Hejsan,
Min EuroFire brännare går på alldeles för ofta tycker jag, och när den går så kör den inte länge alls. Den bara fjuttar lite, kanske 10-15 gånger om dan.
Funderade om det var hysteresen på termostaten. Jag har stoppat termostaten i pannan, där jag antar den bör vara. Efterssom överhettningsskyddet sitter i samma termostat vill jag gärna att den sitter direkt i pannan.
Om jag flyttar termostaten mot acctankarna istället, borde inte trögheten i systemet fungera som en förlängd hysteres, dvs, brännar går på mindre ofta.
Min fråga är: kan det vara riskabelt att flytta bort överhettningsskyddet från pannan? Om det vore möjligt, skulle det vara "säkert" att flytta enbart termostaten till ack-tanken, men låta överhettnigsskyddet sitta kvar i pannan?
Minimal hysteres, hur förlänga?
Minimal hysteres, hur förlänga?
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Ja, det är farligt (och olagligt) att flytta överhettningsskyddet från pannan!!!
Det finns termostater med större hysteres som du kan montera var du vill och bäst ville vara att ha 2 termostater på ack-tanken, en "kall" i toppen till att starta brännaren och en "varm" i botten till att stoppa den. Detta kan lösas på fler sätt.
Det finns termostater med större hysteres som du kan montera var du vill och bäst ville vara att ha 2 termostater på ack-tanken, en "kall" i toppen till att starta brännaren och en "varm" i botten till att stoppa den. Detta kan lösas på fler sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Misstänkte det var mot reglerna. Blir nog inga problem tror jag, efterssom överhettningsskyddet går att flytta på separat från termostaten; jag öppnade paketet och tittade. (Jag har en sådan där båda sitter i samma burk.)Icecap skrev:Ja, det är farligt (och olagligt) att flytta överhettningsskyddet från pannan!!!
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare