Nibe city vx + Janfire flex A
Nibe city vx + Janfire flex A
Är det någon som har erfarenhet av mixen Nibe city vx plus Janfire flexA brännare. Har fått nys om en nibe panna men jag vet inte om min brännare är kompatibel med den pannan. Och om det finns någon ekonomi i den mixen?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Hej
Nibe City ska visst vara den bästa oljepannan att sätta brännare i.
Jag har nyss satt brännare i en sämre oljepanna så jag tittade länge efter brännare. Janfire FlexA är uppåtbrinnande och till Nibe City måste det vara en framåtbrinnande. Det går visst att sätta en flamriktare på Janfire FlexA men då kan man bara köra den på låg effekt.
Kanske inte så bra på vintern om man ändå måste gå in med el.
Jag kör nu med 11 kW effekt men räknar inte med att klara mig på den effekten under vintern.
Nibe City ska visst vara den bästa oljepannan att sätta brännare i.
Jag har nyss satt brännare i en sämre oljepanna så jag tittade länge efter brännare. Janfire FlexA är uppåtbrinnande och till Nibe City måste det vara en framåtbrinnande. Det går visst att sätta en flamriktare på Janfire FlexA men då kan man bara köra den på låg effekt.
Kanske inte så bra på vintern om man ändå måste gå in med el.
Jag kör nu med 11 kW effekt men räknar inte med att klara mig på den effekten under vintern.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Med stos 100mm och EBK "efterbrännkammare" kan man köra på full effekt. Med lågriktare enbart ska man inte köra mer än 12Kw läget.
Nibe City är en bra panna och Janfire är en bra brännare.
Man bör dock kontrollera att man har bra drag i sin skorsten innan man ger sig på någon insatallation av vilken brännare det än må vara.
Nibe City är en bra panna och Janfire är en bra brännare.
Man bör dock kontrollera att man har bra drag i sin skorsten innan man ger sig på någon insatallation av vilken brännare det än må vara.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Jag hade en sådan brännare i min ctc 1100 panna som jag tror är rätt så lik Nibe City. Lågriktare var monterad. Effektbegränsningen var på 12 kW.
Lite mer effekt skulle man behövt på vintern.
jag tror att det blir för varmt i förbränningsrummet med lågriktare eller ebk när man har 12 kW inställt. Jag fick sprickor i godset.
Samma effektbegränsning gäller också ebk:
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Jag anser inte att brännaren och min oljepanna var någon lyckad mix.
Effektbegränsning var en sak, avsaknad av termostat var en annan.
Spolade man upp badvatten så var kombinationen liten vattenmängd i pannan och enormt lång starttid för brännaren en ständig källa till irritation.
Att köpa till en TK1A termostat från eKontroll till en krånglande brännare kändes inte befogat så jag bytte brännare.
En jättebra affär var det för nu kan jag enkelt ställa in brännaren själv så förbränningen blir bra.
Lite mer effekt skulle man behövt på vintern.
jag tror att det blir för varmt i förbränningsrummet med lågriktare eller ebk när man har 12 kW inställt. Jag fick sprickor i godset.
Samma effektbegränsning gäller också ebk:
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Jag anser inte att brännaren och min oljepanna var någon lyckad mix.
Effektbegränsning var en sak, avsaknad av termostat var en annan.
Spolade man upp badvatten så var kombinationen liten vattenmängd i pannan och enormt lång starttid för brännaren en ständig källa till irritation.
Att köpa till en TK1A termostat från eKontroll till en krånglande brännare kändes inte befogat så jag bytte brännare.
En jättebra affär var det för nu kan jag enkelt ställa in brännaren själv så förbränningen blir bra.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
I mitt fall går det alldeles utmärkt med Nibe City och Janfire , både Flex A
med lågriktare 45 gr eller NH,n . Har en stos jag gjort själv som bygger ut c:a 50 mm . Kör med en bimetalltermostat så jag kan ställa om så brännaren startar vid 60 gr och stoppar vid 80 gr , kostnad c:a 85 Kr på Elfa .
wepe
med lågriktare 45 gr eller NH,n . Har en stos jag gjort själv som bygger ut c:a 50 mm . Kör med en bimetalltermostat så jag kan ställa om så brännaren startar vid 60 gr och stoppar vid 80 gr , kostnad c:a 85 Kr på Elfa .
wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
-
- Entusiast!
Valde själv mellan en Nibe City och CTC 1200. Niben har betydligt större vattenvolym, 200L vs 145L, vilket innebär en större värmebuffert + det att Niben har en större värmeväxlare än CTCn. Har faktiskt inte hört att någon klagat på att Niben inte räcker till.
Tycker dock att Niben inte är speciellt smidig att sota. Kan vara en vanesak.
//Highlander
Tycker dock att Niben inte är speciellt smidig att sota. Kan vara en vanesak.
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Skulle nog sätta dit en lågriktare om det ska funka riktigt bra . Är nog inte så bra att köra utan i den pannan , plus att du tjänar på det
Bara ett tips
wepe
Bara ett tips
wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
kan även ja instämma att flex-a funkar fint i nibe city:n.
ja kör me 45g lågriktare men utan utbyggnadsfläns. klarar mej jättebra på 12kw läget och även på 9kw.
visst kan vattenmängden vara i minsta laget när hela familjen ska duscha men lite planering skadar inte...
ja kör me 45g lågriktare men utan utbyggnadsfläns. klarar mej jättebra på 12kw läget och även på 9kw.
visst kan vattenmängden vara i minsta laget när hela familjen ska duscha men lite planering skadar inte...
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
-
- Stor entusiast!
En annan sak jag tycker man ska tänka på är hur hårt vatten man har. Jag själv har hårt vatten, 21 tyska enheter, och jag valde en panna med inbyggd förrådsberedare. Bättre än kamfläns slinga eller vvx vid hårt och kalkhaltigt vatten.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna