Laddningspaket: Baxi´s Termovar vs Termoventiler´s Laddomat?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
KB-U
Fröträd

Laddningspaket: Baxi´s Termovar vs Termoventiler´s Laddomat?

Inlägg av KB-U »

Håller som bäst på att planera värmesystemet, har hela tiden varit inne på att använda Termoventilers Laddomat 21 mellan panna och ack. Men, nu läste jag i instruktionen för Baxi Solo Innova följande;
Solo Innova skall alltid kopplas med ett TERMOVAR (R) laddningspaket. Detta är ett garantivillkor!

Någon som har haft något garantiärende med Baxi där detta varit uppe?

Någon som har erfarenhet av både Termovar och Laddomat och kan delge lite fakta om skillnader mellan dessa två?
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Ingen som sitter inne med bra info och som vill dela med sig till en som vill veta...
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag frågade Baxi om det spelade någon roll om jag använde ladd21 och då sa dom nej.
Är det någon prisskillnad på dom eller varför måste du köra med ladd 21.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Okej att det inte verkar vara något krav, det är väl bara att dom menar att det måste vara en sådan funktion, sedan märket spelar ingen roll.

När jag för ett tag sedan började att fundera/planera/skissa på mitt blivande värmesystem så var det ladd21 som dök upp och den verkar ju på pappret vara bra. Något annan liknande laddsystem kände jag inte till, förrän jag då läste om det som stod skrivet om Baxi pannan och deras krav på Termovar.

Men det är inte så att jag bestämt mig för den ena eller den andra, å visst spelar priset roll, men jag betalar hellre en liten slant mer om det borgar för bättre/säkrare drift/funktion.

Så erfarenheter om de två olika laddsystemen mottages tacksamt, både positiva som negativa saker...
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Planeringen fortskrider... Skickade följande frågor;
Min fråga till Termoventiler skrev:Det är så att jag pga lågt källartak samt smala dörröppningar hamnar i en lösning som omfattar 5st seriekopplade tankar som kommer att bli sammankopplade med rörlängd om totalt ca 15 meter, tillkommer sedan sträckan genom respektive tank som är ca 1,5m gånger 5 tankar, dvs 7,5m genom tankarna. Den totala acktanksvolymen kommer att bli 4000-4500 liter.

Är detta något som Laddomat 21 klarar av? Om inte, vad finns det för alternativ lösning?
Svar från Termoventiler skrev:När vi skriver 8 m är det 8 m "enkel" väg. Dock måste man ta med att den sträckan omfattar "normalt" antal böjar, d v s 3-4 st böjar. Varje böj motsvarar 1 m rörlängd. Jag skulle aldrig våga rekommendera en Laddomat med det system du beskriver. Däremot bör det fungera bra med en Thermomatic K.
Min fråga till BAXI skrev:Det är så att jag pga lågt källartak samt smala dörröppningar hamnar i en lösning som omfattar 5st seriekopplade tankar som kommer att bli sammankopplade med rörlängd om totalt ca 15m, tillkommer sedan sträckan genom respektive tank som är ca 1,5m gånger 5 tankar, dvs 7,5m genom tankarna. Den totala acktanksvolymen kommer att bli 4000-4500 liter.

Är detta något som Termovar klarar av? Om inte, vad finns det för alternativ lösning?
Svar från BAXI skrev:Det kommer att funka. Det är en ganska stark pump på laddpaketet.
Skulle vara intressant att höra vad ni som använder någon av dessa laddpumpar har för totala rörlängder, dvs rörlängd från panna och fram till tanken, sedan om det är flera tankar vad det är för rörlängder mellan tankarna och slutligen rörlängden från tanken och tillbaka till pannan. Gissar att det ganska fort blir ett antal meter...
Skriv svar