt filter en gång. Eftersom jag har tillgång till "riktiga" filter via jobbet bytte jag till ett gortexfilter istället. Funkar bättre och tål nog mer värme än orginalfilteren. Annars öser också jag ut det mesta med en skopa innan jag suger rent resten med asksugen. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Med min dumsnåla variant bränner jag inga filter:
Billig groviskopia med metallnät, släpper igenom rätt mycket fin aska till en budgetdammsugare som enkom används till detta. När jag tömmer plåtburken skakar jag ur dammpåsen också.
Kostnaden för kalaset var 150 (groviskopia)+300(budgetdammsugaren)+300(nytt HEPA-filter till ordinarie dammsugaren)=750 kr som kunde lagts på något bättre från början (och besparat mig jobbet att göra rent findammsugaren efter första användningen).

Hustruns krav på renlighet kräver att det är askfritt i pannrummet, därför dammsugning.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
anttas
Prima virke

Inlägg av anttas »

"Hustruns krav på renlighet kräver att det är askfritt i pannrummet, därför dammsugning."
------------------------------------------------------------------------------
Om det finns någon rättvisa i världen så är det väl mannen som ska bestämma över hur saker sköts i pannrummet?
Annars kan du ju be frugan att sota panna/brännare nästa gång det blir dags,skulle tro att du får tillbaka din fristad(pannrummet)ganska omgående efter det. :D

Nej,jag är ingen mansgris men i pannrummet bestämmer jag hemma hos oss,damsuger förövrigt själv i pannrummet pga. renlighetsskäl men det är något jag bestämt själv.
Skriv svar