focus panna PE20
focus panna PE20
Hej det här blir mitt första inlägg på detta forum.
Jag undrar om någon har erfarenheter (fördelar/nackdelar)av focuspannan med ecotec A-4 brännare, som jag förstår är en vanlig kombination.
Jag undrar om någon har erfarenheter (fördelar/nackdelar)av focuspannan med ecotec A-4 brännare, som jag förstår är en vanlig kombination.
Focus pe-20
Har en sådan panna sedan två år tillbaka med en eco-tec A3 . Det som jag tycker är bra med denna panna är att brännaren monteras på sidan , det gör att man kan sota ur pannan lätt från framsidan . Pannan har en en bra verkningsgrad . Har ett hus på ca 102 kvm + källare på 71 kvm gör åt ca 3,7 ton pellets om året för uppvärmning o varmvatten .
Focus PE-20 , Eco-Tec A4. Mafa-midi förråd.
Re: Focus pe-20
Hej Peter tack för ditt svar. Ska i dagarna beställa ovan nämnda panna med a-4 brännare. Valet stod mellan biomatic 20+ och focuspannan.Peter skrev:Har en sådan panna sedan två år tillbaka med en eco-tec A3 . Det som jag tycker är bra med denna panna är att brännaren monteras på sidan , det gör att man kan sota ur pannan lätt från framsidan . Pannan har en en bra verkningsgrad . Har ett hus på ca 102 kvm + källare på 71 kvm gör åt ca 3,7 ton pellets om året för uppvärmning o varmvatten .
Jag sotar ur pannan efter ca 3-4 veckor året runt , det är ett stort askutrymme i pannan så det funkar bra . Gör rent brännaren då med . Jag kör med pellets året runt , det finns en nackdel på sommaren och det är att det blir lite mer tjära i pannan , men det bränner man bort när pannan eldar igång ordendligt på hösten o vintern . Jag fick betala för pannan och uttagning av den gamla pannan plus lite nya rör o ventiler ca 38 000 kr .
Focus PE-20 , Eco-Tec A4. Mafa-midi förråd.
-
- Prima virke
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De problemet slipper man när man kör med acktanks/onoff styrning..Peter skrev:Jag kör med pellets året runt , det finns en nackdel på sommaren och det är att det blir lite mer tjära i pannan , men det bränner man bort när pannan eldar igång ordendligt på hösten o vintern .

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd