Hur mycket pellets är 25m2 ved?

Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

snokez skrev:Är det ett hus från -65 på 170 m2 som behöver 16,5 ton pellets per år? Jag måste ha missat något? :roll: :)

Jag har ett hus från -65 på totalt 225 m2 med gamla fönster och det läcker energi som ett soll.
Jag gör av med 6 - 7 ton beroende på vinterkylan.

Ja, det är ett hus från -65 på 170m² och vi eldar med ved, inget annat.
Bara lekte lite med tanken på hur mycket det skulle kosta att värma med pellets istället (har inte tänkt att gå över till pellets)

Handlar alltså bara om nyfikenhet på kostnad.

(funderar lite på värmen till sommarhuset)

Flera av grannarna här eldar med ved och de flesta ligger på 20-25m²/år i vedförbrukning så det är väl normalt.

Men påståendet att:
2,1 ton pellets motsvarar 10 000 KWh
3,2 m3 ved motsvarar 10 000 KWh
Måste ju vara fel???

Sedan måste jag säga att det är förvånande att så många kör med pellets...? Runt 7ton /år verkar ju normalt och det är alltså runt 17500kr/år och nästan samma arbetsinsats som med ved...
Och ved köper man för typ 1/4 del av pelletspriset..

:?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Javisst är det billigare med ved, tyvärr är det knappast alla som har platsen till veden, som kan få den billigt nog, som kan ha ackumulatortank och som kan elda med ved.

Jag har en panna som medger vedeldning men jag har ingen möjlighet att installera någon ackumulatortank pga. boendet är som det är. Alltså har jag ingen möjlighet att elda med ved annat än på skoj.

Näst billigaste alternativ är alltså pellets och detta är nog anledningen till att många kör pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Gunnar A
Prima virke

Inlägg av Gunnar A »

Jag tror det vart lite konstig matematik här? Jag har alltid räknat med att 10 kbm ved motsvarar 1 kbm olja eller ca 10000 kWh. 25 kbm ved motsvarar 2,5 kbm olja eller 25000 kWh. Pellets ger 4800 kWh per ton, vilket ger ca 5,2 ton pellets för 25000 kWh. Ingen häsyn tagen till pannförluster eller liknande.

/Gunnar
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Den matematiken verkar sjukt mycket mera logisk!!
Egenkonstruerad TVA
mcdiezel
Entusiast!

Inlägg av mcdiezel »

Jag tror inte på siffrorna när vissa panntillverkare påstår att de har en verkningsgrad på 90-95%
Man kan få de siffrorna om man har en ångturbin med generator och en rökgastemperatur på under 100 grader.
Inte jättevanligt med ångturbiner i villapannor. :D
Ännu i alla fall.
Powered by klorofyll
mcdiezel
Entusiast!

Inlägg av mcdiezel »

Verkar vara att ta tag i fel ände.
Det är ju från braskaminer, vedkaminer.kökspannor, vedeldade kombipannor, gammeldags vedpannor och billiga polska gjutjärnspannor de verkligt stora utsläppen kommer.
Även seriös vedeldning i en modern vedpanna ger större utsläpp än pelletseldning.
Hur ska man lägga avgifter (skatt) på ved?
Jag skulle i stället föreslå en tvåårig statlig skrotningspremie för alla vedeldade apparater som inte håller måttet och sedan ett förbud mot att elda ved i allt som inte är helt miljöriktigt.
Att lägga utsläppsskatt på pellets vore att sila mygg och svälja kameler.

