Minimal hysteres, hur förlänga?

Skriv svar
acsMike
Fröträd

Minimal hysteres, hur förlänga?

Inlägg av acsMike »

Hejsan,
Min EuroFire brännare går på alldeles för ofta tycker jag, och när den går så kör den inte länge alls. Den bara fjuttar lite, kanske 10-15 gånger om dan.

Funderade om det var hysteresen på termostaten. Jag har stoppat termostaten i pannan, där jag antar den bör vara. Efterssom överhettningsskyddet sitter i samma termostat vill jag gärna att den sitter direkt i pannan.

Om jag flyttar termostaten mot acctankarna istället, borde inte trögheten i systemet fungera som en förlängd hysteres, dvs, brännar går på mindre ofta.

Min fråga är: kan det vara riskabelt att flytta bort överhettningsskyddet från pannan? Om det vore möjligt, skulle det vara "säkert" att flytta enbart termostaten till ack-tanken, men låta överhettnigsskyddet sitta kvar i pannan?
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Förresten... vad brukar ett överhettningsskydd ligga på? (Det som sitter i pannans dykrör dvs.) 90C?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ja, det är farligt (och olagligt) att flytta överhettningsskyddet från pannan!!!

Det finns termostater med större hysteres som du kan montera var du vill och bäst ville vara att ha 2 termostater på ack-tanken, en "kall" i toppen till att starta brännaren och en "varm" i botten till att stoppa den. Detta kan lösas på fler sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
acsMike
Fröträd

Inlägg av acsMike »

Icecap skrev:Ja, det är farligt (och olagligt) att flytta överhettningsskyddet från pannan!!!
Misstänkte det var mot reglerna. Blir nog inga problem tror jag, efterssom överhettningsskyddet går att flytta på separat från termostaten; jag öppnade paketet och tittade. (Jag har en sådan där båda sitter i samma burk.)
Skriv svar