Jag har en två år gammal anläggnig bestående av:
Vedex 1000 vedpanna
Värmebaronen pelletsbrännare
Tryckkärl 100l
Jag bor i ett två våningshus med ca 8m till elementen på övervåningen. Jag har ca 1.2bar i tryckkärlet men har provat med flera olika tryck (mindre kan jag inte ha) utan resultat.
Problemet är att med ca 4-6v drift så börjar det "swischa" i rören i pannrummet när pannan är påväg upp i temp. Som vatten som forsar fram. Laddomaten kämpar för att få tag i vattnet och det har även hänt att överhettningsskyddet i vedpannan slått ifrån.
Om jag då öppnar påfyllningsventilen som är kopplad på laddomaten och samtidigt öppnar på säkerhetsventilen till skvallerröret och låter hetvattnet gå ur samtidigt som nytt vatten tillförs kan jag "återställa balansen" i systemet varpå allt är frid och fröjd i 4-6 veckor till...
Naturligtvis inte så bra att tillföra syrerikt vatten med så korta intervaller.
Jag står helt villrådig inför detta. Är det någon som kan ha en idé om varför det är såhär?
kan det vara luftläckage någonstans?
Låter verkligen lite märkligt.
Kommer att tänka på tre saker.
Måste du även lufta elementen i huset vid dessa tillfällen eller överhuvud taget?
Är blåsan i tryckkärlet helt, så att det inte vid sjunkade temperatur i systemet pga vacuum suger in luft på något ställe som sen ger problemet?
Finns det något ställe på kretsen vid pannan där det är en högpunkt som inte avluftas?
Låter som att när du släpper ut vattnet via säkerhetsventilen så försvinner kanske även den luft som samlats i rören under de där 4-6 veckorna.
Måste du även lufta elementen i huset vid dessa tillfällen eller överhuvud taget?
Är blåsan i tryckkärlet helt, så att det inte vid sjunkade temperatur i systemet pga vacuum suger in luft på något ställe som sen ger problemet?
Finns det något ställe på kretsen vid pannan där det är en högpunkt som inte avluftas?
Låter som att när du släpper ut vattnet via säkerhetsventilen så försvinner kanske även den luft som samlats i rören under de där 4-6 veckorna.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Nej.. jag har provat att avlufta elementen vid flera tillfällen men det finns aldrig luft i dem.. det kommer vatten direktLåter verkligen lite märkligt.
Jag tror den är hel. Jag behöver inte pumpa i luft i tryckkärlet och när jag har utfört min lilla "balansåterställning" så fungerar allt i någon månad alltså.Är blåsan i tryckkärlet helt, så att det inte vid sjunkade temperatur i systemet pga vacuum suger in luft på något ställe som sen ger problemet?
Nej inte direkt någon högpunkt. Det lutar lite konstant mot pannan upp mot ack-tanken.. några grader bara.. men det finns ingen "puckel" någonstans där luft kan ansamlas.Finns det något ställe på kretsen vid pannan där det är en högpunkt som inte avluftas?
Japp.. Det tror jag med ... det kommer luft först i skvallerröret innan hetvattnet kommer så det är nästan helst säkert så att jag på detta vis gör mig av med luften som samlats under dessa veckor...Låter som att när du släpper ut vattnet via säkerhetsventilen så försvinner kanske även den luft som samlats i rören under de där 4-6
veckorna.