Varför "vgolv" i bulkförådet?

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Varför "vgolv" i bulkförådet?

Inlägg av rod02 »

Med v förm i bulkförådet, rasar pelletsen bättre mot skruven. Men man förlorar volym. Så varför inte plant golv och fylla med pellets? Har sett en sorsäck som kan måttbeställas och har vinchsystem för att lyfta runt om, så pelletsen kommer närmre skruven. Har också funderat på en extra flyttbar matarskruv mitt i förådet. på den kan en spånavskiljare köras utan att påverka blandningen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

I det läge man INTE har ett system för att raka ihop pelletsen mot skruven så är ju en platt botten bara massa spill. Dvs pelletsen där kommer aldrig till användning. Jag haft plattbotten i mitt veckoförråd men under skriven så att säga fick det säkert plats 3-4 småsäckar.. helt i onödan.

Enda gången det kan vara bra är att ha som nödförråd som man kan handmata in i brännaren ifall man skulle råka få slut på pellets innan man får ny. Dvs som att ha en reservdunk i en bil.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har haft plan botten i mitt förråd sedan starten -98 och tycker att har fungerat perfekt. Det som "blir kvar" vid sidan av skruven samt bakom skruven får man flytta in mot skruven manuellt. Vilket inte är något större besvär.

Nu skiljer sig nog mitt förråd lite mot den "vanligaste" utformningen. Då mitt "bara" är 1 meter brett, omkring 4,5 m långt och strax över 3 m högt.
Har förvisso en lutande botten efter skruven som når in 2 m från kortsidan (ytterligare en liten avvikelse....).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Mitt föråd mäter ca 3*2m och ca 2m i höjd. plant golv. Gissar att "spillpelletsen" inte kostar så mycket mer än att bygga vgolv. Får skrapa redan efter ca en månad. Och får skotta en del. Med ett bottenlöst oljefat får jag en krage som räcker 3-10 dagar. I botten har jag ett oljefat kapat 2-3dm. Säck eller extra matarskruv lockar. Börjar närma mig 100000Kr i besparing mot olja/el, så modifiering är ekonomiskt motiverbart nu :-)
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar