Vad är bättre med NOSSE 6-3?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Sant, tror gör man i kyrkan men ingen vettig person skulle köra 230V över de små pottarna.

Jo men potentiometrarna som används nu sitter ju precis bakom panelen och de har ju direkt kontakt med 230V delen, vad är skillnaden (förutom att Flex-a styrningen konstruerades på en tid då elektronrör fortfarande var högsta modet ;) )?

Jag skulle aldrig dra in en CAN-bus i en brännare, nämnde bara att jag labbade med Atmels mikroprocessorer i bilen tidigare och då är det CAN-bus som gäller (jag styr ju inte vad biltillverkarna använder).

Hursomhaver, det lär nog inte bli mycket av sådant labbande då det finna så mycket annat att göra (kallas för gammalt hus).

Men till grundfrågan, har varken fått svar från Janfire eller en av deras återförsäljare som säljer chippen om skillnaderna mellan 5-3 och 6-3, mycket svagt tycker jag.

ps.
Angående störningar i elektronik...

Mvh David, EMC-ingenjör på en av sveriges sju ackrediterade EMC-labb ;)
ds.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Whiiiii...
Jag fick svar av Eldkraft som ju är återförsäljare av Janfire.
Eldkraft skrev:Skillnaden är egentligen att det är åtgärdat en del buggar som fanns i det tidigare ( 5-3 )
Så det är att rekommendera att du byter ut till det senare ( 6-3 ) för att få bättre driftsäkerhet.
Solklart, taget...
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Skillnaden är att all mekanisk inställning _kommer_ att glappa, potentiometer, knappar, vridomkopplar osv. kräver dessutom ett extra kretskort vilket ger en del dyrare produktion, till råga på allt finns det öppningar som skit kommer in via.

Jo, jag vet att det finns en täckplåt men jag vet också att den definitivt inte är där på alla lådor.

Saker oxideras, skakar loss och vissa personer hanterar en skruvmejsel ganska oförsiktigt, bara detta talar emot vridomkopplaren och potentiometerna.

Den nya boxen kommer att ha folie t-bord (dammtät panel alltså), enkel betjäning och indikering och all inställning kan göras som värden som kan sparas i EEPROM, alltså i grunden ganska lik en NH.

Men jag har inte 100% koll på hur man ställer in allting då jag inte jobbar med programmeringen på den, jag har rikligt med alla andra projekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Ett försök att förstå:
Det kommer alltså kommma en ny styrbox till flex-A som går att stoppa in i en gammal (blå) flex?

Är det det som är Nosse 6-3 eller är "den nya styrboxen" det som kommer efter 6-3?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

NOSSE 6-3 är den senaste programvaran till gamla boxen och det var om den jag ville veta vad som är bättre med men sedan har det spårat ut till nya boxen på något sätt...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den nya styrbox kommer att vara 100% kompatibel med de gamla boxar, det är just därför den är tagit fram.

Problemet är att processorn som sitter i de gamla boxar inte tillverkas längre och ett beslut blev tagit om att uppdatera "allt" och ändå vara kompatibel.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Inga extrafunktioner trots kompabilitet?
Finns det något beräknat ca pris?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vilka extrafunktioner skulle det vara?
Askskrapning?
Lambdastyrning?

Vill du ha en häftigare brännare finns NH'n, Flex'en är laståsnan utan krummelurer, den är känd just för sin stabilitet och kvalitet och ska "stanna" där.

Alla anslutningar är ju redan använda och med nya anslutningar ville den inte vara kompatibel. Personligt tycker jag att bara det att frontpanelen är dammtät och att oxidering av brytare är eliminerat är ett stort steg framåt.

Jag vet dock att det har varit på tal att man skulle kunde ändra pelletsdensiteten mellan "låg" - "normal" - "hög" via knapptryckningar, är dock osäker på exakt hur allting är, programmeringen ligger ju inte hos mig.

Och priser finns det nog, jag bryr mig aldrig om sånt med det jag jobbar med, det är chefens problem så jag är väldigt ovetande om dom. Min gissning är dock att den är ganska lika den "gamla" boxen.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jo det var lambdastyrning jag tänkte på men jag förstår uppdelningen Flex-a <--> NH. Men med det sagt så hade det ju varit kul för oss som redan har en brännare att kunna få lambdastyrning lite lätt. Man hade ju kunnat få betala extra för den funktionen, som det är nu byter man ju bara till nya boxen om den gamla börjar strula.

Bara för att den är kompatibel så finns det ju inget som hindrar att man sätter dit fler kontakter, vill minnas att det inte är direkt supertrångt på baksidan av boxen.

Spontant så känns det som att en enkel ändring av pelletsdensiteten vore det som lockar mest ifall man byter leverantör. Som det är nu känns det lite som en vild gissning.

Hur som haver, kul att utvecklingen går framåt även på en så gammal produkt som Flex-a (även om den tvingades fram av komponentsbrist). :)
C.M.R.
Fröträd

nyheter i nosse

Inlägg av C.M.R. »

Vissa av de "gamla" nosse hade bl.a en bugg som gjorde att brännaren inte gick att köra i manuellt läge.
Därför byttes dessa ut samtidigt som elspiraler för ett flertal år sedan.
MVH Eldkraft
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Psycho Dave: jag kan väl avslöja att jag lobbade tungt för att lägga till en kontakt som man kan koppla in en lambdasensor på men jag vet faktisk inte om det blev av eller inte. Jag ska till jobbet imorgon för första gång på några månader (jobbar hemma via e-mail och telefon) och kommer att kolla upp på detta med killen som designer boxen.

Men jag är osäker på om jag kommer att skriva om resultatet här...
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Kan meddela att jag har bytt ut min NOSSE 5-3 mot en NOSSE 6-3 då jag skulle handla lite saker från Eldkraft och de säljer ut dem för 99 kr. Bättre eller sämre vet jag inte men det skadar nog inte att ha det senaste av det gamla om man säger så och 99 kr är ju inget att bråka om.
Skriv svar