I slutänden kan det bli hursomhelst beroende på hur lättlurad ansvarig minister är.
Hade pelletspannor för kraftindustrin haft de utsläppen som en villapanna har så hade man inte fått tillstånd att köra den, och det hade inte varit ekonomiskt försvarbart.
Det är för mycket sotparticklar från industrins pannor och betydligt mycket mer från villapannor.
Hur och när det skall komma vet jag inte men det förvånade i alla fall inte mig.
Politiker kan helt enkelt inte hålla fingrarna borta från något utan att beskatta det.
Powered by klorofyll
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Jonas O skrev: Sedan måste jag säga att det är förvånande att så många kör med pellets...? Runt 7ton /år verkar ju normalt och det är alltså runt 17500kr/år och nästan samma arbetsinsats som med ved...
Och ved köper man för typ 1/4 del av pelletspriset..
:?
Det är inte samma arbetsinsats med pellets som med ved !
Det är som natt och dag, enda likheten är att bägge brinner.

Ved behöver kapas,klyvas, staplas, bäras in, fyllas i pannan och tändas på. Den biten behövs inte med pellets.
Vad som är gemensamt är att bränslet behöver beställas och askan bäras ut.

Man kan åka bort fjorton dagar när man har pellets och det är varmt när man kommer hem. Det är det inte med ved.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

bebop skrev:Ved behöver kapas,klyvas, staplas, bäras in, fyllas i pannan och tändas på.
Och pellets går in själv? :lol:
Får min ved färdig, avtippad i vedförråd.
Det jag gör är att jag förhand stoppar in ett "veckoförråd" från vedförrådet in till pannrummet, och det gör jag genom ett gammalt fönster, dvs vedförråd vägg-i-vägg med pannrum.
Tända får man ju förståss göra själv samt mata pannan, men o andra sidan blir det ju stopp i pelletsskruvar oxå :wink:
I mitt fall så tänder jag pannan, väntar 5min, vänder spjället och fyller pannan med ved, sedan sköter den sig självt. Veden uppbrunnen tankarna varma, luftspjäll stängs automatiskt (sköter sig nästan självt)

bebop skrev:Man kan åka bort fjorton dagar när man har pellets och det är varmt när man kommer hem. Det är det inte med ved.
Det är visserligen sant, men med riktiga acc-tankar och bra isolering så klarar man sig hyffsat ett par dagar.
Alt slår man på elpatronen.

Men (i mitt fall iallafall) kostar ju pellets ungefär det fyrdubbla mot vad veden kostar idag...

Glad vedeldare :D
Egenkonstruerad TVA
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jonas 0.

Du är lycklig du som slipper tänka på... någonting.

Lycka till med självmatande och självinburen ved.

Naturligtvis är det billigare med gratis ved. Jag skulle nog välja gratis el om jag var som du.alltså att välja gratis.

Ös på.

Förbrukade per år tidigare ca 22-24 m3 ved ca 5,2 ton pellets per år i dagsläget.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Bonnen
Prima virke

Inlägg av Bonnen »

Har veden inget marknadsvärde, det är väl så att 1 m3 färdig för pannan kostar väl 300-400 kr. per m3. Då är det väl bättre att skaffa bergvärme och sälja veden för då går man väl + på värmen när cop.ligger på 4. Tänk vad det blir bekvämt inget passand,och inget utrymme tar det.
Vedolux 40 UB sidmonterad Eco Tec Agroline askutmatare ack 750L. skorsten SEM 7,5m HUS BYGGT 1976 1,5 PLAN 180M2 konverterad från el till biobränsle 2006
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Rayyan skrev:Lycka till med självmatande och självinburen ved.
Haha, ja det hade varit underbart med ett stort transportband som matade in veden, då hade det bara varit momentet med "stoppa in i pannan o tända" kvar :wink:
Egenkonstruerad TVA
mcdiezel
Entusiast!

Inlägg av mcdiezel »

Då är det väl bättre att skaffa bergvärme och sälja veden för då går man väl + på värmen när cop.ligger på 4
Å andra sidan behöver man då sälja ca 200m3 ved för att utjämna installationskostnaderna som är ca det dubbla för bergvärmen.
Sen är man i händerna på kylmaffian (Svep) och efter ca 10 år när i bästa fall garantierna är slut så blir det dyrt.
Men bekvämt är det allt, och miljövänligt.